اختلالات گفتاری و زبانی در کودکان چیست؟ تشخیص و درمان

اختلالات گفتاری و زبانی در کودکان چیست؟ تشخیص و درمان

0 دیدگاه 10 آذر 1401 چاپ خبر بازدید: 2127
مشکلات گفتار و زبان ممکن است درک و صحبت با دیگران را برای کودک دشوار کند .کودکان مبتلا به این اختلالات اغلب هنگام یادگیری خواندن و نوشتن، یا زمانی که سعی می کنند اجتماعی باشند و دوست پیدا کنند، دچار مشکل می شوند. اما درمان به بیشتر کودکان کمک می کند تا بهبود پیدا کنند، به خصوص اگر آن را زود شروع کنند.

اختلالات گفتاری و زبانی در کودکان چیست؟

اختلالات گفتاری و زبانی در کودکان

مشکلات گفتار و زبان ممکن است درک و صحبت با دیگران را برای کودک دشوار کند .کودکان مبتلا به این اختلالات اغلب هنگام یادگیری خواندن و نوشتن، یا زمانی که سعی می کنند اجتماعی باشند و دوست پیدا کنند، دچار مشکل می شوند. اما درمان به بیشتر کودکان کمک می کند تا بهبود پیدا کنند، به خصوص اگر آن را زود شروع کنند.
بزرگسالان نیز می توانند این اختلالات را داشته باشند. ممکن است در دوران کودکی شروع شده باشد، یا ممکن است به دلیل مشکلات دیگری مانند آسیب های مغزی، سکته مغزی، سرطان یا زوال عقل دچار آن شوند.

اختلالات رایج گفتار و زبان:

اختلالات زبان:

زبان از کلماتی تشکیل شده است که برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و رسیدن به آنچه می خواهیم استفاده می کنیم. زبان شامل صحبت کردن، درک کردن، خواندن و نوشتن است. کودک مبتلا به اختلال زبان ممکن است با یک یا چند مورد از این مهارت ها مشکل داشته باشد.
علائم مشکلات زبانی عبارتند از:
✓تولد 3 ماهگی عدم لبخند زدن یا بازی با دیگران
✓4-7 تا 7 ماهگی غرغر نکنید
✓7 تا 12 ماه تولید فقط چند صدا. عدم استفاده از حرکات، مانند تکان دادن یا اشاره.
✓7 ماه تا 2 سال عدم درک آنچه دیگران می گویند
✓12 تا 18 ماه فقط چند کلمه گفتن
✓2-1 و نیم سال عدم کنار هم قرار دادن دو کلمه
✓2 سال گفتن کمتر از 50 کلمه
✓2 تا 3 سال مشکل در بازی و صحبت کردن با کودکان دیگر و یامشکل در خواندن و نوشتن زودهنگام. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است دوست نداشته باشد نقاشی کند یا به کتاب نگاه کند.
والدین می توانند به کودک خود در یادگیری زبان کمک کنید.این کمک شامل:
✓صحبت کردن، خواندن و بازی کردن با فرزندتان.
✓گوش دادن و پاسخ دادن به آنچه فرزندتان می گوید.
✓با کودک خود به زبانی صحبت کنید که راحت تر از آن استفاده می کنید.
✓اگر به زبان دیگری صحبت می کنید، به کودک خود بیاموزید که به زبان دیگری صحبت کند.
✓صحبت کردن در مورد کارهایی که انجام می دهید و فرزندتان در طول روز چه می کند.
✓استفاده از کلمات مختلف با فرزندتان
✓با بزرگتر شدن فرزندتان از جملات طولانی تر استفاده کنید.
✓از کودکتان بخواهید با بچه های دیگر بازی کند.

مواردی که احتمال دارد باعث اختلال زبان در کودک شود:

✓سابقه خانوادگی مشکلات زبانی
زود به دنیا آمدن
اوتیسم
✓سندرم داون
✓تغذیه نامناسب
پزشکان همیشه نمی دانند که چه چیزی باعث این مشکل می شود. به یاد داشته باشید، این نوع اختلالات ربطی به باهوش بودن فرزند شما ندارند.

اختلال زبان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اختلال زبان گفتار درمان چند آزمایش به کودک می دهند. این تست ها نشان می دهد که کودک چقدر می تواند زبان را بفهمد و صحبت کند. در صورتی تشخیص داده شود که کودک نمی تواند مانند سایر کودکان هم سن خود ارتباط برقرار کند، کودک با این موارد مشکل دارد:

✓دانستن بسیاری از کلمات
✓صحبت کردن یا نوشتن جملات طولانی
✓به اشتراک گذاری اطلاعات
✓داشتن مکالمه
یک پزشک همچنین باید برای سایر مسائلی که می تواند بر مهارت های زبانی آنها تأثیر بگذارد، از جمله ناشنوایی آزمایش کند.

اختلالات صدای گفتار:

گفتار نحوه بیان صداها و کلمات است. برای کودکان خردسال طبیعی است که برخی صداها را اشتباه بیان کنند. برخی صداها تا زمانی که کودک به 4، 5 یا 6 سالگی نرسد، ایجاد نمی شود. علائم اختلال صدای گفتار در کودکان خردسال عبارتند از:
1-2 سال نگفتن برخی از کلمات و در بیشتر مواقع بیان کلمات به روش نادرست
2 تا 3 سال در اکثر اوقات کلمات را درست نمی گویند. و برای افرادی که کودک را نمی شناسند درک کلمات کودک سخت است.
شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا صداها را بیاموزد
فرزند شما به مدل های گفتاری خوب نیاز دارد.
عدم تصحیح صداهای گفتار اشکالی ندارد اگر کودک شما برخی صداها را اشتباه بگوید.

