جلب توجه در کودکان به چه علت است ؟ دلایل و نحوه برخورد با کودک

جلب توجه در کودکان به چه علت است ؟ دلایل و نحوه برخورد با کودک

0 دیدگاه 2 آذر 1401 چاپ خبر بازدید: 8164
نیاز به توجه یک نیاز اساسی برای مردم است. بسیار شبیه نیاز به غذا یا نیاز به خواب است. من عاشق دیده شدن و/یا شنیدن توسط دیگران هستم. همه ما دوست داریم دیگران ما را ببینند و بشنوند.
هر انسانی دوست دارد دیگران او را ببینند و بشنوند. فرزند شما یکی از آن هاست !!!

جلب توجه در کودکان به چه علت است ؟

جلب توجه در کودکان

نیاز به توجه یک نیاز اساسی برای مردم است. بسیار شبیه نیاز به غذا یا نیاز به خواب است. من عاشق دیده شدن و/یا شنیدن توسط دیگران هستم. همه ما دوست داریم دیگران ما را ببینند و بشنوند، درست است؟

هر انسانی دوست دارد دیگران او را ببینند و بشنوند. فرزند شما یکی از آن هاست و والدین فرد مورد علاقه او هستند.!!!

وقتی کودک شما کم توجهی دارد و به دلایلی نمی تواند توجه مثبت را به خود جلب کند، راهی برای جلب توجه منفی پیدا می کند، فرقی نمی کند که شما را عصبانی کند یا باعث آسیب شود. بنابراین، هنگامی که کودک شما نیاز به توجه دارد، لطفاً به کودک خود توجه کنید.

رفتار جلب توجه می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. ممکن است کودک نوعی از دست دادن را تجربه کند، حسادت اغلب با ادراک از دست رفته توجه یا عشق مطابقت دارد. درک احساس ناتوانی در کنترل موقعیت می تواند بسیار دشوار باشد و باعث شود کودک در تلاش خود برای رسیدن به آنچه می خواهد عمل کند.

کودکان برای مراقبت به بزرگسالان وابسته هستند، این یک پیوند قوی است. کودکان به بزرگسالان نیاز دارند تا احساس امنیت، دوست داشتن کنند. طبیعی است که راه هایی برای جلب توجه بیشتر از آنها پیدا کنند. تصور می شود، رفتار خوب و درست مستلزم محبت، توجه و تحسین است. با این حال، بسته به کودک، همیشه اینطور نیست. برخی از کودکان به روش های بسیار غیرمحبوبانه عمل می کنند تا این عشق، توجه و تمجید را به دست آورند.

متأسفانه بسیاری از والدین فکر می کنند که اگر به نیازهای فرزندانشان توجه کنند، لوس می شوند. آنها تصمیم می گیرند فرزندان خود را از نیازهایشان محروم کنند. والدین فکر می کنند وقتی نیازهای کودک برآورده نشود در نتیجه کودک عصبانی و ناامید می شود.

چگونه کودک از طریق رفتار نادرست توجه را جلب می کند؟

هنگامی که کودک شما رفتار جلب توجه را یاد گرفت، از آن به عنوان یک سلاح استفاده کند. منظور از این رفتار این است که آنها تمایل دارند "قدرت" را نشان دهند. فرزند شما می داند که شما از بدرفتاری خوشتان نمی آید و تنها کاری که می توانید انجام می دهید تا او را متوقف کنید. این به فرزند شما "قدرت" می دهد.مشکل اینجاست که گاهی والدین تمایل دارند آنچه را که کودک می خواهند به او بدهند تا متوقف شوند .

می توانم بگویم که این بدترین رویکرد است، زیرا فرزند شما در آن زمان متوجه می شود که بدرفتاری با پاداش نیز همراه است! کودک شما اکنون می فهمد که حتی می تواند از این ترفند برای رسیدن به خواسته اش با این روش استفاده کند. بنابراین الگوی رفتار توجه جویی ادامه دارد و بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در صورت لزوم کودک خود را نادیده بگیرید

گاهی اوقات لازم است وقتی فرزندتان برای جلب توجه شما را آزار می دهد، نادیده بگیرید. این بدان معنا نیست که شما همیشه باید تمام جنبه های رفتار توجه طلبانه فرزندتان را نادیده بگیرید. شناسایی این که کدام رفتار باید نادیده گرفته شود و به کدام رفتار باید توجه نشان داد امری مشکل است.

