نوزادان از چند ماهگی می نشینند؟

نوزادان از چند ماهگی می نشینند؟

0 دیدگاه 12 مهر 1401 چاپ خبر بازدید: 31749
به نوزادان اجازه دهید مستقل‌تر باشند و محیط خود را به روش‌های جدیدی کشف کنند. همچنین او مسیری را برای سایر نقاط عطف مهم مانند شروع خزیدن، ایستادن و راه رفتن پیدا می کند. به خواندن ادامه دهید تا درباره زمانی که نوزادان شروع به نشستن می‌کنند، یا نکاتی برای کمک به کودکتان بیشتر بدانید.

نوزادان از چه زمانی می نشینند؟

نشستن کودک

آیا نمی دانید کودک کوچک شما چه زمانی آماده است تا خودش بنشیند؟ درباره این نقطه عطف مهم و چگونگی بهبود رشد فیزیکی بیشتر بدانید.

اهمیت نشستن:

به نوزادان اجازه دهید مستقل تر باشند و محیط خود را به روش های جدیدی کشف کنند. همچنین او مسیری را برای سایر نقاط عطف مهم مانند شروع خزیدن، ایستادن و راه رفتن پیدا می کند. به خواندن ادامه دهید تا درباره زمانی که نوزادان شروع به نشستن می کنند، یا نکاتی برای کمک به کودکتان بیشتر بدانید.

چگونه نشستن به رشد کمک می کند؟

بزرگ ترین مهارت حرکتی کودک شما زمانی که او در حال یادگیری نشستن است، وارد عمل می شود. پزشک متخصص اطفال می گوید : برای انجام این کار، آنها باید عضلات قوی در گردن، شانه ها، معده، پشت و باسن داشته باشند. همانطور که کودک شما در استفاده از دستان خود برای تعامل با محیط در هنگام نشستن کارآمد می شود، رشد مهارت های حرکتی ظریف نیز شروع می شود.

علاوه بر این، نشستن با حداقل حمایت به این معنی است که کودک کنترل مناسب ماهیچه ای لازم برای انتقال از رژیم مایع شیرمادر یا شیرخشک به غذاهای جامد را دارد. نمی توانیم به نوزاد غذاهای جامد بدهیم مگر اینکه بتواند صاف بنشیند و سر و گردن خود را بالا نگه دارد، که به جلوگیری از خفگی کمک می کند.

چه زمانی نوزادان شروع به نشستن می کنند؟

معمولاً نوزادان بین 4 تا 7 ماهگی نشستن را یاد می گیرند. اما عجله نکنید. به گفته پزشکان متخصص اطفال ، کودک شما باید قبل از انجام این کار، مهارت های حرکتی خاصی داشته باشد - مانند توانایی بالا نگه داشتن گردن و حفظ تعادل.

آماده شدن برای نشستن:

کودک شما برای نشستن به کنترل خوب سر نیاز دارد و بهترین تمرین هنگام قرار گرفتن روی شکم است. در ابتدا، ممکن است کودک شما دوست نداشته باشد روی شکم باشد، اما بسیار مهم است که به تلاش خود ادامه دهید. شما ممکن است با قرار دادن آنها روی سینه خود در حالی که شکم آنها پایین است و با صورت به شما نگاه می کند، راحت باشید.

در حالی که کودک شما روی شکم است، با آنها صحبت کنید، با آنها تعامل داشته باشید و برخی از اسباب بازی ها را دور از دسترس آنها قرار دهید تا دلیلی برای نگاه کردن به اطراف داشته باشند. همانطور که زمان بیشتری را روی شکم خود می گذرانند، عضلاتی به اندازه نیمی از آنها می سازند، قوی تر می شوند و می توانند خود را از زمین دورتر کنند - تا اینکه یک روز به تنهایی بنشینند! با این حال، متخصصان اطفال هشدار می دهند : "مطمئن شوید که کودک فقط زمانی که بیدار است و زمانی که پیش والدین هست روی شکم خوابیده باشد."

رشد عضلات:

به طور کلی ماهیچه های نوزادان از سر تا پا تقویت می شود، بنابراین پس از تقویت عضلات گردن، قسمت بالایی پشت و پایین کمر آنها قرار می گیرد. زمانی که کودک شروع به بلند کردن سر خود از روی زمین برای نگاه افقی کند، متوجه خواهید شد که این ماهیچه ها قوی تر می شوند. برای تشویق این مهارت های حرکتی بزرگ، موقعیت کودک خود را اغلب تغییر دهید. به عنوان مثال، آنها را از پشت به شکم و از تخت به زمین منتقل کنید.

تعادل:

نوزادان قبل از نشستن باید تعادل را بیاموزند. اگر چه داشتن ماهیچه های تنه قوی کمک می کند، آنها همچنین به قدرت مغز خاصی نیاز دارند. برای کمک به این کار، آنها را در گوشه های صندلی یا کاناپه ها قرار دهید تا احساس کنند نشستن چگونه است. اگر می خواهید با هم کار کنید، روی زمین بنشینید و پاهایتان را روی هم قرار دهید و بگذارید بین ساق پا قرار بگیرند،و با خیال راحت از کودک خود حمایت کنید.

چگونه به کودک در نشستن کمک کنیم؟

کمک به نشستن کودک

برای کمک به نشستن کودکتان، سعی کنید بازوهای او را زمانی که به پشت است بگیرید و به آرامی به سمت بالا بکشید تا در حالت نشسته قرار بگیرد. آنها از حرکت رفت و برگشت لذت خواهند برد، بنابراین جلوه های صوتی سرگرم کننده را اضافه کنید تا هیجان انگیزتر شود.

