سرطان تیروئید در کودکان

سرطان تیروئید در کودکان

0 دیدگاه 15 آذر 1401 چاپ خبر بازدید: 2190
سرطان تیروئید بیماری است که در آن سلول های بدخیم سرطانی در غده تیروئید جمع می شوند تیروئید غده ایی است در گلو و نزدیکی نای . درصد احتمال ابتلای کودکان به سرطان تیروئید بسیار کم و نادر است و در بسیاری از موارد کودکان مبتلا میتوانند به روال عادی زندگی خود ادامه دهند .

کامل ترین نکات مهم درباره سرطان تیروئید در کودکان

سرطان تیروید

سرطان تیروئید بیماری است که در آن سلول های بدخیم سرطانی در غده تیروئید جمع می شوند تیروئید غده ایی است در گلو و نزدیکی نای . درصد احتمال ابتلای کودکان به سرطان تیروئید بسیار کم و نادر است و در بسیاری از موارد کودکان مبتلا میتوانند به روال عادی زندگی خود ادامه دهند . ریسک ابتلای زنان به سرطان تیروئید نسبت به مردان سه برابر است ، سرطان تیروئید در هر گروه سنی ممکن است رخ دهد اما طبق آمار بیشتر احتمال ابتلا مربوط به سن 30 سالگی به بعد است و به ندرت در کودکان دیده میشود .


علائم اولیه سرطان تیروئید

گاهی اوقات تومورهای تیروئید هیچ علائم یا علامتی ایجاد نمی کنند.علائم و نشانه ها ممکن است ناشی از سرطان پاپیلاری یا فولیکولی تیروئید یا سایر شرایط باشد.

توده ای در گردن.
مشکل در تنفس.
مشکل در بلع.
گرفتگی صدا یا تغییر صدا.

این و سایر علائم و نشانه ها ممکن است ناشی از سرطان مدولاری تیروئید یا سایر شرایط باشد.
بنا به هر دلیلی اگر نشانه ها و علایم ذیل را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید :

برجستگی روی لب ها، زبان یا پلک ها که درد ندارند.
مشکل در ساختن اشک
یبوست.
سندرم مارفان (قد بلند و لاغر بودن، با دست ها، پاها، انگشتان دست و پا دراز).

به چه پزشکی برای سرطان تیروئید باید مراجعه کنیم ؟

برای مشکلات غده تیروئید و سرطان تیروئید باید به پزشکان متخصص یا فوق تخصص غدد و متابولیسم مراجعه شود ، خصوصا اگر احتمال یا علائم سرطان تیروئید را خود مشاهده می کنید بهتر است که تحت نظر پزشک فوق تخصص غدد معاینه شوید.

انواع سرطان تیروئید در کودکان

دو نوع سرطان تیروئید وجود دارد:

آدنوم:

آدنوم می تواند بسیار بزرگ شود و گاهی اوقات هورمون تولید کند. آدنوم ها سرطان نیستند اما به ندرت ممکن است بدخیم شوند (سرطان) و به ریه ها یا غدد لنفاوی گردن گسترش یابند.

کارسینوم:

سه نوع کارسینوم سرطان تیروئید در کودکان وجود دارد:

سرطان فولیکولار تیروئید

کارسینوم فولیکولی تیروئید معمولا از یک گره تشکیل شده است. اغلب به استخوان و ریه گسترش می یابد، اما به ندرت به غدد لنفاوی گردن گسترش می یابد. در این موارد آگاهی قبلی میتواند بسیار موثر باشد.

سرطان مدولاری تیروئید

کارسینوم مدولاری تیروئید از سلول های پارافولیکولار در تیروئید تشکیل می شود. معمولاً با تغییر ارثی خاصی در ژن RET و سندرم نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2 (MEN 2) مرتبط است. اغلب در کودکان 4 سال و کمتر رخ می دهد و ممکن است در زمان تشخیص به سایر قسمت های بدن سرایت کرده باشد. کودکانی که سندرم MEN2 دارند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به فئوکروموسیتوم یا هیپرپاراتیروئیدیسم باشند.

سرطان پاپیلاری تیروئید

کارسینوم پاپیلاری تیروئید شایع ترین نوع سرطان تیروئید در کودکان است. اغلب در نوجوانان رخ می دهد. کارسینوم پاپیلاری تیروئید اغلب از بیش از یک گره در دو طرف تیروئید تشکیل شده است. اغلب به غدد لنفاوی گردن گسترش می یابد و ممکن است به ریه نیز سرایت کند. پیش آگهی (احتمال بهبودی) برای اکثر بیماران بسیار خوب است.

