علائم و نشانه های اولیه بارداری چیست؟

علائم و نشانه های اولیه بارداری چیست؟

0 دیدگاه 22 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 2669
اگر سیکل ماهانه منظمی دارید، اولین و مطمئن ترین علامت بارداری، عقب افتادن قاعدگی است. هر بارداری متفاوت است و همه متوجه همه این علائم نمی شوند. تغییرات هورمونی در بدن زنان در این زمان می تواند باعث احساس خستگی، بیماری، احساسات و ناراحتی شود.علائم تهوع صبحگاهی معمولاً از هفته 4 تا 6 بارداری شروع می شود.

علائم و نشانه های اولیه و زودرس بارداری:

علائم بارداری

اگر سیکل ماهانه منظمی دارید، اولین و مطمئن ترین علامت بارداری، عقب افتادن قاعدگی است. هر بارداری متفاوت است و همه متوجه همه این علائم نمی شوند. تغییرات هورمونی در بدن زنان در این زمان می تواند باعث احساس خستگی، بیماری، احساسات و ناراحتی شود.علائم تهوع صبحگاهی معمولاً از هفته 4 تا 6 بارداری شروع می شود.

علائم بارداری از چه موقع شروع می شوند؟

علائم اولیه بارداری مانند حساس شدن نسبت به بو و حساس شدن پستان ها، ممکن است قبل از اتمام پریود، چند روز پس از لقاح ظاهر شوند، در صورتی که سایر علائم اولیه بارداری مانند لکه بینی ممکن است حدود یک هفته پس از لقاح تخمک و اسپرم بروز یابد. برخی دیگر مانند تکرر ادرار اغلب چند هفته یا بیشتر پس از لقاح ظاهر می شوند.

علائم اولیه بارداری ممکن است در افراد مختلف در زمان های متفاوت ظاهر شود ممکن است که بعد از گذشتن چند هفته از بارداری علائم اولیه نمایان شود یا حتی علائم اولیه ظاهر نشوند. اگر قاعدگی تان قطع شده است و احساس خستگی، تهوع صبحگاهی، لکه بینی و حساس شدن سینه ها را دارید؛ بهتر است که یک تست آزمایش بارداری خانگی انجام دهید و بعد از آن در صورت لزوم برای تأیید بارداری به پزشک مراجعه کنید.

علائم رایج در اوایل بارداری:

قبل از هر چیزی تست های بارداری و پزشک شما هستند که می توانند پاسخ های قطعی ارائه دهند که آیا شما باردار هستید یا خیر؟، ممکن است که این علائم و نشانه های اولیه بارداری همان چیزی باشد که شما به دنبال آن هستید. توجه داشته باشید که، فقط به این دلیل که برخی از این علائم را تجربه کرده اید به این معنی نیست که شما حتماً باردار هستید. شما همچنین می توانید هیچ یک از علائم را نداشته باشید و همچنان یک بارداری کاملاً سالم داشته باشید. اگر چه علائم در هر زن متفاوت است، اما این علائم اولیه ممکن است ابتدا حتی قبل از اینکه پریود خود را از دست بدهید ظاهر شوند.

عقب افتادن قاعدگی:

شایع ترین علامت بارداری، پریود نشدن است. هنگامی که لقاح اتفاق می افتد، بدن شما هورمون هایی تولید می کند که تخمک گذاری و ریزش پوشش داخلی رحم را متوقف می کند. این به این معنی است که چرخه قاعدگی شما متوقف شده است و تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید دیگر پریود نخواهید شد. اما پریود نشدن همیشه نشانه بارداری نیست.

افزایش دمای پایه بدن:

دمای پایه بدن ( BBT ) دمای بدن شما به محض بیدار شدن در صبح، قبل از بلند شدن از رختخواب است. تحت تأثیر هورمون ها قرار می گیرد. افزایش BBT می تواند اولین نشانه بارداری باشد، حتی قبل از اینکه نتیجه تست بارداری شما مثبت شود.

