مراقبت کانگورویی چیست و چه مزایایی برای نوزاد نارس دارد؟

مراقبت کانگورویی چیست و چه مزایایی برای نوزاد نارس دارد؟

0 دیدگاه 21 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 2411
مراقبت کانگورویی روشی برای در آغوش گرفتن نوزاد است که شامل تماس پوست به پوست است. نوزادی که معمولاً برهنه است به جز پوشک، در وضعیت عمودی در برابر سینه برهنه والدین قرار می گیرد.

مراقبت کانگورویی یا تماس پوست با پوست

مراقبت کانگورویی نوزاد نارس

مراقبت کانگورویی روشی برای در آغوش گرفتن نوزاد است که تماس پوست به پوست هم گفته می شود. نوزادی که معمولاً برهنه است به جز پوشک، در وضعیت عمودی روی سینه والدین قرار می گیرد. هم مادر و هم پدر می توانند مراقبت کانگورویی را انجام دهند. این روش اغلب برای نوزادان نارسی که هنوز در بیمارستان هستند استفاده می شود.

مراقبت کانگورویی چیست؟

نگه داشتن نوزاد نزدیک به سینه تجربه خاصی است که می تواند به ایجاد پیوند بین شما و عضو جدید خانواده شما کمک کند. این نوع لمس نه تنها برای پیوند خوب است بلکه از نظر پزشکی برای کودک شما نیز مفید است. مراقبت کانگورویی روشی برای نگه داشتن نوزاد به روی سینه است. این امکان تماس پوست به پوست بین شما و نوزاد را فراهم می کند. در طول هر جلسه، کودک شما ( برهنه به جز پوشک و کلاه ) تا چند ساعت روی سینه شما قرار می گیرد ( همچنین برهنه برای تماس پوست به پوست ). یک پتو، پیراهن، روپوش بیمارستانی یا روپوش را می توان برای گرما به دور خود و پشت کودک بپیچید. این بسته شدن نوزاد شما در سینۀ شما بسیار شبیه کانگوروی مادری است که کودک خود را در کیسه خود نگه داشته است - که نام مراقبت کانگورویی از آنجا گرفته شده است.

چه زمانی از مراقبت کانگورویی استفاده می شود؟

بسیاری از بیمارستان ها اگر نوزاد و مادر هر دو پایدار باشند تماس پوست به پوست را بلافاصله پس از تولد تشویق می ;کنند. مراقبت کانگورو را می توان به نوزادانی که رسیده به دنیا آمده اند ارائه کرد، اما معمولاً برای نوزادانی که نارس هستند و در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ( NICU ) نگهداری می شوند، ارائه می شود.

حتی نوزادانی که نیاز به حمایت تنفسی دارند و در ونتیلاتور از اکسیژن استفاده می کنند، می توانند از مراقبت کانگورویی استفاده شود. در حالت ایده آل، مراقبت از کانگورو بلافاصله پس از تولد یا در چند روز اول تولد انجام می شود.

مراقبت کانگورویی اولین بار چگونه شکل گرفت؟

مراقبت کانگورویی در اواخر دهه 1970 در بوگوتا، کلمبیا توسعه یافت. این نوع مراقبت پاسخی به نرخ بالای مرگ و میر در نوزادان نارس بود .میزان مرگ و میر برای نوزادان نارس در آن زمان تقریباً 70٪ بود. نوزادان به دلیل عفونت، مشکلات تنفسی و صرفاً به دلیل عدم توجه در حال مرگ بودند. محققان دریافتند نوزادانی که در بخش های زیادی از روز نزدیک بدن مادرشان نگه داشته می شدند، نه تنها زنده می مانند، بلکه بهتر رشد می کردند.

در ایالات متحده، بیمارستان هایی مراقبت کانگورویی را تشویق می کنند، معمولاً مادران یا پدران را برای چندین ساعت در روز با نوزادان نارس خود تماس پوست به پوست ارائه می دهند. مراقبت کانگورویی فقط برای نوزادان نارس مفید نیست، همچنین می تواند برای والدین آنها بسیار مفید باشد. اکنون تماس پوست به پوست برای همه نوزادان توصیه می شود.