لکنت زبان:

بسیاری از ما هنگام صحبت کردن، یک صدا یا کلمه را مکث می کنیم یا تکرار می کنیم. وقتی این اتفاق زیاد می افتد، ممکن است فرد دچار لکنت زبان شود. کودکان خردسال ممکن است برای مدتی لکنت زبان داشته باشند. این طبیعی است و به مرور زمان از بین می رود. علائمی که نشان می دهد لکنت ممکن است متوقف نشود عبارتند از:
کودک 2 و نیم تا 3 سالدر گفتن صداها یا کلمات مشکل زیادی دارید
مکث زیاد هنگام صحبت کردن
صدای کشش برخی از کلمات
به کودک خود زمان دهید تا صحبت کند.در حین صحبت کردن کودک، حرف او را قطع نکنید یا متوقف نکنید.
توجه داشته باشید که آیا کودک شما هنگام لکنت ناراحت می شود یا خیر. به نحوه صحبت او توجه کنید. کودکانی که لکنت دارند ممکن است هنگام صحبت کردن چشمان خود را ببندند یا صورت یا بدن خود را حرکت دهند.

اختلالات گفتاری و زبانی در کودکان

برخی دیگر از اختلالات و گفتار و زبان:

تاخیر گفتار:

تأخیر در گفتار، که توسط متخصصان به عنوان alalia شناخته می شود، به پدیده ای اشاره دارد که در آن کودک تلاش های عادی برای برقراری ارتباط کلامی انجام نمی دهد. ممکن است تعدادی از عوامل باعث این اتفاق شود، و به همین دلیل است که برای آسیب شناس زبان گفتار بسیار مهم است.

دیزآرتری:

این بیماری در اثر آسیب عضلانی یا آسیب عصبی به عضلات درگیر در فرآیند صحبت کردن مانند دیافراگم، لب ها، زبان و تارهای صوتی ایجاد می شود.

بهم ریختگی:

یک اختلال روانی، به هم ریختگی با بیان خیلی سریع، بیش از حد تند یا هر دو مشخص می شود. برای واجد شرایط بودن به هم ریختگی، گفتار فرد باید دارای مقادیر بیش از حد خوب، امم، مانند ، هوم یا بسیار (ناراحتی های گفتار)، حذف یا فرو ریختن بیش از حد هجاها، یا غیرعادی باشد. تنش ها یا ریتم های هجا.

لال:

انواع مختلفی از لالی وجود دارد و در اینجا ما در مورد لالی انتخابی صحبت می کنیم. قبلاً به این لالی انتخابی می گفتند تا بر تفاوت آن با اختلالاتی که از طریق آسیب یا بی نظمی در فرآیند گفتار باعث لالی می شوند، تأکید شود.
لالی انتخابی زمانی است که یک فرد در برخی یا بیشتر موقعیت ها صحبت نمی کند، با این حال آن فرد از نظر فیزیکی توانایی صحبت کردن را دارد. بیشتر اوقات در کودکان رخ می دهد و معمولاً با صحبت کردن کودک در خانه اما نه در مدرسه مثال می شود.

آپراکسی گفتار (AOS):

آپراکسی گفتار (AOS) زمانی اتفاق می افتد که مسیر عصبی بین مغز و عملکرد گفتاری فرد (عضلات گفتاری) از بین می رود یا مبهم می شود. فرد می داند چه می خواهد بگوید - حتی می تواند آنچه را که می خواهد بگوید روی کاغذ بنویسد - با این حال مغز قادر به ارسال پیام های صحیح نیست تا ماهیچه های گفتاری بتوانند آنچه را که می خواهند بیان کنند.

مسائل مربوط به اوتیسم

راه هایی کمک به کودکان در مهارت های گفتاری و زبانی:

✓حتی در نوزادی با فرزندتان صحبت کنید .
✓به اشیاء اشاره کنید و آنها را نام ببرید.
✓وقتی فرزندتان آماده شد، از او سؤال کنید.
✓به آنچه می گویند پاسخ دهید، اما اشتباهات را اصلاح نکنید.
✓حداقل 15 دقیقه در روز برای فرزندتان بخوانید.

درمان اختلالات و تأخیرهای زبان یا گفتار در کودکان:

اگر کودک در رشد زبان یا گفتار مشکل دارد، با پزشک متخصص در مورد ارزیابی کودک خود صحبت کنید. اولین قدم مهم این است که بفهمید کودک ممکن است کم شنوایی داشته باشد یا خیر. تشخیص کم شنوایی ممکن است دشوار باشد، به ویژه اگر کودکی فقط در یک گوش کم شنوایی داشته باشد یا ناشنوایی جزئی داشته باشد، به این معنی که می تواند برخی صداها را بشنود اما برخی دیگر را نه. درباره کم شنوایی، غربالگری، ارزیابی و درمان بیشتر بدانید.
داشتن تاخیر یا اختلال در زبان یا گفتار می تواند کودک را واجد شرایط مداخله خارجی زودهنگام و خدمات آموزشی ویژه کند. مدارس می توانند آزمایشات خود را برای اختلالات زبانی یا گفتاری انجام دهند تا ببینند آیا کودک نیاز به مداخله مدرسه دارد یا خیر.
کودکان دارای ناتوانی های یادگیری خاص، از جمله اختلالات زبانی یا گفتاری، واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی ویژه در مدرسه هستند.

نوبت دهی آنلاین پزشک اطفال