همه چیز درباره ویتامین سی ( Vitamin C )

همه چیز درباره ویتامین سی ( Vitamin C )

0 دیدگاه 5 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 2067
ویتامین C آنتی اکسیدانی است که برای رشد و ترمیم بافت ها، کار غدد فوق کلیوی و سلامت لثه ها ضروری می باشد. این ویتامین همچنین به ساخت هورمون های ضد فشار روحی و اینتر فرون کمک می کند، و برای سوخت و ساز اسید فولیک، تیروزین، و فنیل آلانین لازم است.

 

ویتامین C ( اسید اسکوربیک )

ویتامین C ( اسید اسکوربیک )

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که برای رشد و ترمیم بافت ها، کار غدد فوق کلیوی و سلامت لثه ها ضروری می باشد. این ویتامین همچنین به ساخت هورمون های ضد فشار روحی و اینتر فرون کمک می کند، و برای سوخت و ساز اسید فولیک، تیروزین و فنیل آلانین لازم است.

این ویتامین در برابر تأثیرات مضر مواد آلوده کننده از بدن محافظت می نماید. برای پیشگیری از بروز سرطان و بیماری های عفونی مفید می باشد و بر ایمنی بدن می افزاید. ویتامین C میزان جذب آهن را افزایش می دهد و سطوح کلسترول خون و فشار خون بالا را کاهش می دهد. از بروز بیماری آترواسکلروز جلوگیری می کند. وجود ویتامین C در تشکیل کلاژن ضروری است، از لخته شدن خون و خون مردگی پیشگیری می کند و باعث التیام یافتن زخم ها و سوختگی ها می شود.

تحقیقات جدی نشان می دهد که ویتامین C فعالیت های ویتامین E را تشدید می کند؛ یعنی تأثیر این ویتامین ها در هنگام همکاری بیش از زمانی است که هر کدام به طور جداگانه عمل می کنند. ویتامین E در غشاهای سلولی در جستجوی رادیکال های آزاد خطرناک می باشد، در حالی که ویتامین C به رادیکال های آزاد موجود در مایعات بیولوژیک حمله می کند. این ویتامین ها فعالیت آتنی اکسیدانی یکدیگر را تقویت می کنند و آن را گسترش می دهند.

چون بدن نمی تواند ویتامین C تولید کند، این ویتامین باید از طریق رژیم غذایی روزانه یا به شکل مکمل های آن دریافت شود. متأسفانه، قسمت اعظم ویتامین C مصرفی، از طریق ادرار دفع می شود. هنگامی که به دلیل ابتلا به بیماری سختی، مانند سرطان، به مقدار بیشتری ویتامین C نیاز باشد، دریافت این ویتامین – بر طبق توصیه و نظارت پزشک – به صورت داخل وریدی مؤثرتر از مصرف مقدار زیادی از آن به شکل خوراکی است.

اسکوربوت نوعی بیماری است که در اثر کمبود ویتامین ژ به وجود می آید. مشخصات این بیماری عبارتند از : دیر التیام یافتن زخمها، شُل و اسفنجی شدن لثه ها و خونریزی آنها، ورم، ضعف شدید، و خونریزی های " نقطه ای " در زیر پوست. رایج ترین علایم کمبود جزئی این بیماری های عفونی، به ویژه سرماخوردگی ها و عفونت های برونشی؛ دردهای مفصلی؛ کمبود انرژی؛ سوء هاضمه؛ طولانی شدن مدت زمان بهبودی؛ کبود شدن بدن؛ و افتادن دندان می باشد.

 

منابع

ویتامین C در انواع میوه های توت مانند، مرکبات و سبزی های سبز رنگ یافت می شود. منابع سرشار از این ویتامین عبارتند از : مارچوبه، آووکادو، برگ چغندر، انگور فرنگی سیاه، بروکلی، کلم فندوقی، طالبی، کلم سبز، برگ های گیاه قاصدک، زنبق خوراکی، گریپ فروت ( تو سرخ )، کلم پیچ، انواع لیمو، انبه، خردل هندی، پیاز، پرتقال، خربزۀ درختی ( پاپایا )، نخود فرنگی، فلفل قرمز تازه و شیرین، خرمالو، آناناس، انواع تُرب، میوۀ گل سرخ، اسفناج، توت فرنگی، چغندر برگ، گوجه فرنگی، برگ شلغم ( شلغم سبزی ) و بولاغ اوتی.