چگونه مراقبت کانگورویی برای نوزادان نارس مفید است؟

مراقبت کانگورویی فواید زیادی دارد. این نه تنها برای نوزادان نارس مفید است، بلکه برای والدین نیز مفید است. مراقبت کانگورو دارای طیف وسیعی از فواید است و می تواند :

✓ ضربان قلب و تنفس کودک را تنظیم می کند.

✓ افزایش وزن نوزاد را افزایش می دهد و خطر مرگ و میر را کاهش می دهد، این امر به ویژه برای نوزادان نارس مهم است.

✓ بهبود سطوح اشباع اکسیژن.

✓ کمک به حفظ دمای بدن.

✓ به کودک کمک کنید تا به سینه های مادرش دسترسی پیدا کند تا شیردهی آسان تر شود.

✓ کاهش درک کودک از درد و کاهش استرس و گریه. نشان داده شده است که مراقبت از کانگورو قبل از جمع آوری خون و تزریق خون پاشنه پا باعث کاهش درد و ناراحتی کودک می شود.

✓ تثبیت ضربان قلب کودک.

✓ افزایش زمان خواب.

✓ کاهش گریه.

✓ ترخیص زودتر از بیمارستان.

چرا مراقبت کانگورویی فواید زیادی برای نوزاد نارس دارد؟

مزایای مراقبت کانگورویی که در بالا ذکر شد، همه در مطالعات تحقیقاتی نشان داده شده است. در واقع، مطالعات نشان داده اند که با تماس پوست به پوست کودک، می تواند ضربان قلب و (تنفس) را تثبیت کند، نرخ اشباع اکسیژن را بهبود بخشد، دمای بدن نوزاد را بهتر تنظیم کند و کالری کودک را حفظ کند.

وقتی مادری در حال تمرین مراقبت کانگورویی است، نوزادش معمولاً در سینه هایش فرو می رود و در عرض چند دقیقه به خواب می رود. ثابت شده است که سینه ها برای مطابقت با نیازهای دمایی کودک شما، دما را تغییر می دهند. به عبارت دیگر، سینه های شما می توانند در زمانی که بدن کودک شما خنک است، دمای سینه های شما افزایش می یابد و زمانی که نوزاد گرم است، دمای سینه ها کاهش می یابد.

خواب اضافی که نوزاد شما در حالی که مادر او را در آغوش می گیرد و کمک به تنظیم دمای بدن به کودک شما کمک می کند انرژی خود را حفظ کند و با مصرف کالری کودک را به سمت رشد و افزایش وزن هدایت کند. قرار گرفتن روی مادر همچنین به تثبیت ضربان تنفس و ضربان قلب نوزاد شما کمک می کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مراقبت کانگورویی می تواند تأثیر مثبتی بر رشد مغز کودک شما داشته باشد.

چگونه مراقبت کانگورو را انجام دهیم؟

پرستار شما معمولاً به شما کمک می کند مراقبت کانگورویی را در بیمارستان شروع کنید.

چند نکته اساسی برای شروع مراقبت کانگورویی :

✓ سوتین خود را بردارید و پیراهنی بپوشید که جلو باز باشد. برای مراقبت از کانگورو نیز می توانید از لباس بیمارستانی که از جلو باز می شود استفاده کنید.

✓ قرار دادن نوزاد - فقط پوشک و کلاه - روی سینه برهنه خود. کودک شما در وضعیت عمودی قرار می گیرد و قفسه سینه او به سینه شما چسبیده می شود.

✓ پوشاندن پشت نوزاد هنگامی که نوزاد تماس پوست به پوست دارد، روی پشت کودک خود را با یک پتو یا لباس خود بپوشانید. کودک خود را در حالی که روی سینه خود در آغوش گرفته اید گرم و راحت نگه دارید.

✓ در کنار هم استراحت کردن در طول جلسه، سعی کنید در حالی که کودک خود را در آغوش می گیرید، آرام باشید. به یاد داشته باشید که به طور طبیعی نفس بکشید و روی کودک خود تمرکز کنید.

✓ برنامه ریزی برای جلسات متعدد؛ شما باید برای مراقبت کانگورویی بیش از یک بار برنامه ریزی کنید. حداقل یک ساعت یا بیشتر در هفته. با این حال، تعداد دفعاتی که می توانید مراقبت کانگورویی را در یک روز انجام دهید، به پرستار شما بستگی دارد. با تیم مراقبت کودک خود در مورد بهترین برنامه برای کودک خود صحبت کنید.