حساسیت بویایی:

افزایش حساسیت بویایی یکی از علائم اولیه بارداری است که بوی ملایم قبلی را قوی و ناخوشایند می کند. این یکی از اولین علائم بارداری است که بسیاری از زنان گزارش می کنند.

حساس شدن و تغییر پستان ها:

سینه های شما ممکن است در هنگام بارداری حساس شوند. درد ممکن است شبیه احساس سینه های شما قبل از پریود باشد. حساس شدن، متورم شدن و تیره شده آرئول ها از جمله دیگر نشانه های اولیه بارداری است. این درد موقتی است و زمانی که بدن شما به هورمون های افزایش یافته عادت کند از بین می رود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که سینه هایتان بزرگ تر شده و از حالت عادی سفت تر شده است. به یاد داشته باشید، تنها راه برای اطمینان از اینکه باردار هستید، انجام آزمایش بارداری یا انجام سونوگرافی توسط پزشک است.

خستگی:

بسیاری از افراد در اوایل بارداری احساس خستگی شدید می کنند. این علامت بارداری به دلیل سطح بالای هورمون پروژسترون رخ می دهد. مانند سایر علائم اولیه بارداری، خستگی در سه ماهه دوم ( پس از هفته 13 بارداری ) بهتر می شود. با این حال، برای بسیاری از افراد در سه ماهه سوم بازمی گردد.

احساس سرگیجه داشتن:

افزایش حجم خون و عروق خونی ممکن است باعث سرگیجه در دوران بارداری شود. ممکن است گاهی اوقات احساس سرگیجه داشته باشید، اما این معمولاً فقط در سه ماهه اول است. اگر در دوران بارداری شما نگران کننده شود یا بعداً اتفاق بیفتد، مطمئناً باید با پزشک یا ماما صحبت کنید.

لکه بینی( خونریزی لانه گزینی ):

ممکن است که لکه بینی خفیف داشته باشید و باردار باشید. در واقع، برخی از مادرانی که به تازگی باردار شده اند، خونریزی لانه گزینی را 6 تا 12 روز پس از لقاح تجربه می کنند. لکه بینی خفیف یا خونریزی لانه گزینی قبل از انتظار قاعدگی گاهی اوقات یک علامت اولیه بارداری است که نشان می دهد جنین خود را در دیواره رحم کاشته است، که ممکن است با دردهای قاعدگی همراه باشد.

تکرر ادرار:

۱۴ تا ۲۱ روز پس از لقاح ( دو تا سه هفته ) ممکن است متوجه افزایش نیاز به ادرار شوید. این احساس جدید گیجی ناشی از هورمون بارداری است که جریان خون را به کلیه های شما افزایش می دهد و به کلیه ها کمک می کند تا بدن مادر و جنین را به طور بهتری از شر مواد زائد خلاص کنند. همچنین با رشد و بزرگ شدن رحم فرد و بیشتر شدن فشار بر مثانه فضای ذخیره کمتری برای ادرار باقی می گذارد و باعث می شود بیشتر به سمت توالت بروید.

نوسانات اخلاقی:

جدای از بی نظمی هورمون های بارداری، زندگی شما در شرف تغییر است، بنابراین کاملاً طبیعی است که خلق و خوی شما به هم بریزد. هر کاری می توانید انجام دهید تا به خود استراحت دهید، خوب غذا بخورید، به اندازه کافی بخوابید و خود را نوازش کنید.

بارداری در مقابل سندرم پیش از قاعدگی:

بسیاری از افراد علائم بارداری را با سندرم پیش از قاعدگی ( PMS ) اشتباه می گیرند. بسیاری از مردم این را در حوالی دوره قاعدگی خود تجربه می کنند. تنها راه برای تأیید بارداری انجام تست بارداری یا قرار ملاقات با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است. انجام این کار نیز نگرانی های شما را برطرف می کند. اگر باردار هستید، به خاطر داشته باشید که بیشتر این علائم طبیعی هستند. آنها معمولاً فقط زمانی مشکل ساز می شوند که به حدی شدید باشند که در زندگی روزمره یا سلامتی شما اختلال ایجاد کنند.