گیاهان دارویی که حاوی ویتامین C می باشند، عبارتند از : یونجه، ریشۀ گیاه بابا آدم، فلفل قرمز تازه، علف پرنده، گل عینک، تخم رازیانه، شنبلیله، رازک، گیاه دم اسب، جلبک قهوه ای، نعنا، گل ماهور، گزنه، جو دو سر، پاپریکا، جعفری، برگ کاج، بارهنگ، برگ تمشک، شبدر قرمز، میوۀ گل سرخ، گیاه دوری جام، برگهای گل بنفشه، گیاه بومادران و ترشک زرد.

 

نظریه ها

مصرف الکل، داروهای مُسکن، ضد افسردگی، ضد انعقاد، داروهای خوراکی ضد بارداری و استروئیدها سطح ویتامین C بدن پایین می آورند. کشیدن سیگار باعث کاهش شدید ویتامین C می شود.

هنگامی که داروهای دیابت مانند کلرپروپامید ( دیابینز ) و سولفامیدها به همراه ویتامین C مصرف می شوند، این داروها تأثیر کمتری خواهند داشت. مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است در جواب آزمایش های مربوط به وجود خون در مدفوع تأثیر منفی بگذارد.

برای تأثیر بیشتر باید ویتامین C تکمیلی را در وعده های جداگانه و دو بار در روز، مصرف کرد. ویتامین C اشباع شده ( Ester-C ) شکل فوق العاده مؤثر ویتامین C، به خصوص برای اشخاص مبتلا به بیماری های مزمن نظیر سرطان و ایدز می باشد. این ویتامین از واکنش ویتامین C با عناصر معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم یا روی به وجود می آید.

این واکنش باعث تشکیل ویتامینی می شود که اسیدی نیست و حاوی متابولیت های ویتامین C می باشد که شبیه آنهایی است که بدن تولید می کند. ویتامین C اشباع شده چهار برابر سریع تر از ویتامین C استاندارد وارد جریان خون و بافت ها می شود، خیلی بهتر در گلبول های قرمز حرکت می کند، و نیز مدت بیشتری در بافت های بدن باقی می ماند.

سطح ویتامین C موجود در گلبول های سفید خون که از طریق مصرف ویتامین C اشباع شده به دست می آید، چهار برابر بالاتر از سطح ویتامینی است که از ویتامین C استاندارد به دست می آید. از این گذشته، تنها یک سوم آن از طریق ادرار دفع می شود.

از ترکیب ناترول با سایر مواد غذایی مفید، مکمل های ویتامین C اشباع شده به وجود می آید : به عنوان مثال، ترکیب ناترول با آنتی اکسیدان های پیکنوژنول و پروآنتوسیانیدین ها؛ ترکیب با گیاه دارویی اکیناسه؛ و نیز ترکیب با سیر می باشد.

 

تذکر

مصرف مقدار زیادی آسپرین و ویتامین C استاندارد ( اسید اسکوربیک )، معده را تحریک می کند و می تواند باعث زخم معده شود. اگر به طور مرتب آسپرین مصرف می کنید، باید از ویتامین C اشباع شده استفاده نمایید.

اگر باردار هستید، نباید روزانه بیش از 5000 میلی گرم ویتامین C مصرف کنید. امکان دارد که نوزادان به این مکمل وابستگی پیدا کنند و هنگامی که بعد از تولد از مصرف مقدار زیاد همیشگی محروم گردند، به بیماری اسکوربوت مبتلا شوند. از مصرف مکمل های ویتامین C جویدنی خودداری کنید، زیرا این مکمل ها به مینای دندان آسیب می رسانند.