✓ اجازه دهید کودک شما استراحت کند. این زمان بسیار خوبی است تا به کودکتان اجازه دهید در کنار شما استراحت کند. به کودک خود اجازه دهید در حین جلسه بخوابد و به یاد داشته باشید، اکنون زمان بازی با کودکتان نیست.

آیا پدرها هم می توانند مراقبت کانگورویی انجام دهند ؟

مراقبت کانگورویی پدر

مادران تنها کسانی نیستند که می توانند مراقبت از کانگورو را انجام دهند. یک نوزاد همچنین می تواند از حضور پوست به پوست با پدر بهره مند شود. پدر می توانید نوزاد را در آغوش بگیرد، پوشک او را عوض کند، او را حمل کند، صحبت کند و به خوبی مادرش نوزاد را بخوابند. در واقع، احساس متفاوت بدن پدر، تحریک متفاوتی را برای کودک فراهم می کند.

در حین مراقبت کانگورویی چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

چند کار وجود دارد که نباید هنگام تمرین مراقبت کانگورویی با کودک خود انجام دهید. مهمترین چیز این است که در این مدت بر کودک خود تمرکز کنید. گذراندن زمان پوست به پوست با کودک می تواند به کودک شما در چند روز، هفته و ماه های اول زندگی کمک کند. این فعالیت همچنین می تواند فرصتی عالی برای برقراری ارتباط با فرزند شما باشد.

هنگامی که مراقبت از کانگورو را انجام می دهید، مطمئن شوید که :

✓ تلفن همراهت را کنار بگذار. بیرون آوردن تلفن در هنگام مراقبت از کانگورو نه تنها باعث حواس پرتی کودک شما می شود، بلکه می تواند یک مشکل ایمنی نیز باشد.

✓ اطمینان حاصل کنید بیمار نیستید. اگر احساس خوبی ندارید یا بیماری فعلی دارید، بهتر است تا زمانی که احساس بهتری ندارید، مراقبت کانگورویی را انجام ندهید.

✓ می توانید حداقل 60 دقیقه در هر جلسه به صورت پوست به پوست با کودک خود بگذرانید.

پوستی تمیز و سالم داشته باشید ( بدون عطر، بثورات پوستی، ضایعات پوستی باز یا تبخال ).

✓رهنگام مراقبت از کانگورو نخوابید. چه در NICU باشید و چه در خانه، به دلیل خطر ابتلا به SIDS در نوزادان، هرگز نباید در حالی که کودک خود را در آغوش گرفته اید، بخوابید.

✓ قبل از مراقبت کانگورویی سیگار نکشید.

آیا مراقبت کانگورویی باعث افزایش شیر می شود؟

شرکت در مراقبت از کانگورو راهی عالی برای تولید شیر والدین و تسهیل رابطه مثبت شیردهی با کودک خود است. مراقبت پوست به پوست تولید اکسی توسین را افزایش می دهد، هورمون قدرتمندی که در پیوند مادر و نوزاد و ترشح شیر، از جمله موارد دیگر، نقش دارد. در آغوش گرفتن پوست به پوست کودک ممکن است تمایل او به شیردهی را در زمانی که آماده است افزایش دهد.

شیردهی نقطه عطف مهمی در NICU است. به بسیاری از نوزادان که می توانند در هفته 32، زمانی که رفلکس مکیدن، بلع و تنفس را ایجاد می کنند، شروع به شیر دادن کنید. با این حال، ممکن است کودک شما همچنان بتواند شیر شما را در حالی که او را در آغوش گرفته اید، حس کند. حس بویایی نوزادان در هفته 29 تا 32 بارداری به طور کامل توسعه یافته است، به این معنی که آنها ممکن است بوی شیر را با زمان تغذیه مرتبط کنند، که همچنین می تواند به تحریک هضم کمک کند.

آیا مراقبت از کانگورو فقط برای کودک فواید دارد؟

خیر مراقبت کانگورویی نیز برای مادر مزایایی دارد! همان آبشار هورمونی که در بدن نوزاد فعال می شود، در بدن مادر نیز رخ می دهد و فوایدی را ارائه می دهد که عبارتند از : بهبودی سریع زایمان / سزارین، افزایش تولید شیر، کاهش هورمون استرس و اثرات افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد، افزایش پیوند با هر دو والدین را دارا می باشد.