علت نفس تنگی در بارداری چیست ؟ | علت و روش درمان

علت نفس تنگی در بارداری چیست ؟ | علت و روش درمان

0 دیدگاه 13 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 2631
نفس تنگی در دوران بارداری پدیده ای طبیعی است و همچنین بسیار رایج است، زیرا رحم به سمت بالا منبسط می شود و بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود.

علت نفس تنگی در بارداری چیست ؟ | علت و روش درمان

نفس تنگی در بارداری

نفس تنگی در دوران بارداری پدیده ای طبیعی است و همچنین بسیار رایج است، زیرا رحم به سمت بالا منبسط می شود و بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود. اما در مواردی نادر مشکلات تنفسی ممکن است نشانه ای از عوارضی مثل ذات الریه، لخته شدن خون، مشکلات قلبی یا سرطان باشد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنگی نفس در بارداری تا پایان مطلب همراه ما باشید.

چه چیزی باعث ایجاد مشکلات تنفسی در دوران بارداری می شود؟

مشکلات تنفسی در زنان باردار، به دلیل افزایش سطح پروژسترون در اوایل بارداری است که باعث می شود در اوایل بارداری تنگی نفس را تجربه کنند. طبق آمار حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از خانم های بارداری این علائم را تجربه کرده اند، در سه ماه اول تا سازگاری بدن با سطوح جدید هورمونی، تنفس سخت تر می شود. غالباً این حالت در چند هفته اول بارداری از بین می رود سپس در سه ماه دوم یا آخر بارداری مجدد به وجود می آید. همان طور که جنین در داخل رحم شروع به رشد می کند، شکم بزرگتر شده و به سایر اندام های داخلی فشار می آورد، ریه های شما امکان انبساط کامل با یک تنفس را نداشته و دیافراگم نیز نمی تواند کمک زیادی بکند چون خود تحت فشار است. بنابراین بهتر است که نگران نباشید؛ با فرض بر این که هیچ دلیل زمینه ای به جز بارداری وجود ندارد. تنگی نفس یک مشکل سلامتی یا بیماری خاصی نیست، قابل ذکر است که این فشرده سازی ریه ها هیچ گونه تأثیر یا آسیب بلند مدت و دائمی بر سلامت و کارایی ریه ها نخواهند گذاشت و بعد از زایمان همه اندام ها به حالت عادی خود باز می گردند. مطالعات نشان می دهد حدوداً دو تا سه هفته قبل از زایمان، زمانی که سر کودک در کانال زایمان می افتد ( سر کودک به سمت پایین می چرخد ) شما فضای بیشتری برای دیافراگم خود خواهید داشت و راحت تر نفس می کشید.

◀ پیشنهاد مطالعه : مراقبت مادر از سلامتی خود پس از زایمان

چند روش برای بهبود تنگی نفس در دوران بارداری:

قبل از هر چیزی اصلا نگران تنگی نفس در دوران بارداری نباشید . اگر چه ممکن است که احساس کنید هوای کمتری دریافت می کنید، اما سطوح بالای پروژسترون به شما کمک می کند تا نفس های عمیق تری بکشید تا اکسیژن کافی به خونتان برسد. از آنجایی که حجم خون شما در دوران بارداری بیشتر است، اکسیژن بیشتری در طول دم و بازدم از جفت عبور می کند.

۱- شما می توانید با دادن فضای تنفس و پوزیشن های مختلف به خود و ریه هایتان تا حدودی علائم را کاهش بدهید. سعی کنید وضعیت بدن خود را تنظیم کنید، صاف بایستید، بلند بنشینید و روی بالش بخوابید تا فضای حفره شکم شما گسترش یابد. وقتی احساس تنگی نفس می کنید آرام تر و آهسته تر کارهای خود را انجام دهید ـ عجله برای سریع انجام دادن کارها باعث می شود قلب و ریه ها بیشتر درگیر شوند و سخت تر کار کنند.

۲- ورزش کردن، حتما توجه داشته باشید که در دوران بارداری قبل از هر نوع فعالیت ورزشی باید با دکتر خود مشورت کنید. ورزش های هوازی و نرم عملکرد تنفسی شما را بهبود می بخشند و نبض شما را کاهش می دهند.

