شایع ترین علائم بارداری خارج از رحم

شایع ترین علائم بارداری خارج از رحم

0 دیدگاه 9 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 2049
یکی از زیباترین و متفاوت ترین مراحل زندگی یک زن بارداری است. در دوران بارداری اگر فرد احساس کند حالات و دردهای متفاوت و عجیب تر از قبل دارد باید مراقب علائم باشد و آنها را جدی بگیرد. دردهای بی دلیل و خونریزی های تکانشی از جمله علائم غیر طبیعی هستند که می توانند در دوران بارداری بروز کنند.

شایع ترین علائم بارداری خارج از رحم

یکی از زیباترین و متفاوت ترین مراحل زندگی یک زن بارداری است. در دوران بارداری اگر فرد احساس کند حالات و دردهای متفاوت و عجیب تر از قبل دارد باید مراقب علائم باشد و آنها را جدی بگیرد. دردهای بی دلیل و خونریزی های تکانشی از جمله علائم غیر طبیعی هستند که می توانند در دوران بارداری بروز کنند. در این مرحله است که نیاز به معاینه پزشک برای تشخیص بارداری خارج رحمی پیدا می کنید.

حاملگی خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری لوله ای یا بارداری خارج رحمی ( Ectopic Pregnancy ) حالتی است که در آن تخمک خارج از دیواره های داخلی رحم می چسبد و باعث رشد جنین در خارج از رحم می شود و همین موضوع باعث می شود که رشد جنین به صورت عادی و نرمال طی نمی شود. در کل جهان حدود 2% از بارداری ها، بارداری لوله ای یا خارج رحمی است. این حالت می تواند در لوله های فالوپ یا در دهانه رحم یا حتی در تخمدان یا شکم صورت بگیرد. اگر بارداری خارج رحمی بدون توجه و مراقبت صورت بگیرد و ادامه پیدا کند می تواند یک وضعیت بارداری پرخطر باشد که می تواند باعث از دست دادن بارداری و حتی خونریزی داخلی شدید در صورت پارگی لوله فالوپ شود. اگر چنین پارگی اتفاق بیفتد، نیاز به جراحی فوری دارد.

بیشترین علائم بارداری خارج از رحم

از هفته چهارم تا دوازدهم بارداری که حدود 2 تا 10 هفته پس از لقاح است، علائم و نشانه های بارداری خارج از رحم نمایان می شود. علائم اولیه حالت تهوع، خستگی و حساسیت سینه مشابه علائم طبیعی اولیه بارداری است. گرفتگی و خونریزی گاه به گاه معمولاً دلیل نگران کننده ای برای مراجعه به پزشک نیست. اما علائم ذیل باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرند :

✔ خونریزی غیر طبیعی یا لکه های قهوه ای پس از مثبت شدن تست بارداری.

✔ سایر اشکال خونریزی واژینال.

✔ درد شدید در زیر شکم.

✔ درد پایین کمر.

اگر با گذشت زمان به شدت درد افزوده شد و علائم بدتر شد باید فوراً به آنها توجه شود. در غیر این صورت و در صورت عدم توجه و درمان به موقع ممکن است باعث پارگی لوله فالوپ شود که در این شرایط فرد نیاز به جراحی فوری پیدا می کند.

علائم پارگی لوله فالوپ :

✔ خونریزی شدید.

✔ فشار مقعدی.

✔ درد شدید، مداوم و شدید شکمی.

✔ احساس ضعف و سرگیجه.

✔ درد شانه.

علل و دلایل حاملگی خارج از رحم

هر چند هر زنی در مرحله بارداری ممکن است دچار بارداری خارج از رحم شود، اما شرایطی وجود دارد که احتمال بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد. از جمله :

✔ بیماری التهاب لگن : این بیماری لوله های فالوپ، تخمدان ها و رحم را درگیر می کند. این بیماری زمانی رخ می دهد که باکتری های خاصی از واژن به دیگر نقاط بدن سرایت می کنند. جای زخم ناشی از بیماری التهابی لگن باعث افزایش احتمال حاملگی خارج از رحم و ناباروری می شود.

✔ بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک.

احتمال بارداری خارج از رحم در افرادی که سابقه بارداری خارج از رحم داشته اند به مراتب بیشتر از افرادی است که چنین سابقه ای نداشته اند.

✔ آندومتریوز : جایی است که پوشش بافتی رحم در مکان های دیگر مانند تخمدان ها یا لوله های فالوپ رشد می کند.

✔ لقاح آزمایشگاهی ( IVF ).

✔ جراحی لوله های فالوپ.

✔ باردار شدن با استفاده از آی یو دی ( IUD ).

✔ مصرف دخانیات از جمله سیگار.

✔ بارداری در سن بیشتر از 35 سالگی.

آزمایشات و تشخیص حاملگی خارج از رحم

در عرض چهار یا پنج هفته اول بارداری، بارداری خارج رحمی قابل تشخیص و از طریق موارد زیر قابل بررسی است :

✔ معاینه لگن.

✔ سونوگرافی ترانس واژینال.

✔ آزمایشات خون.

✔ سایر آزمایش های خون برای تشخیص از دست دادن خون داخلی.

پزشک احتمالاً به شما دستور سونوگرافی می دهد تا از سطح سلامت رحم و لوله های فالوپ آگاه شود.

◀ پیشنهاد مطالعه : پرسش و پاسخ در مورد بارداری مادران

درمان بارداری خارج رحمی با دارو و عمل جراحی

در بارداری خارج رحمی جنین قادر به رشد کامل و ادامه حیات نیست و برای حفظ جان و سلامت مادر و همچنین باروری طولانی مدت مادر لازم است که هر چه سریع تر بعد از تشخیص جنین بیرون آورده شود. گزینه های درمانی هم بسته به محل خارج از رحمی که جنین در آن شکل گرفته متفاوت است.

برخی از این روش های درمانی :

✔ دارو : در مواقعی که پزشک تصمیم می گیرد که عوارض فوری بعید است. چندین مورد دارو تجویز می کند تا از ترکیدن توده جلوگیری کند، یکی از دارو های رایج در این امر متوترکسات ( روماترکس ) است.

✔ عمل جراحی : بسیاری از پزشکان برداشتن جنین و ترمیم آسیب های داخلی را توصیه می کنند.

به این روش لاپاراتومی می گویند، در این روش پزشک یک دوربین کوچک را از یک برش در بدن وارد بدن می کند تا بتواند کار را ببیند و سپس شروع به برداشتن جنین می کند و آسیب های لوله فالوپ را ترمیم می کند.

چگونه از بارداری خارج از رحم جلوگیری کنیم ؟

حاملگی خارج از رحم

✔ برای پیشگیری از بارداری خارج رحم فرد باید کاملاً بهداشت بارداری را رعایت کند.

✔ اگر فرد باردار است یا قصد بارداری دارد باید از بیماری های مقاربتی مانند : سوزاک و کلامیدیا جلوگیری کند.

✔ جلوگیری از آسیب دیدن لوله های فالوپ.

✔ عدم مصرف دخانیات.

✔ اگر فرد در گذشته سابقه بارداری خارج از رحم را داشته است، باید قبل از اقدام برای بارداری تحت نظارت پزشک زنان قرار بگیرد.

✔ آشنایی با علائم بارداری خارج از رحم تا در صورت بروز علائم در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کند.

◀ اگر سوالات بیشتری در مورد بارداری خارج از رحم دارید می توانید به صفحه مشاوره تلفنی با پزشک مراجعه کنید.