استحمام و نظافت کودکان ( سؤالات متعدد مادران در مورد حمام کردن کودک )

استحمام و نظافت کودکان ( سؤالات متعدد مادران در مورد حمام کردن کودک )

0 دیدگاه 6 اسفند 1400 چاپ خبر بازدید: 3342
بسیاری از والدین کودک خود را روزانه حمام می برند. این امر سبب می شود هم شما و هم فرزندتان از حمام کردن لذت ببرید. با این همه، تا چهار ماهگی یا کمی بعد از آن، اگر هر سه روزی یک بار وی را حمام کنید، اشکالی ندارد.

استحمام و نظافت کودکان

استحمام و نظافت کودکان

چه مواقعی فرزندم را حمام کنم ؟

بسیاری از والدین کودک خود را روزانه حمام می برند. این امر سبب می شود هم شما و هم فرزندتان از حمام کردن لذت ببرید. با این همه، تا چهار ماهگی یا کمی بعد از آن، اگر هر سه روزی یک بار وی را حمام کنید، اشکالی ندارد.

در عین حال ، صورت، دستها، پاها و باسن او را هر روز بشویید. زمانی که کودک خوردن غذای جامد را شروع می کند، حمام روزانه می تواند داشته باشد، ولی در صورت خشک بودن پوست بدن وی حمام کردن مناسب نیست. بنابراین، هفته ای دوبار استحمام کافی خواهد بود.

آیا هنوز او را باید در وان کودک بشویم ؟

احتمالاً تا 6 ماهگی نیاز به استفاده از وان کودک را احساس می کنید، اگر چه بعضی کودکان زودتر از 6 ماهگی استفاده از حمام معمولی را آغاز می کنند. در حدود شش ماهگی، به دلیل تحرک زیاد کودک، وان مخصوص کودک بیش از اندازه کوچک خواهد بود.

چگونه می توانم از تمیز شدن او مطمئن شوم ؟

با استفاده از صابونی ملایم صورت و سپس پشت و جلوی گردنِ کودک را بشویید. پشت گوش هایش را تمیز کنید، اما مراقب باشید آب یا صابون وارد مجرای گوش کودک نگردد. زیر بغل و دستاش را نیز بشویید. ناف او را به آرامی به نحوی که قرمز نگردد، شستشو دهید. سرانجام پاها، پاشنه و قوزک پا و نیز زانوهایش را تمیز کنید.

چگونه می توانم پسرم را تمیز کنم ؟

با تکه ای اسنفج یا پارچۀ فلانل، اطراف بیضه ها و بین باسن او را بشویید و به خوبی آب بکشید. نیازی به شستن پوست سر آلت کودک نمی باشد. چنانچه سعی کنید آن را عقب کشیده تا تمیزش کنید بیشتر سبب صدمه زدن به آن خواهید شد.

چگونه می توانم دخترم را تمیز کنم ؟

با تکه ای اسنفج یا پارچه فلانل مرطوب، به آرامی دستگاه تناسلی را از جلو و به سمت عقب تمیز کنید. این کار مانع از رسیدن میکروب مواد دفعی مقعد به داخل مجرا و یا واژن کودک می گردد و به انجام هیچ کار دیگری نیاز نیست.

چطور موهای کودکم را بشویم ؟

موهای فرزندتان را با صابونی لطیف بشویید. می توانید کودک را در حوله ای بپیچید و در وان قرار دهید.

1. اگر کودک قادر به نشستن است، او را به پشت بخوابانید و یکی از دستانتان را حایل او کنید و با ظرف کوچکی آب، موهایش را خیس کنید.

2. او را بنشانید و سرش را مقدار کمی شامپو بزنید.

3. پس از شامپو زدن، مجدداً وی را به پشت بخوابانید و با آب سرش را بشویید تا تمیز گردد.

کودک من از حمام می ترسد، چطور می توانم او را تمیز کنم ؟

اگر فرزندتان از حمام کردن می ترسد، نیازی نیست او را هر روز به حمام ببرید؛ بلکه با تکه ای پارچه قلانل و آب ولرم، قسمت های کثیف تر بدن او را بشویید. چنانچه بخواهید می توانید این کار را در اتاق خودش انجام دهید.

حوله ای لطیف روی پایتان قرار دهید و کودک را بنشانید و بشویید ( یک وسیله بازی آویزان و متحرک بالای سر او، حواسش را هنگام شستشو چرت می کند ) باید اتاق نوزاد حتماً گرم باشد، به خوبی او را خشک کنید و سپس در آغوش گرفته، بخوابانید. این کار برای تمیز نگه داشتن وی کافی است.

چه کار کنم فرزندم از حمام کردن لذت ببرد ؟

وسیلۀ بازی کودک در آب و حمام را فراهم کنید. این امر سبب می شود او از حمام کردن لذت ببرد، به عنوان مثال، می توانید ظرفی را آب کرده در حمام بگذارید و سپس بنشینید و با کودک خود آب بازی کنید. فوت کردن حباب صابون هم می تواند سرگرم کننده باشد، گرچه او خیلی کوچک است و قادر نیست خودش حباب را فوت کند، اما از تماشای آن لذت می برد. اگر کودک باز هم حمام را دوست نداشت، نگران نباشید؛ به ناچار آن را می پذیرد و در 8 تا 9 ماهگی از حمام کردن لذت خواهد برد.