آزمایشات نوزادان نارس در NICU

آزمایشات نوزادان نارس در NICU

0 دیدگاه 19 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 2373
کودک شما ممکن است آزمایشاتی را برای مشاهده چگونگی رشد، بررسی بیماری ها یا پاسخ دادن به درمان انجام دهد. پزشک نوزاد شما را معاینه می کند و در صورت نیاز، نوزاد ممکن است آزمایشاتی دیگری را انجام دهد.

آزمایشات نوزادان نارس

آزمایشات نوزادان نارس در nicu

ممکن است در NICU آزمایشاتی انجام شود تا پزشک در مورد شرایط بهداشتی و درمان هایی که برای رشد و سلامتی نوزاد نیاز دارد مطلع شود. آزمایش های پزشکی به پزشک کمک می کند تا در مورد ادامه درمان و اینکه آیا کودک شما برای مراقبت های تخصصی تر به بیمارستان دیگری منتقل شود، تصمیم بگیرند.

برخی از آزمایش ها، مانند آزمایش خون، رایج هست و بسیاری از نوزادان انجام می دهند. برخی آزمایشات دیگر فقط برای نوزادانی با شرایط سلامت خاصی هستند. چند آزمایش و روش معمول وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید. در این صفحه می توانید درباره آزمایش ها و مراقبت هایی که ممکن است نوزادان نارس دریافت کند بخوانید.

چرا از نوزادان در NICU آزمایش می گیرند؟

کودک شما ممکن است آزمایشاتی را برای مشاهده چگونگی رشد، بررسی بیماری ها یا پاسخ دادن به درمان انجام دهد. پزشک نوزاد شما را معاینه می کند و در صورت نیاز، نوزاد ممکن است آزمایشاتی دیگری را انجام دهد.

به عنوان مثال، پزشک متخصص ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی کودک شما از نظر کم خونی انجام دهند. کم خونی زمانی است که کودک شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بقیه بدنش را ندارد. یا ممکن است از اشعه ایکس برای بررسی عفونت ریه کودک شما استفاده کنند.

رایج ترین آزمایشات نوزادان نارس در NICU

آزمایشات نوزاد نارس

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد :

آزمایش خون نوزادان نارس

خون کارهای زیادی از جمله مبارزه با عفونت را انجام می دهد. به همین دلیل، آزمایش خون می تواند نشان دهد که کودک شما چگونه پیشرفت می کند. سطح گلوکز، نمک، کلسیم و سایر مواد معدنی را بررسی می کند تا مطمئن شوند که کودک شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند.

سطح قند خون

خون انرژی را به شکل قند حمل می کند. این آزمایش به پزشکان می گوید که آیا سطح قند خون کودک شما به درستی کنترل می شود یا خیر. نوزادانی که از مادران مبتلا به دیابت متولد می شوند یا نوزادانی که با وزن بسیار پایین متولد می شوند ممکن است در حفظ سطح قند خون مشکل داشته باشند، بنابراین با دقت بیشتری تحت نظر قرار خواهند گرفت.

گازهای خون

خون علاوه بر حمل اکسیژن از ریه ها، دی اکسید کربن را به ریه ها بر می گرداند تا بتوان آن را به عنوان گاز زائد خارج کند. اندازه گیری سطح دی اکسید کربن و همچنین سایر مواد شیمیایی زائد که توسط خون حمل می شود، می تواند سرنخ هایی در مورد نحوه تنفس کودک شما ارائه دهد. همچنین می تواند به نحوه عملکرد سایر اندام ها، مانند کلیه ها کمک کند.

پلاکت ها

پلاکت ها برای کنترل خونریزی مهم هستند. در نوزادان نارس، می تواند تعداد پلاکت ها بسیار کم باشد. به همین دلیل این موضوع نظارت می شود. اگر سطح خیلی پایین بیاید، ممکن است کودک شما به تزریق پلاکت نیاز داشته باشد.

هموگلوبین

هموگلوبین به خون برای انتقال اکسیژن کمک می کند و توسط گلبول های قرمز حمل می شود. اگر نوزاد شما گلبول های قرمز کافی نداشته باشد، ممکن است بدن اکسیژن کافی دریافت نکند. که به این حالت کم خونی می گویند. اگر هموگلوبین نوزاد شما بسیار کم شود، ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد.

گلبول های سفید خون

این سلول ها نقش زیادی در مبارزه با عفونت ها دارند. بررسی این سطوح کمک می کند تا متوجه شوید که کودک شما تا چه اندازه با عفونت مبارزه می کند.

آزمایش ادرار نوزادان نارس

این آزمایش مانند آزمایش خون است، آزمایش ادرار نیز می تواند اطلاعات زیادی در مورد وضعیت کلی نوزاد نارس شما نشان دهد. آزمایش ادرار می تواند نشان دهد که کلیه ها چقدر خوب کار می کنند و آیا کودک شما عفونت دارد یا خیر.

تست بینایی و شنوایی

نوزادانی که نارس به دنیا می آیند ممکن است در بینایی و شنوایی خود دچار مشکل شوند. نوزادانی که قبل از هفته 32 بارداری یا وزن کمتر از 1500 گرم در هنگام تولد به دنیا می آیند، برای وضعیتی به نام رتینوپاتی نارس ( ROP ) آزمایش خواهند شد. این می تواند یک بیماری چشمی جدی باشد، بنابراین نوزادانی که در معرض خطر هستند به محض اینکه چشمانشان به اندازه کافی رشد کرد غربالگری می شوند.

◀ برای اطلاع بیشتر از بیماری های بینایی نوزاد نارس به مهم ترین مشکلات بینایی نوزادان نارس مراجعه کنید.

نوزادانی که نارس به دنیا می آیند نیز ممکن است در معرض خطر مشکلات شنوایی باشند. شنوایی آنها قبل از ترک بیمارستان آزمایش می شود.

سونوگرافی برای نوزادان نارس

این نوع اسکن از امواج برای ایجاد تصویری از داخل بدن استفاده می کند. از تشعشعات مضر استفاده نمی شود. یکی از کاربردهای رایج این اسکن ها این است که ببینید آیا خونریزی یا مشکلات دیگری در مغز کودک شما وجود دارد یا خیر.

اشعه ایکس

اشعه ایکس اغلب برای نگاه کردن به قفسه سینه کودک شما استفاده می شود، به خصوص زمانی که او از پشتیبانی تنفسی برخوردار است. همچنین گاهی اوقات برای بررسی مشکلات روده در صورتی که کودک شما خوب تغذیه نمی کند، استفاده می شود.

غربالگری نوزادان نارس

این آزمایش با چند قطره خون روی کاغذ صافی انجام می شود. این روش که به عنوان تست PKU یا NBS نیز شناخته می شود، اختلالات ارثی جدی را بررسی می کند.

ارزیابی سن حاملگی

ارزیابی بلوغ کودک شما با استفاده از ویژگی های فیزیکی مانند ضخامت پوست و علائم عصبی مانند انعطاف پذیری. این یافته ها با استانداردها مقایسه می شوند تا مشخص شود نوزاد شما در زمان تولد چقدر بالغ است.

واکسیناسیون نوزاد نارس

یکی از بهترین راه ها برای محافظت از نوزادنارس در برابر بیماری هایی مانند سرخک، کزاز و مننژیت واکسیناسیون است. نوزادان نارس شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت دارند، بنابراین مهم است که واکسیناسیون خود را انجام دهند.