منظور از نادیده گرفتن رفتار توجه طلبی کودک، نادیده گرفتن خود کودک نیست بلکه صرفا به رفتار و درخواست کودک نباید توجهی نشان داد خصوصا اگر رفتار و درخواستش نامتعارف باشد. اما اشکالی ندارد که به فرزندتان بگویید که ناله کردن او را به آنچه میخواهد نمیرساند و فقط زمانی با او صحبت میکنید که بتواند آرام صحبت کند.

◀ پیشنهاد مطالعه : بهترین روش های رفتار با کودک ناسازگار

کودک شما رفتار توجه جویی منفی را زمانی نشان می دهد که:

✓صدایشان را بلند کنند

✓حرف بزرگسالان را قطع کنید، سرپیچی کنید یا نادیده بگیرید

✓فریاد بزند ویا گریه کند

✓فرار کند

✓هل دادن، ضربه زدن، لگد زدن

✓اقلام را به طور تصادفی یا عمدی از بین ببرید

با فرزندتان وقت بگذارید

اگر به نظر میرسد فرزندتان مشتاق زمان ارتباطی متمرکز با شما است، هر روز 10 تا 20 دقیقه با فرزندتان برنامه ریزی کنید. در نظر بگیرید که به آنها اجازه دهید فعالیتی را با شما انتخاب کنند، مانند خواندن یا انجام بازی مورد علاقه خود.

میتوانید ببینید که آیا فرزندتان برای انجام تکالیفش به کمک نیاز دارد یا خیر. همچنین، می توانید راه های سرگرم کننده ای برای ترکیب بیشتر حرکات روزانه پیدا کنید.

یکی از دلایل رفتا توجه طلبی کودکان بیش فعالی است

رفتار توجه جویانه از علائم ADHD(پیش فعالی) است. این اغلب اولین سرنخ برای والدین است که فرزندشان ممکن است به این بیماری مبتلا باشد.

ممکن است فرزندتان را ارزیابی کرده باشید و یک برنامه تشخیص و درمان در اختیار دارید. کودکان مبتلا به ADHD می توانند مشکلات زیر را تجربه کنند:

✓توجه پایدار

✓کنترل

همه اینها بخشی از رفتار جلب توجه است. دانستن اینکه فرزند شما دارای این بیماری است می تواند در نحوه تفسیر و پاسخ شما به رفتار کودک تفاوت ایجاد کند.

محیط حمایتی برای کودکان مبتلا به پیش فعالی یا ADHD

کودکان مبتلا به ADHD از یک محیط حمایتی بهره می برند که شامل انتظارات و ساختار روشن است. والدینی که در مواجهه با بحران ها آرام و فهمیده می مانند، می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا سریع تر از آنها عبور کنند.

چگونه با کودک جویای توجه رفتار کنیم؟

همانطور که ذکر کردم، هیچ پاسخ مستقیمی در مورد نحوه برخورد با رفتارهای دشوار کودک یا توجه طلبی وجود ندارد. با این حال،ما لیستی از بهترین رفتاری که می توانید در مقابل کودکان خود داشته باشید را به شما ارائه می دهم.

رفتار جلب توجه را تشویق نکنید

این از همه مهمتر است. کودک خود را تشویق نکنید. رفتار نادرست را نادیده بگیرید و به کار خود ادامه دهید و تظاهر کنید ; که این رفتار شما را آزار نمی دهد. کودک شما ممکن است برای مدتی به رفتار خود ادامه دهد و در نهایت تسلیم شود زیرا متوجه می شود که این کار موثر نیست.

