مادر در دوران شیر دادن چه غذاهایی را نباید بخورد ؟ | گهوارک

مادر در دوران شیر دادن چه غذاهایی را نباید بخورد ؟ | گهوارک

0 دیدگاه 1 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 3019
مادر در دوران شیر دادن باید دقت کند در صورتی که در خلال 24 ساعت بعد از خوردن یکی از مواد ذکر شده، کودک او به شکم درد دچار شد یا گاز در روده های او به وجود آمد، از خوردن آن مواد غذایی خودداری نماید.

مادر در دوران شیر دادن چه غذاهایی را نباید بخورد ؟

مادر در دوران شیر دادن چه غذاهایی را نباید بخورد ؟

شیر مادر فوق العاده مغذی است. در واقع، بیشتر مواد مغذی مورد نیاز کودک شما در 6 ماه اول زندگی را تامین می کند.
تحقیقات نشان داده است که آنچه مادر می خورد تا حدودی بر محتویات شیر مادر تأثیر می گذارد .

به طور کلی، هیچ غذایی ممنوع نیست. در عوض، به زنان توصیه می شود که از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده کنند. با این حال، برخی غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارند که ممکن است بخواهید آنها را در دوران شیردهی محدود کنید.

هنگام تنظیم برنامه غذایی سالم مادر، باید بر روی غذاهای کامل تمرکز شود که مقادیر بیشتری از مواد مفیدی را که در دوران بارداری نیاز دارید به شما می‌دهند، مانند:
پروتئین
ویتامین ها و مواد معدنی
انواع چربی های سالم
کربوهیدرات های پیچیده
فیبر و مایعات

بعضی از کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، ممکن است غذاهایی را که مادر مصرف نموده و از شیر دفع می شود، تحمل نکنند. به طور مثال اگر مادر سیر، پیاز یا حبوبات بخورد، شیر او ممکن است موجب قولنج و دردهای شکمی کودک گردد. همچنین کلم، شلغم و حتی میوه هایی مانند زردآلو و خوردن زیاد از حد بعضی از میوه ها مانند هندوانه و هلو و بعضی از سبزی ها ممکن است باعث ایجاد گاز در روده و دردهای شکمی کودک گردد.

بنابراین مادر در دوران شیر دادن باید دقت کند در صورتی که در خلال 24 ساعت بعد از خوردن یکی از مواد ذکر شده، کودک او به شکم درد دچار شد یا گاز در روده های او به وجود آمد، از خوردن آن مواد غذایی خودداری نماید. به طور کلی مادر شیرده هر غذایی را که میل دارد می تواند بخورد و هیچ غذایی را نباید برای او منع کرد، مگر آن که حس کند با خوردن آن غذا، کودک دچار دردهای شکمی می گردد.

آیا غذا یا دارویی وجود دارد که شیر مادر را زیاد کند ؟

اشتیاق و علاقۀ مادر در شیر دادن، عامل بسیار مهمی در موفقیت اوست. داروها یا هورمون هایی وجود دارد که اگر مادر مصرف نماید، ممکن است سبب افزایش ترشح پُرُولاکتین و در نتیجه افزایش شیر او گردد، ولی عوارضی نیز به همراه دارد. دم کرده یا عصارۀ بعضی از داروهای گیاهی ( شنبلیله، آنیسون، رازیانه، زیرۀ سبز و ... ) نیز باعث افزایش شیر مادر می گردد.

نوشیدن مقدار کمی چای یا قهوه ( به علت وجود تئوقیلین ) شیر مادر را افزایش می دهد، ولی اگر زیاد نوشیده شود، رفلکس سرازیر شدن شیر مادر را کم می کند. به طور کلی مهمترین عاملی که باعث افزایش ترشح شیر مادر می شود، نه دارو و نه هورمون و نه غذاهای مخصوص است، بلکه علاقۀ مادر به شیر دادن، تغذیۀ کافی و کامل، آرامش جسمی و روانی و بالاخره مکیدن پستان مادر توسط کودک می باشد. 

