تاثیر رنگ غذا در تغذیه کودکان

تاثیر رنگ غذا در تغذیه کودکان

0 دیدگاه 13 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 2298
تاثیر رنگ غذا در تغذیه کودکان
فرزندتان را در خريد سبزيجات شرکت دهید زیرا آنها به خوردن آنچه خود انتخاب کرده اند ترغيب میشوند.
کودک شما هم جزو کودکاني است که به اصطلاح بدغذا مي باشد؟ اگر اينطور است مي توانيد با تزئين غذاي کودک او را به خوردن تشويق کنيد. رنگ در اين تزئين بسيار اهميت دارد. رنگ ها کودکان را به خودشان جذب مي کنند.

تاثیر رنگ غذا در تغذیه کودکان

 فرزندتان را در خريد سبزيجات شرکت دهید زیرا آنها به خوردن آنچه خود انتخاب کرده اند ترغيب می شوند .

 

کودک شما هم جزو کودکانی است که به اصطلاح بدغذا مي باشد؟ اگر اينطور است مي توانيد با تزئين غذاي کودک او را به خوردن تشويق کنيد. رنگ در اين تزئين بسيار اهميت دارد. رنگ ها کودکان را به خودشان جذب مي کنند. بايد ببينيد کدام رنگ برای کودکتان جذاب است.

رنگ سبز: تاثير خوردن سبزی ها و سبزيجات سبز بر هيچ کس پوشيده نيست. سبزيجات سبز حاوی مجموعه اي از آنتی اکسيدان ها هستند.

 سبزی ها ابتلا به سرطان را کاهش مي دهند. بعضي از سبزی ها عبارتند از مارچوبه، فلفل های سبز، بروکلی، تمام برگ های خوراکی، خيار، لوبيا سبز، نخودسبز، کدوی سبز، کرفس، کلم، کيوی، طالبی، سيب و انگور.

 قهوه ای و سفيد: رنگ های سفيد و کرم تا قهوه ای را نيز مي توان در زمره رنگين کمان خوراکي ها جای داد، خواص سلامتي بخش و مفيد سير و پياز سال ها است که زبانزد متخصصين تغذيه است و نيز محققين دريافته اند که اين گروه از مواد غذايی در پايين آوردن سطح کلسترول خون مفيد بوده و در حفظ سلامت قلب موثر هستند.

از اين گروه مي توان به پيازها، سير، گل کلم، سيب زمينی، قارچ، موز، خرما، و هلوی سفيد اشاره کرد. پس از آشنايی با برخي از خواص و دسته بندی مواد خوراکی برحسب رنگ نوبت به کاربرد آنها در تهيه غذاهای جذاب برای کودکان مي رسد. بشقاب غذا را چون بوم نقاشي ببينيد و به کودک خود کمک کنيد تا روی اين بوم با استفاده از مواد خوراکي رنگينی که در اختيارش قرار می دهيد مطابق سليقه خودش منظره اي زيبا بيافريند. چند بوته کوچک بروکلی بخارپز يا آب پز و مقداری لوبيا سبز درسته پخته مي توانند درخت های اين منظره باشند، يک عدد گوجه فرنگي گيلاسي به جای خورشيد و يک مشت نخودفرنگي و دانه ذرت هم به جاي گل ها. از انواع ميوه و سبزيجات براي تزئین غذاهای گوناگون که ممکن است بعضی از آنها نيز چندان مورد علاقه فرزندتان نباشد استفاده کنید.

 با کمی سلیقه و استفاده از قوه تخيل خود و کودکتان با اشکال و طرح هاي فانتزي اين غذاها را بياراييد. در فصل تابستان پوره های رنگارنگی از ميوه های گوناگون درست کنيد و آنها را در يک جايخی ريخته و در فريزر قرار دهيد. از اين مکعب هاي يخ ميوه اي براي سرو نوشيدنی هاي کودکان استفاده کنيد. به جای تنقلات پرچربی و پرنمک برگه خشک شده ميوه ها و مغزهايی مانند گردو و پسته را در دسترس کودک خود قرار دهيد. با فرزندتان بازی شناخت طعم ميوه ها را ترتيب دهيد. چشمان او را با يک دستمال ببنديد و قطعاتي از ميوه هاي گوناگون را در دهانش بگذاريد تا با خوردن آنها نوع ميوه يا سبزيجات را تشخيص دهد. خلاصه اينکه از خلاقيت شخصی خود نيز برای ايجاد عادات صحيح غذايي در فرزندتان بهره بگيريد. شما از مواد غذايی رنگی نيز می توانيد به عنوان حربه اي براي خوراندن گوشت به کودک خود استفاده کنيد.

بسياری از کودکان تمایلی به خوردن گوشت از خود نشان نمی دهند که آن هم يا به تنفر آنها از بوی گوشت برمی گردد يا اينکه از تکه های گوشت در غذا خوششان نمی آيد. بدين منظور مي توانيد از سبزيجاتی نظير هويج، سيب زمينی و شلغم برای گرفتن بوي گوشت در غذا استفاده کنيد، اينگونه هم غذا خوش رنگ و بو می شود و هم خوردنی. تاثير رنگ در غذاي کودکان به قدري زياد است که آنها ترجيح می دهند به جای استفاده از غذاهای خانگی در زنگ تفريح، خوراکي های خوش آب و رنگ بوفه مدرسه را تهيه نمايند.

براي رفع اين عادت که يکی از مهمترين دلايل چاقی کودکان به شمار مي رود، بهتر است براي برانگيختن اشتهای کودکان به خوردن ساندويچ هاي خانگي به سبزيجات و ميوه هاي رنگی متوسل شويد تا پفک و پاستيل و چوب شور! در آخر به خاطر داشته باشيد اگر بتوانيد هر طعم جديد را به کودک خود بخورانيد او اين طعم را پذيرفته و به آن عادت ميکند. پس امیدوار باشید و به هر نحوی شده مواد مفيد ولي نه چندان خوشمزه را با اشکال رنگارنگ و جذاب به فرزند خود عرضه کنيد.

شرکت دادن بچه ها در خريد سبزيجات نيز مي تواند آنها را به خوردن آنچه خود انتخاب کرده اند ترغيب کند. آنها را با خود به فروشگاه های عرضه کننده سبزيجات و ميوه ببريد و اجازه بدهيد آنچه ترجيح می دهند خريداری کنند.