با این حال، اگر فرزند شما قبلاً الگوی بد رفتاری را ایجاد کرده است و تا به حال راه خود را انجام داده است، تمایل بیشتری به لجبازی دارد. گاهی اوقات فرزند شما ممکن است ساعت ها ادامه دهد و بداند که شما در نهایت پاسخ خواهید داد. به این دلیل که در گذشته بارها این اتفاق افتاده بود. در نهایت وقتی تسلیم شوید، آنها برنده می شوند.

اگرچه وانمود می کنید که رفتار نادرست کودک را نادیده می گیرید، اما مطمئن شوید که هنوز از امنیت آنها آگاه هستید. گاهی اوقات بچه ها می توانند در طی یکی از رفتار خود به طور تصادفی به خود آسیب برسانند. بنابراین همیشه مراقب باشید اگرچه این را به فرزندتان نشان نمی دهید.

مقابله با عصبانیت کودک

بخش دیگری از این رفتار جلب توجه این است که باید با عصبانیت ها کنار بیایید. عصبانیت در طول این الگوی رفتاری ناشی از ناتوانی کودک شما برای کنار آمدن با موقعیت است .استرس، گرسنگی و خستگی نیز با عصبانیت کودکان مرتبط است.

بهترین رویکرد برای مقابله با عصبانیت این است که به سادگی از اتاقی فرزندتان بیرون بروید و منتظر بمانید تا این عصبانیت متوقف شود. مهم این است که صبر کنید تا عصبانیت تمام شود، شروع به فریاد زدن سر فرزندتان نکنید، فقط سعی کنید و از آنجا دور شوید. اگر فرزند شما به دلیل چیزی که می خواهد عصبانی شده است، به سادگی گزینه دیگری را پیشنهاد دهید که هر دوی شما می توانید در مورد آن صحبت کنید. وقتی فرزندتان از جیغ زدن، گریه کردن و ادامه دادن به سادگی دست کشید، توجه فرزندتان را به کاری که ممکن است از انجام آن لذت می برد، منحرف کنید، مانند تماشای تلویزیون، بازی با اسباب بازی و غیره. شما باید ببخشید و فراموش کنید.

توجه مثبت

وقتی به فرزندتان هنگام بدرفتاری توجه می کنید، آن را توجه منفی می نامم. توجه مثبت را شروع کنید. سعی کنید در طول روز مقداری از وقت خود را با کودک خود بگذرانید. این همان چیزی است که بسیاری از مردم آن را "زمان با کیفیت" می نامند.

وقتی می گویم گذراندن زمان با کیفیت ، در مورد زمانی که برای مراقبت از فرزندتان صرف می کنید صحبت نمی کنم. این مسئولیت شما به عنوان والدین است. هنگامی که به آنها توجه کردید، مثلاً با بازی کردن با فرزندتان برای مدتی و غیره، بعداً می توانید با توضیح دادن به فرزندتان که کار دیگری دارید و آنها می توانند به بازی ادامه دهند، خود را توجیه کنید. این امر باعث کاهش رفتار جلب توجه می شود.

برای رفتار خوب کودک پاداش در نظر بگیرید

همه دوست دارند مورد تایید و قدردانی قرار بگیرند. برای فرزند شما هم همینطور است. مطمئن شوید که از رفتار خوب فرزندتان قدردانی می کنید. با فرزندتان صحبت کنید. فرزند شما می تواند هر آنچه را که می گویید درک کند. آنها بسیار باهوش هستند. بنابراین با خیال راحت به فرزندتان بگویید که چه احساسی دارید .

خلاصه

رفتار جلب توجه بخشی از دوران کودکی است. برخی از کودکان خردسال به این دلیل که راه های آرام تری برای بیان نیازهای خود نیاموخته اند این رفتار را انجام می دهند. یکی از مهم ترین راه هایی که می توانید نیازهای فرزندتان را برآورده کنید این است که به رابطه خود با کودک توجه کنید. ایجاد یک ارتباط پایدار اساس آنها برای یک زندگی سالم خواهد بود.