بزرگ شدن غدد لنفاوی کودکان | گهوارک

بزرگ شدن غدد لنفاوی کودکان | گهوارک

1 دیدگاه 2 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 35371
در بعضی از مواقع چند ماه پس از تزریق واکسن ب ث ژ ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه طرف چپ یعنی همان طرف که واکسن تزریق شده است، برگ گردد و مادر در موقع حمام کردن کودک در زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه طرف راست او غده ای حس کند و نگران گردد.

بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه بعد از تزریق واکسن ب ث ژ

بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه بعد از تزریق واکسن ب ث ژ

در بعضی از مواقع چند ماه پس از تزریق واکسن ب ث ژ ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه طرف چپ یعنی همان طرف که واکسن تزریق شده است، بزرگ گردد و مادر در موقع حمام کردن کودک در زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه طرف راست او غده ای حس کند و نگران گردد.

مادر باید بداند که وجود این غده (مثل غده زیر بغل کودکان در اثر واکسن) دردناک نیست و اهمیت ندارد. این غده خود به خود از بین می رود یا کم کم بزرگ می شود و درون آن ترشح چرکی جمع می گردد که به تدریج پوست روی آن نازک می گردد و پوست سوراخ می شود و ترشح درون غده خارج می گردد.

در چنین حالتی مادر باید لباس های کودک را هر روز عوض نماید و او را حمام کند و لباس آزاد به او بپوشاند. اگر امکان حمام کردن وجود ندارد، هر روز زیر بغل او را با آب و صابون بشویید و تمیز نمائید. با این عمل زخم به تدریج التیام می باید، ولی برای مدتی داغ زخم باقی می ماند و به تدریج محو می گردد.

در صورتی که پدر و مادر از بزرگ شدن و چرکی شدن غدد لنفاوی زیر بغل یا فوق استخوان ترقوه کودک خود نگران هستند، باید با پزشک کودکان مشورت نمایند و غدد لنفاوی مزبور به وسیله جراح کودکان کاملاً برداشته و خارج شود، در این صورت زودتر بهبود می باید و داغی در محل آن به وجود نخواهد آمد.

غدد لنفاوی در کودکان چیست؟

این غدد لوبیایی شکل در گردن، زیر بغل، کشاله ران، سینه و شکم هستند. این غدد به عنوان فیلتر مایع لنفاوی عمل می کنند. این مایع حاوی گلبول های سفید خون است که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. تورم غدد لنفاوی در گردن بیشتر شایع است اما میتواند در نقاط دیگر بدن ( در یک نقطه یا چند نقطه در بدن ) نیز تشکیل شود .

غدد لنفاوی در واقع قسمتی از سیستم ایمنی بدن است . علت بزرگ شدن مبارزه سیستم ایمنی بدن میباشد . معمولا این غدد در نزدیکی عفونت تشکیل میشود مثلا اگر در فک تشکیل شده باشد میتواند علتش دندان ها باشند .

اگر توده ها بزرگ باشند برای کودکان طبیعی نیست اما گاهی توده های کوچک طبیعی هستند .

تشخیص غدد لنفاوی در کودکان چگونه است ؟

پزشک معمولا سوالاتی در خصوص بیماری میپرسد و معاینات را انجام میدهد همچنان این امکان وجود دارد که پزشک آزمایش خون یا اسعه ایکس و حتا بیوپسی بنویسد .

درمان غدد لنفاوی در کودکان چیست ؟

این غدد گاهی با گذر زمان از بین میرود اگر کوچک باشند اما امکان دارد پزشک برای کودک شما آنتی بیوتیک هایی تجویز کند همچنین در مواردی جراحی و حذف غده .

چه زمانی به پزشک برای غدد لنفاوی کودک مراجعه کنیم؟

دقت داشته باشید که غدد لنفاوی کودکان را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید زیرا امکان بزرگ شدن این غدد وجود دارد

اگر کودک مشکلی در بلع دارد و همراه با درد است آن را جدی بگیرید . صدا های تنفسی عجیب نیز نگران کننده اند .اگر توده ای زیر بغل اطراف گردن و غیره دیدید پس حتما کودک را به پزشک ببرید