نمودار رشد نوزاد نارس دختر و پسر

نمودار رشد نوزاد نارس دختر و پسر

0 دیدگاه 14 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 11883
یک چیز که بین همه والدین مشترک است، نگرانی برای رشد و پیشرفت کودک است. والدین اغلب می پرسند " آیا فرزند من به خوبی رشد می کند؟ "کودکان در شکل ها و اندازه های مختلف هستند و همه نوزادان با سرعت خاص خود رشد می کنند.

جدول رشد نوزاد نارس

نمودار رشد نوزاد

یک چیز که بین همه والدین مشترک است، نگرانی برای رشد و پیشرفت کودک است. والدین اغلب می پرسند " آیا فرزند من به خوبی رشد می کند؟ "کودکان در شکل ها و اندازه های مختلف هستند و همه نوزادان با سرعت خاص خود رشد می کنند.

کودک شما در بدو تولد وزن، دور سر و قدش اندازه گیری می شود. پس از آن، اندازه گیری ها یک بار در ماه یا بیشتر برای کنترل نحوه رشد نوزاد کافی است. اگر وزن فرزندتان روز به روز بالا و پایین می شود نگران نشوید طبیعی است.

نمودارهای رشد معیارهایی برای شناسایی چگونگی رشد کودکان با گذشت زمان هستند. با این حال، نسخه های مختلفی برای ارائه راهنمایی والدین و پزشکی در دسترس است. درک انواع مختلف نمودارهای رشد می تواند به والدین کمک کند.

مانند بزرگسالان، نوزادان در اشکال و اندازه های مختلف هستند. نمودارهای رشد با استفاده از " درصد " آنها را نشان می دهند. برای مثال، یک نوزاد در صدک 50 وزن، درست در وسط محدوده طبیعی قرار دارد : 50٪ از نوزادان هم سن آنها سبک تر و 50٪ سنگین تر هستند. وزن نوزاد در صدک 5 کمتر از 95 درصد سایر نوزادان در آن سن است. وزن نوزاد در صدک 90 بیش از 90 درصد سایر نوزادان در آن سن است.

برخی از نوزادان همیشه کوچک و برخی دیگر همیشه بزرگ خواهند بود. نکته مهم این است که آنها طبق انتظار نمودار خود رشد می کنند. نمودارها با نشان دادن منحنی های رشد طبیعی ( یعنی همیشه در حال افزایش ) به شما کمک می کنند این موضوع را متوجه شوید.

نمودار رشد چیست؟

نمودارهای رشد شامل یک سری منحنی صدک است که رشد کودکان را نشان می دهند. نمودارهای رشد کودک ابزارهای مهمی هستند که پزشکان برای بررسی سلامت کلی کودک شما استفاده می کنند. نمودارها چگونگی رشد کودک در مقایسه با سایر کودکان در همان سن و جنسیت و برای دیدن چگونگی رشد فرزند شما به مرور زمان را ارزیابی می کنند. استانداردهای رشد مورد استفاده برای نوزادان زیر 24 ماه بر اساس موارد زیر است :

✓ دور سر : این فاصله در اطراف بزرگترین قسمت سر است و نشان می دهد که مغز کودک شما در حال رشد است. اگر سر نوزاد بزرگتر یا کوچکتر از اکثر بچه های دیگر باشد یا رشد سر متوقف شود یا خیلی سریع رشد کند، ممکن است به این معنی باشد که مشکلی وجود دارد.

✓ وزن نسبت به قد : این وزن کودک شما را به همراه قد اندازه گیری می کند.

✓ وزن نسبت به سن : این اندازه گیری وزن کودک شما را در یک سن خاص دنبال می کند.

✓ قد نسبت به سن : این اندازه گیری قد کودک شما را در یک سن خاص اندازه گیری می کند.

پزشک کودک از نمودارهای مختلف رشد برای کودکان پسر و دختر و نمودارهای مختلف برای نوزادان بزرگتر از 24 ماه و برای 2 سال و بالاتر استفاده خواهد کرد.

نمودارهای رشد نوزادان نارس

نمودارهای رشد زودرس باید برای این نوزادان استفاده شود. نمودارهای رشد زودرس با هدف تقلید از رشدی است که در دوران بارداری رخ می دهد. نمودار رشد زودرس فنتون توسط بسیاری از متخصصان استفاده می شود.

به یاد داشته باشید که ارزیابی رشد نوزادان نارس تنها با چند اندازه گیری در مدت زمان کوتاه مشکل است.

جدول رشد نوزاد نارس دختر

 جدول رشد نوزاد نارس پسر

آیا همه بچه ها بر روی یک نمودار رشد اندازه گیری می شوند؟

خیر. دختران و پسران در نمودارهای رشد متفاوتی اندازه گیری می شوند، زیرا آنها در الگوهای مختلف و با نرخ های متفاوت رشد می کنند. یک مجموعه از نمودارها برای نوزادان از بدو تولد تا 36 ماهگی استفاده می شود. مجموعه دیگری برای کودکان و نوجوانان 2 تا 20 ساله استفاده می شود. همچنین، نمودارهای رشد ویژه را می توان برای کودکان مبتلا به بیماری های خاص مانند سندرم داون یا کسانی که زود به دنیا آمده اند استفاده کرد.