در تمرین های ورزش یوگا، تنفس نقش کلیدی دارد و کشش های بیشتر و اضافه می تواند وضعیت شما را بهتر کند و فضای بیشتری برای تنفس در اختیار شما قرار دهد.

زیاده روی نکنید !

به صدای بدن خود گوش دهید و هر موقع که نیاز به استراحت داشتید استراحت کنید. اکنون زمان آن نیست که خیلی به خودتان فشار بیاورید. حتماً باید به محدودیت های بدن در این دوره توجه داشت.

۳- موقع خوابیدن بهتر است از بالش برای پر کردن کمر و زیر شکم استفاده کنید تا فشار کمتری به ریه ها و دیافراگم وارد شود، در نتیجه شرایط تنفس بهتر خواهد شد. برای برداشتن فشار رحم از روی عروقِ مسئول خون رسانی و اکسیژن رسانی، بهتر است به پهلوی چپ دراز بکشید در نتیجه بهتر و راحت تر می توانید نفس بکشید و فرایند تنفس مناسب تر انجام می شود.

تنگی نفس در بارداری

چه زمانی مراجعه به پزشک به علت تنگی نفس در بارداری ضروری است ؟

آمبولی ریه:

اگر تنگی نفس ناگهانی، شدید یا همراه با درد قفسه سینه و نبض سریع تر از حد معمول را تجربه کردید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است که در ریه های شما خون لخته شده باشد. این وضعیت ( به نام آمبولی ریه ) یک اتفاق نادر اما خطرناک در بین افراد باردار، به ویژه آنهایی است که لخته خون در پاهای خود دارند.

ذات الریه:

همچنین باید توجه داشت که مشکلات تنفسی می تواند ناشی از ذات الریه نیز باشد، ذات الریه که معمولاً با تب، درد قفسه سینه و سرفه همراه است، سومین علت مرگ و میر در بین افراد باردار است. ذات الریه می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد و در هر دو نوع، عوارض بالقوه می تواند شامل نارسایی تنفسی، زایمان زودرس یا عفونت هایی باشد که می تواند برای جنین شما خطرناک باشد.

آسم:

حتما توجه داشته باشید چنانچه مادر مبتلا به بیماری آسم است، این بیماری در دوران بارداری پررنگ تر از شرایط عادی جلوه می کند و مادر حتماً باید از ابتدای بارداری تحت نظر پزشک قرار بگیرید. علاوه بر این در موارد نادر، تنگی نفس در بارداری ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای مانند مشکل قلبی یا سرطان باشد.

کم خونی:

کم خونی می تواند باعث تنگی نفس در بارداری گردد. چون گلبول های قرمز که وظیفه انتقال اکسیژن به سلول ها را دارند، وقتی در عملکرد آن ها اختلالی وارد می شود، اکسیژن رسانی به سلول ها کمتر شده و احساس نفس تنگی، خستگی مضاعف و بی حالی به فرد دست می دهد. بنابراین ارزیابی سطح آهن خون در بارداری بسیار پر اهمیت است. این ارزیابی به وسیله یک آزمایش خون ساده امکان می پذیرد.

پراکلامپسی:


پراکلامپسی وضعیتی است که در آن فشار خون شما در دوران بارداری یا بلافاصله پس از تولد نوزادتان افزایش می یابد. این می تواند باعث تنگی نفس در بارداری شود، به خصوص اگر علائم دیگر پراکلامپسی مانند:

سردرد
تاری دید
درد بالای شکم
حالت تهوع
استفراغ
تورم دست ها، پاها، مچ پا، صورت یا گردن شما
اگر ترکیبی از این علائم را دارید، با پزشک عمومی، متخصص زنان و زایمان یا ماما صحبت کنید. اکثر افرادی که مبتلا به پراکلامپسی تشخیص داده شده اند، بارداری سالمی دارند. اما اگر پراکلامپسی درمان نشود، می تواند برای شما و جنینتان خطرناک و حتی کشنده باشد.