4 راه کار برای کمک به افزایش وزن نوزاد نارس

4 راه کار برای کمک به افزایش وزن نوزاد نارس

0 دیدگاه 16 آبان 1401 چاپ خبر بازدید: 5592
نوزادان در سه ماهه سوم بارداری به حداکثر وزن دست پیدا می کنند. بنابراین، اگر نوزاد شما نارس به دنیا بیاید، خطر کم وزنی نوزاد بسیار زیاد است. وزن نوزاد در هنگام تولد بر اساس میزان تولد نوزاد نارس تعیین می شود.

افزایش وزن نوزاد نارس،تغذیه و راه کار ها

افزایش وزن نوزاد نارس

افزایش وزن نوزادان نارس

افزایش وزن برای همه نوزادان به دقت بررسی می شود. اما نوزادان نارس رشد آهسته بیشتری دارند. در NICU، نوزادان هر روز وزن می شوند. کاهش وزن نوزادان در چند روز اول زندگی طبیعی است. بیشتر این کاهش وزن آب است. بیشتر نوزادان نارس باید چند روز پس از تولد شروع به افزایش وزن کنند. افزایش وزن مورد نظر به اندازه و سن بارداری کودک بستگی دارد. به نوزادان بیمار ممکن است نیاز باشد کالری بیشتری داده شود تا با سرعت مطلوب رشد کنند.

◀ پیشنهاد مطالعه : جدول رشد نوزاد نارس

به چه نوزادی نارس گفته می شود؟

به طور معمول مدت زمان بارداری 39 هفته است به نوزادانی که قبل از هفته 37 بارداری متولد می شوند نارس گفته می شود.البته که ممکن است نوزادی در هفته 37 بارداری بدنیا بیاید ولی نارس نباشد.نوزادانی که سالم هستند و ظاهر انها مشکلی ندارد مثلا سر بزرگتری نسبت به بدنشان ندارند یا وزن انها طبیعی است نارس نیستند. بنابراین، اگر نوزاد شما نارس به دنیا بیاید، خطر کم وزنی نوزاد بسیار زیاد است.وزن نوزاد نارس نیز تحت تأثیر عوامل دیگری مانند دوقلو یا سه قلو، سلامت مادر، عفونت ها یا مشکلات زمینه ای سلامتی و عوامل ژنتیکی است. نوزاد نارس ممکن است کوچک باشد، اما این بدان معنا نیست که کودک شما ناسالم است.

نوزادان نارس نیاز به تغذیه مناسب دارند تا با سرعتی نزدیک به نوزادانی که هنوز داخل رحم هستند رشد کنند. نوزادان نارس اغلب در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) می مانند. آنها به دقت تحت نظر هستند تا اطمینان حاصل شود که تعادل مناسبی از مایعات و تغذیه دارند. دستگاه های انکوباتور مخصوص ،به نوزادان کمک می کنند تا دمای بدن خود را حفظ کنند. این باعث کاهش انرژی نوزادان برای گرم ماندن می شود. از هوای مرطوب نیز برای کمک به حفظ دمای بدن و جلوگیری از دست دادن مایعات استفاده می شود.

وزن نوزاد به هنگام تولد باید چقدر باشد؟

اگر نوزاد دوره جنینی را کامل طی کرده باشد وزن طبیعی و مناسب ان به هنگام تولد باید بین 2.5 الی 4 کیلوگرم باشد.

در ادامه این مطلب دروبلاگ گهوارک به طور کامل به راهکار هایی برای افزایش وزن نوزاد نارس می پردازیم.

نوزاد نارس در روز چقدر باید وزن اضافه کند؟

برای یک نوزاد کوچک در هفته 24 ممکن است 5 گرم در روز یا برای یک نوزاد بزرگتر در هفته 33 یا بیشتر 20 تا 30 گرم در روز باشد. به طور کلی، یک نوزاد باید هر روز به ازای هر1/2 کیلوگرم وزن خود، حدود 30 گرم وزن اضافه کند. این معادل ۱۵ گرم در هر کیلوگرم در روز است.

تغذیه نوزاد نارس

نوزادانی که قبل از 34 تا 37 هفتگی متولد می شوند، اغلب در تغذیه از شیشه یا سینه مشکل دارند. این به این دلیل است که آنها هنوز به اندازه کافی بالغ نشده اند تا مکیدن، تنفس و بلع را هماهنگ کنند.

برخی از بیماری هایی که می توانند در توانایی نوزاد برای تغذیه از طریق دهان اختلال ایجاد کنند عبارتند از :

✓ مشکلات تنفسی

✓ سطوح پایین اکسیژن

✓ مشکلات گردش خون

✓ عفونت خون

نوزادانی که بسیار کوچک یا بیمار هستند ممکن است نیاز به دریافت مواد مغذی و مایعات از طریق لوله (IV) داشته باشند.

همانطور که نوزاد قوی تر می شود، می تواند شیر یا شیرخشک را از طریق لوله ای که از طریق بینی یا دهان وارد معده می شود، دریافت کند. به این تغذیه گاواژ می گویند. مقدار شیر یا شیرخشک به خصوص برای نوزادان نارس بسیار آهسته افزایش می یابد. این امر خطر ابتلا به عفونت روده ای به نام انتروکولیت نکروزان (NEC) را کاهش می دهد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر به NEC مبتلا می شوند.