علاوه بر این، هنگامی که متوجه می شوید که کودک می تواند سر خود را ثابت تر نگه دارد و می توانند خود را به موقعیت های بالاتر برساند به آن ها کمک کنید چند بار در روز پنج تا ده دقیقه با کمک بنشینند. آنها را روی پاهای خود قرار دهید تا سر و پشت او به سینه شما تکیه کنند، آنها را روی صندلی تکیه گاه کودک بنشینید (با رعایت تمام اقدامات احتیاطی)، یا از بالش برای نگه داشتن آنها استفاده کنید.

نشستن:

وقتی کودک شما قوی تر می شود، وقتی او را در حالت نشسته قرار می دهید، می تواند برای چند ثانیه بنشیند. آنها در ابتدا لرزان خواهند بود و بیشتر از یک یا دو ثانیه دوام نمی آورند اما با وجود سقوط و واژگونی، آنها در حال یادگیری هستند. تمرین باعث قوی شدن آنها می شود، متخصص اطفال می گوید در 6 ماهگی، اکثر نوزادان باید بتوانند برای یک یا دو ثانیه به تنهایی بنشینند.

موقعیت سه پایه:

هنگامی که کودک در حال یادگیری نشستن است، اغلب یک یا هر دو دست خود را بیرون می آورد تا به تثبیت تنه کمک کند و اساساً بازوها را به پایه ای برای نگه داشتن وزن بدن خود تبدیل می کند. به این حالت نشستن سه پایه می گویند. به یاد داشته باشید که کودک شما هنوز در حالت نشسته در حال ایجاد تعادل است و همچنین می تواند حواس او را از محیط اطراف پرت کند، بنابراین نظارت مهم است!

ایجاد بهبود:

همانطور که قدرت عضلانی کودک شما بهبود می یابد، آنها می توانند کمی طولانی تر بنشینند، اما احتمالاً زمانی که هیجان زده می شوند و پاهای خود را لگد می زنند، زمین می خورد. دکتر اطفال می گوید، زمانی که کودکان شروع به نشستن در حالت سه پایه کنند، کنترل بیشتری خواهند داشت. بعد از اینکه کودک شما در نشستن بهتر شد، شروع به چرخش در موقعیت های مختلف می کند و یاد می گیرد که به جلو و عقب تکان بخورد تا روی دست ها و زانوهای خود بنشیند. نقطه عطف دیگری در راه است : خزیدن!

ایمنی برای نوزادان نشسته:

هنگامی که کودک شما می تواند به تنهایی بنشیند، باید تغییراتی را در اتاق او انجام دهید. تا 6 ماهگی، آنها هر چیزی را که در معرض دید هستند به دست خواهند آورد، بنابراین محیط اطراف تخت را بررسی کنید و وسایل خطرناک را دور از دسترس قرار دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودک شما در آستانه 6 ماهگی ننشسته است نگران نباشید. هر نوزادی به طور متفاوتی رشد می کند و در این مورد، طیف وسیعی وجود دارد. با کمی زمان و صبر، کودک شما احتمالاً شروع به نشستن خواهد کرد. اما اگر هنوز در سن 9 ماهگی حداقل چند دقیقه نمی نشینند، آن را با پزشک اطفال خود در میان بگذارید.

◀ پیشنهاد مطالعه : نکاتی برای کمک به دندان درآوردن کودک

آیا نوزادان اول می خزند یا می نشینند؟

کودک شما به احتمال زیاد قبل از یادگیری خزیدن، نشستن را یاد خواهد گرفت. قدرت و توانایی که کودک شما برای نشستن به تنهایی و بدون حمایت نیاز دارد، معمولاً بین 6 تا 8 ماهگی ایجاد می شود، در حالی که مهارت خزیدن کمی دیرتر در 7 تا 10 ماهگی ایجاد می شود. هر نوزادی منحصر به فرد است، بنابراین کودک شما ممکن است کمی زودتر یا دیرتر از این زمان در حال حرکت باشد. سعی کنید کودک خود را با نوزادان دیگر مقایسه نکنید. اگر سوالی دارید، با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید، برخی از نوزادان اصلاً به معنای کلاسیک خزیدن نمی کنند، بلکه فقط با تکان دادن خود به اطراف می روند.

انتقال از نشستن به خزیدن اغلب برای نوزادان سخت است و ممکن است در نهایت به خود آسیب برسانند. به همین دلیل، خوب است که آنها را زیر نظر داشته باشید. وقتی کوچولوی شما آماده حرکت است، به احتمال زیاد به سمت چیزی یا کسی است که توجه او را جلب کرده است.

چند مهارت و رفتار کودک شما ممکن است قبل از یادگیری خزیدن از خود نشان دهد :

کنترل سر بهبود یافته.
گردن خود را به سمت بالا خم می کنند تا در زمان شکم به اطراف نگاه کنند.
گرفتن پاها یا اشیاء نزدیک آنها.
به خودی خود غلت می زنند.
هنگام نشستن به جلو دراز کردن.
نشستن بدون پشتیبانی.
همه این مراحل برای تقویت عضلات کوچولوی شما عالی هستند، که برای کمک به آنها در نهایت ایستادن و برداشتن اولین گام هایش کلیدی است.

نوبت دهی آنلاین پزشکان اطفال