توصیه هایی به مادران شیرده

1. استراحت و آرامش :

غیر از تغذیۀ کافی و سالم، مادری که فرزند خود را شیر می دهد، باید از نظر جسمی استراحت نماید و خود را خسته نکند. اطرافیان مخصوصاً شوهر باید کارهای روزمرۀ مادر را انجام دهد تا مادر استراحت نماید و سیستم ترشح کنندۀ شیر به خوبی عمل کند تا شیر کافی در پستان مادر ترشح و کودک تغذیه گردد، زیرا آرامش روحی و روانی در شیر دادن مؤثر است.

2. رژیم غذایی :

مادر باید از رژیم غذایی که باعث کاهش وزن می شود، اجتناب نماید. اگر مادری اضافه وزن پیدا کرده و می خواهد وزن خود را در دوران شیردهی کم کند، حداکثر می تواند یک کیلوگرم در هر ماه وزن کم کند، در این صورت شیر او کم نخواهد شد. چنین مادرانی نباید رژیم غذایی مخصوص داشته باشند یا داروهایی که اشتها را کم می کند، مصرف نمایند. فعالیت و ورزش نیز در دوران شیردهی توصیه می شود.

3. سیگار کشیدن :

ادری که شیر می دهد، نباید سیگار بکشد، زیرا سیگار نه فقط حجم شیر را کم می کند، بلکه سلامت او و نوزادش را نیز تهدید می نماید.

4. دفعات شیر دادن :

تعداد دفعات شیر دادن در هفته های اول دوران شیردهی بسیار اهمیت دارد. مادر می تواند 15 بار در روز به نوزادش شیر دهد. این دفعات را بعد از ماه اول تولد، می توان به 5 تا 12 بار تقلیل داد.

5. نرمی استخوان :

چون نرمی استخوان ( راشی تیسم ) در کودکانی که با شیرمادر تغذیه می شوند نیز وجود دارد، بدین جهت کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند، باید در معرض آفتاب قرار گیرد و ویتامین D خوراکی نیز به او داده شود، مخصوصاً کودکانی که در آپارتمان زندگی می کنند و از برخورد با آفتاب محروم هستند.

6. فلوراید :

چون فلوراید شیر مادر کافی نیست و ممکن است کمبود آن موجب تخریب دندان های کودک گردد، بدین جهت اگر مادر در محلی زندگی می کند که آب آن محل فلوراید کافی ندارد ( کمتر از 0/3 ppm )، باید به کودک فلوراید داده شود. در چنین شرایطی باید حداقل روزانه 10 میکروگرم ( در 6 ماه اول و ماه های بعد بیشتر ) فلوراید به کودک داده شود.

چگونه بفهمیم رژیم غذایی مادر بر کودک تأثیر می گذارد؟

هر نوزادی متفاوت است. با این حال، برخی از نشانه های رایج وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی شما ممکن است بر کودک شما تأثیر بگذارد، از جمله:

اگزما
مدفوع خونی
استفراغ
اسهال
یبوست
خس خس سینه
بی قراری غیر طبیعی
اگر کودک شما هر یک از این علائم را نشان می دهد، می تواند نشانه حساسیت یا عدم تحمل کودک شما به مواد غذایی موجود در رژیم غذایی شما باشد. مهم است که با پزشک اطفال خود قرار ملاقات بگذارید، زیرا آنها می توانند با شما همکاری کنند تا به شناسایی غذای مشکل ساز کمک کنند.

برای برخی از آلرژی های غذایی، ممکن است به شما دستور داده شود که هر گونه آلرژن مشکوک را به مدت ۲ تا ۴ هفته حذف کنید تا ببینید آیا علائم از بین میروند یا خیر.

به خاطر داشته باشید که اگرچه کودک شما ممکن است در دوران شیرخوارگی دچار عدم تحمل یا آلرژی باشد، اما ممکن است همچنان با افزایش سن بتواند آن غذاها را تحمل کند. قبل از افزودن مجدد غذاها به رژیم غذایی خود یا فرزندتان با پزشک اطفال خود مشورت کنید.