تأثیر ورزش مادر شیرده بر کودک | گهوارک

تأثیر ورزش مادر شیرده بر کودک | گهوارک

0 دیدگاه 29 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 1355
تحقیقات محدودی در این مورد انجام گرفته و اظهار نظر شده است که ورزش های شدید و سنگین موجب پیدایش اسید لاکتیک در بدن می گردد که مزۀ شیر را تغییر می دهد و کودک ممکن است شیر مادر را نخورد.

تأثیر ورزش مادر شیرده بر کودک

تأثیر ورزش مادر شیرده بر کودک

ورزش مادر، علاوه بر اثرات مفید در خود او، موجب شادی و سرگرمی کودک نیز می گردد. چند مورد از راه های ورزشی مادر شیرده در زیر شرح داده شده است :

1. کودک را در کالسکه اش بگذارید و هر روز در پارک یا اطراف منزل راه بروید.

2. کودک را جلوی خود روی صندلی اش بنشانید و حرکت بلند شدن و نشستن را انجام دهید و با او حرف بزنید. این حرکات و سخن ها موجب شادی کودک می گردد.

3. به پشت در کف اتاق بخوابید و کودک را بالای سر خود ببرید. سپس کودک را مانند یک وزنه، نزدیک صورت خود بیاورید و با او حرف بزنید و دوباره او را دور کنید. این حرکات و صداها باعث شادی کودک می شود و شما نیز ورزش خواهید کرد.

آیا ورزش کردن مادر، مزۀ شیر او را عوض می کند ؟

تحقیقات محدودی در این مورد انجام گرفته و اظهار نظر شده است که ورزش های شدید و سنگین موجب پیدایش اسید لاکتیک در بدن می گردد که مزۀ شیر را تغییر می دهد و کودک ممکن است شیر مادر را نخورد. اگر این موضوع درست باشد، اسید لاکتیک بعد از ورزش های سنگین تولید می شود، بنابراین اگر مادر شیرده ورزش های شدید و سنگین می کند، ابتدا باید به کودک شیر دهد و سپس ورزش را شروع نماید.

آیا خوردن بعضی از غذاها بو و مزۀ شیر مادر را تغییر می دهد ؟

در بعضی از مادران شیرده، با مصرف غذاهایی مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی، پیاز، سیر، سبزیجات خام، انواع کلم، ادویه جات و چاشنی ها، مشکلات گوارشی یا سلی مدفوع، مخصوصاً در ماه های اول تولد در کودک ایجاد می کند و ممکن است شیر آنها بوی آن مادۀ غذایی را بدهد. اگر برای مادر و پزشک مشخص گردد چنین حالتی وجود دارد، مادر باید از خوردن آن مواد غذایی خودداری نماید.

مصرف دارو در دوران شیردهی :

مادر شیرده نباید دارو مصرف کند، مگر حقیقتاً به آن نیاز داشته باشد. مصرف داروهایی مانند ضد تیروئید، داروهای ضد سرطان، ایزونیازید، ترکیبات تریاک و مشتقات آن در مادران شیرده ممنوع است. اگر لازم باشد که مادری داروهای تشخیص که در رادیولوژی بکار برده می شود، و یا داروهای کلرمفنکیل، مترونیدازول، سولفونامیدها و ملین ها را مصرف کند، باید شیر دادن را به طور موقت قطع نماید.

یبوست در دوران شیر دادن :

اگر مادر در زمان شیر دادن دچار یبوست گردید، باید فیبرهای گیاهی ( موادی که در روده جذب نمی شوند )، مانند سبزی، میوۀ پخته و نان سبوس دار به رژیم غذایی او اضافه شود. همچنین باید مایعات به حد کافی مصرف نماید تا یبوست او برطرف گردد. در چنین مواقعی بهتر است مادر شیرده از داروهای ملین استفاده نکند و با غذا یبوست خود را برطرف نماید.