در حین دوشیدن شیر مادر یا شیردهی مستقیم به کودک خود، اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از سمت بعدی، یک سینه را کاملا خالی کنید تا کودک شما شیر غنی از چربی را دریافت کند.

همچنین، شیر خشک غنی شده در نوزادانی که نیاز به کالری بیشتری نسبت به شیر مادرشان دارند می تواند در فرایند رشدشان موثر باشد چون ترکیب مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی است.

نوزادان نارس باید طبق برنامه تغذیه شوند تا براساس تقاضا. بنابراین زمان هایی که نوزاد شیر خورده را یادداشت کنید و در فواصل زمانی منظم به او غذا دهید تا مطمئن شوید که در زمان مناسب تغذیه می شود. اغلب به والدین نوزادان نارس گفته می شود که حداقل هر سه ساعت یکبار، گاهی هر دو ساعت یک بار به نوزادشان شیر بدهند، حتی اگر این به معنای بیدار کردن نوزاد از خواب عمیق باشد.

بهترین غذا برای نوزاد نارس چیست؟

از آنجایی که شیر مادر بهترین نوع تغذیه برای نوزاد نارس است، باید اطمینان حاصل کنید که به خوبی غذا می خورید تا شیر مادر مغذی تولید شود. مقدار مناسبی از پروتئین و همچنین چربی های سالم بخورید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که کلسیم و آهن کافی دریافت می کنید.اگر قادر به تولید شیر کافی نیستید باید از شیر های اهدایی بجای هر خوراکی و مکمل دیگر استفاده کنید.اقلامی که به شما در کمیت و کیفیت شیر مادر کمک می کنند عبارتند از: جو و غلات رازیانه و دانه شنبلیله یا می توانید در صورت نیاز از مکمل های تقویت کننده شیر مادر که حاوی پروتئین، کالری، آهن، کلسیم و ویتامین های اضافی می باشد استفاده کنید.معمولا مکمل های تقویت کننده شیر را با شیر مادر مخلوط می کنند و نوزاد خود را از این طریق تغذیه می کنند.

مکمل های تغذیه نوزاد نارس:

1.مکمل های تقویت کننده شیر مادر که حاوی پروتئین، کالری، آهن، کلسیم و ویتامین های اضافی می باشد.

2.مکمل هایی از مواد مغذی خاص که حاوی ویتامین‌های A، C و D و اسید فولیک می باشد.

3.شیر خشک غنی شده که ترکیبی از انواع ویتامین ها و مواد معدنیست.

4.بعد از هر بار تغذیه نوزاد باید سیر شود همچنین به طور معمول نوزادان باید 8 الی 10 بار در روز شیر بخورند وحداقل 6 الی 8 پوشک تعویض کنند.

هرگونه مدفوع خونی یا ابکی یا استفراغ منظم می تواند علامت مشکل باشد.

4 راه کار برای کمک به افزایش وزن نوزاد نارس

در ادامه خواهیم گفت که چطور می توانیم وزن نوزاد خود را افزایش دهیم:

وزن کردن منظم نوزاد نارس

وزن کردن منظم نوزاد بهترین راه برای پیگیری افزایش وزن ان است.به طور منظم در هر معاینه نوزاد خود را وزن کنید تا اگر نوزاد شما به اندازه کافی وزن اضافه نمی کند با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است شیر اهدایی یا مکمل تجویز کند.

محبت کردن به نوزاد نارس

در اغوش گرفتن نوزاد و محبت کردن به او به سلامت روحی و جسمی او کمک می کند. این کار نوزاد شما را ارام می کند و به او امنیت می دهد در نتیجه در فرایند رشد نوزاد موثر خواهد بود. نوزاد خود را بخندانید و با او بازی کنید. اگر نوزاد شما همیشه سالم و شاد باشد جای نگرانی نیست.

مراقبت کانگورویی از نوزاد نارس

مراقبت کانگورویی نوزاد نارس

تماس پوست به پوست هم برای شما و هم برای نوزاد نارس شما مفید است. نگه داشتن نوزاد مستقیماً روی پوست خود که به آن مراقبت کانگورویی نیز می گویند، به این موارد معروف است :

مراقبت کانگورویی به نوزاد در افزایش وزن کمک کنید

✓ گرمای بدنش را حفظ می کند

✓ ضربان قلب و تنفس او را تنظیم کنید

✓ به نوزاد کمک کنید تا زمان بیشتری را در خواب عمیق بگذراند

✓ به انوزاد کمک می کند زمان بیشتری را صرف ساکت بودن و هوشیاری کند و زمان کمتری را برای گریه کردن بگذراند

✓ شانس بهتری برای شیردهی موفق می دهد

ماساژ دادن نوزاد نارس

ماساژ یکی دیگر از بخش های ضروری برای افزایش وزن نوزاد نارس است. نوزادان نارس و کم وزن به مالش یا نوازش ملایم واکنش نشان می دهند. استفاده از روغن ماساژ را برای شما آسان تر می کند و برای کودک شما راحت تر خواهد بود. نوزادان نارس بیمارستان را ترک نمی کنند تا زمانی که به طور پیوسته وزن اضافه کند به طور کلی نوزادان قبل از اینکه از انکوباتور بیرون بیایند باید حداقل 2 کیلوگرم وزن دارند.

افزایش وزن نوزاد نارس