◀ پیشنهاد مطالعه : زعفران در بارداری ( مزایا و شرایط مصرف در بارداری )

علائم بارداری چه زمانی شروع می شود؟

علائم بارداری متفاوت است. برخی از افراد در عرض چند روز پس از لقاح احساس بارداری می کنند، در حالی که افراد دیگر تا هفته ها پس از مثبت شدن تست بارداری احساس بارداری نمی کنند. علائم بارداری بین افراد و حتی در بین بارداری ها متفاوت است.

آیا ممکن است علائم اوایل بارداری را داشته باشم و باردار نباشم؟

بسیاری از علائم اولیه بارداری با سایر شرایط پزشکی و همچنین چرخه قاعدگی معمولی شما همپوشانی دارند. علائم قبل از قاعدگی می تواند بسیار شبیه به علائم بارداری باشد. این می تواند تشخیص تفاوت را دشوار کند. همچنین می توانید پریود را از دست بدهید و باردار نباشید. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما وزن زیادی کم یا اضافه می کنید یا استرس دارید. شیردهی نیز می تواند باعث توقف پریود شود.

چه زمانی برای تست بارداری خانگی بهتر است ؟

تست بارداری خانگی

هر چند ممکن است علائم اولیه بارداری را قبل از پریود احساس کنید، اما بیشتر زنان باید به طور متوسط ​​دو هفته از زمان تخمک گذاری برای نتیجه مثبت تست بارداری خانگی صبر کنند.

علائم اولیه بارداری صرفا منحصر به بارداری نیست. در گاهی از اوقات این علائم می تواند نشانه بیماری در شما باشد. حتی همانطور که در ابتدا گفته شد ممکن است که بدون هیچ یک از این علائم و نشانه های بارداری شما باردار باشید، با این وجود اگر چنانچه یک دوره از عادت ماهانه شما عقب افتاده است یا متوجه هر کدام از علائم و نشانه های اولیه بارداری در خودتان شده اید، بهتر است یک baby check، یا تست بارداری خانگی انجام دهید.

اگر آزمایش دادید و نتیجه منفی گرفتید، اما همچنان علائم بارداری دارید و یا پریود نشدید، چند روز دیگر دوباره امتحان کنید. اول صبح، زمانی که ادرار شما غلیظ تر است، آزمایش دهید. تست های بارداری خانگی میزان گنادوتروپین کوریونی انسانی ( hCG ) را در ادرار شما اندازه گیری می کنند. در اوایل بارداری، سطح hCG به طور معمول هر دو تا سه روز دو برابر می شود. اگر چرخه و روز پریودتان را ثبت نمی کنید، بهتر است 3 هفته بعد از آخرین اقدام برای بارداری نسبت به انجام تست خانگی بارداری اقدام کنید.

موثرترین راهکارها برای تسکین علائم بارداری:

برخی از درمان های خانگی و روش های خود مراقبتی می تواند به کاهش علائم ناخوشایند بارداری کمک کند. استفاده از برخی داروها هنگام بارداری بی خطر است مانند آنتی بیوتیک ها ( برای استفاده از هر نوع از داروها در حین بارداری حتماً با پزشکتان مشورت کنید ).

برخی از خود مراقبتی ها که در طول دوران بارداری برای مادر ضروری است :

✓ رژیم غذایی مناسب و ورزش می تواند به حفظ وزن و کاهش علائم ناخوشایند بارداری کمک کند. پس از سه ماهه ی اول از ورزش های طولانی مدت و دراز کشیدن به پشت اجتناب کنید.

✓ کفش راحتی بپوشید بویژه اگر ورم پا دارید.

✓ برای برداشتن فرزندانتان یا شیء سنگین از روی زمین ابتدا زانوی خود را خم کنید و سپس آن را بردارید.

✓ روی تشکی سفت و با یک بالش به پهلو بخوابید.

✓ لباس زیر مناسبی انتخاب کنید.

✓ غذاهای فیبر دار مثل میوه ها و سبزیجات مصرف کنید.

✓ برای جلوگیری از تهوع و سوزش معده وعده های غذایی کوچکی بخورید، از غذاهای چرب پرهیز کنید و مایعات کافی بنوشید.