چه زمانی نوزاد اندازه گیری می شود؟

والدین پزشک کودک خود را در دوران بارداری انتخاب می کنند و ویزیت اولیه کودک شما در مطب چند روز پس از تولد یا پس از خروج شما از بیمارستان خواهد بود. با شروع اولین قرار ملاقات، بررسی رشد کودک شما به یک بخش روتین از هر ملاقات تبدیل خواهد شد، چه کودک شما یک ماهه باشد یا یک ساله. در ابتدا، معاینات کودک شما هر چند هفته یکبار انجام می شود و سپس هر چند ماه یکبار تا زمانی که کودک شما 1 ساله شود.

صدک ها چیست؟ ( توضیح منحنی ها )

نمودار رشد کودک، نشان می دهد که کودک شما در مقایسه با سایر افراد در همان سن و جنسیت در چه مرحله ای برای مقایسه با سایرین است. صدک ها به عنوان خطوط خمیده نشان داده شده اند. به عنوان مثال :

اگر فرزند شما برای طول بدن نسبت به سن در صدک 70 ( از 100 ) قرار دارد، این به معنای دو چیز است :

هفتاد درصد از نوزادان در همان سن و جنس از کودک شما کوتاه تر هستند و درصد باقیمانده ( 30 درصد ) نوزادان در همان سن و جنس از کودک شما بلندتر هستند.

اما، این نکته تصویر کامل را نشان نمی دهد. پزشک فرزند شما چندین مقادیر را با گذشت زمان ارزیابی می کند تا روند رشد کودک شما در مقایسه با منحنی متوسط رشد در نمودار را تعیین کند.

سعی کنید بیش از حد روی شماره متمرکز نشوید. طیف گسترده ای از اندازه ها و طول سالم وجود دارد و عوامل زیادی بر رشد فرزند شما تأثیر می گذارد، از جمله ژنتیک، عوامل محیطی، تغذیه، سطح فعالیت و شرایط بهداشتی.

عواملی که تأثیر زیادی در رشد نوزاد دارد شامل :

✓ تغذیه

✓ عوامل ژنتیکی

✓ وزن نوزاد هنگام تولد

✓ جنسیت

✓ نارس بودن نوزاد

آیا نوزادان نارس در رشد تأخیر دارند؟

بله، نوزادانی که مدت زیادی را در بخش مراقبت های ویژه می گذرانند، می توانند ریسک تأخیر رشد در برخی زمینه ها را داشته باشند.

◀ پیشنهاد مطالعه : مهمترین ویتامین هایی که باید برای نوزادان نارس مصرف شود

وزن گیری نوزاد نارس

افزایش وزن نوزاد نارس بسته به اندازه اولیه و سن حاملگی او و هر بیماری مرتبطی که نیاز به درمان دارد، می تواند متفاوت باشد. اما افزایش وزن در نوزادان نارس بیشتر یک روند آهسته و پیوسته است و میزان وزن گیری او متفاوت خواهد بود. نوزادان نارس ممکن است کندتر از نوزادان ترم وزن اضافه کنند، اما اغلب در حدود سن 2 سالگی به کودکان دیگر می رسد.

برای کمک به کودک خود در بهترین مسیر افزایش وزن، سعی کنید شیر دهید، که اغلب به معنای پمپاژ و تغذیه شیر دوشیده شده از مادر است، زیرا این بهترین غذا برای نوزاد شماست. اگر نمی توانید پرستاری کنید، با پزشک اطفال خود در مورد نوع شیرخشکی که او توصیه می کند صحبت کنید. همچنین ممکن است مراقبت از کانگورو را امتحان کنید، که نشان داده شده است به افزایش وزن نوزادان نارس کمک می کند.

همانطور که از نوزاد نارس خود مراقبت می کنید، سعی کنید در مورد سرعت اضافه وزن نارس استرس نداشته باشید. اما اگر نگران هستید که کودک شما در هر جلسه به اندازه کافی غذا نمی خورد، می توانید برای یک وزن کشی سریع به مطب پزشک اطفال مراجعه کنید.

میزان جدول وزن گیری نوزادان نارس در ماه های مختلف با توجه به هفته حاملگی تولد او متفاوت است؛ مثلا برای نوزاد نارس که در هفته 24 حاملگی متولد شده باشد، روزانه پنج گرم است. میزان وزن گیری برای نوزادی که در هفته 33 یا بیشتر متولد شده است، می تواند به 20 تا 30 گرم برسد.

جدول وزن گیری نوزاد دختر و پسر

جدول وزن گیری نوزادان نارس

جدول وزن گیری نوزاد نارس