آیا سرطان تیروئید قابل درمان است

تیروئید سرطان

 

درمان سرطان تیروئید در کودکان به نوع سرطانی که فرد به آن مبتلا شده و میزان گسترش آن و مدت زمان ابتلا فرد به سرطان تیروئید بستگی دارد.


درمان سرطان تیروئید در کودکان معمولا به روش های گوناگونی انجام میگیرد :

برداشتن تمام غده تیروئید یا قسمت هایی از آن با جراحی کردن
خوراندن یک ماده رادیواکتیوی که با حرکت در بدن فرد مبتلا همه سلول های بدخیم را از بین می برد که به این روش درمانی درمان سرطان تیروئید با رادیواکتیو گفته میشود.
درمان دارویی که در آن درمان سرطان تیروئید با برخی داروها میباشد
درمان با پرتودرمانی.

✓ ید درمانی

✓هرمون درمانی

سرطان تیروئید چقدر شایع است؟

به طور متوسط ​​در انگلستان، سالانه ده مورد سرطان تیروئید در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سرطان تیروئید در جوانان شایع تر می شود.
سرطان مدولاری تیروئید نوع نادری از سرطان است که می تواند در خانواده ها ایجاد شود. 50 درصد احتمال دارد که فرزند یکی از والدین مبتلا ژن معیوب را به ارث ببرد. خانواده هایی که سابقه سرطان مدولاری تیروئید دارند باید به یکی از مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.
چیزی که بتواند موجب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان تیروئید شود، عامل خطر خواهد بود . داشتن یک نشانه به معنای ابتلا به سرطان نیست. نداشتن هیچ نشانه لزوما بی این معنی نیست که سرطان نخواهید گرفت . اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است در معرض خطر باشد با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطر سرطان تیروئید در دوران کودکی شامل موارد زیر است:

1- قرار گرفتن در معرض تشعشعات، مانند آزمایش های تشخیصی، پرتودرمانی یا تشعشعات در محیط.
2- داشتن سندرم های ژنتیکی خاص، مانند موارد زیر:
سندرم نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2A (MEN2A).
سندرم نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2B (MEN2B).
3- داشتن سابقه خانوادگی سرطان تیروئید، از جمله موارد زیر:
پولیپوز مرتبط با APC
سندرم DICER1.
سندرم تومور هامارتوم PTEN.
سندرم ورنر

سه راه برای گسترش سرطان تیروئید کودکان در بدن وجود دارد.

۱- بافت. سرطان از جایی که شروع شد با رشد به مناطق مجاور گسترش می یابد.
۲- سیستم لنفاوی. سرطان از جایی که شروع شد با ورود به سیستم لنفاوی گسترش می یابد. سرطان از طریق رگ های لنفاوی به سایر قسمت های بدن می رود.
۳- خون. سرطان از جایی که شروع شد با ورود به خون گسترش می یابد. سرطان از طریق رگ های خونی به سایر قسمت های بدن می رسد.

آيا سرطان تیروئید کشنده است ؟

با توجه به پیشرفت های علم در دوران معاصر و همچنین توضیحاتی که در ابتدا راجع به سرطان تیروئید در کودکان در این مقاله گفتیم اولا احتمالا اینکه کودکان مبتلا به این سرطان شوند بسیار نادر و کم مورد است در ثانی همان طوری که گفته شد اگر سرطان تیروئید به موقع تشخیص داده شود به راحتی با روش های بالا قابل درمان است و لزوما سرطان تیروئید کشنده نیست .

لووتیروکسین سدیم در سرطان تیروئید

اگر تیروئید شما برداشته شده باشد (تیروئیدکتومی)، بدن شما دیگر نمی تواند هورمون تیروئید مورد نیاز خود را بسازد. برای جایگزینی هورمون طبیعی و کمک به حفظ متابولیسم طبیعی و احتمالاً کاهش خطر عود سرطان، باید از قرص های هورمون تیروئید (لووتیروکسین) استفاده کنید.

آیا سرطان تیروئید قابل بازگشت است

بعد از استفاده از روش های درمانی و بهبودی کامل بدن از سرطان تیروئید ، بدن شما نسبت به یک فرد عادی بسیار آسیب پذیر تر است و قطعا پزشک شما بعد از درمان ، دستورالعمل ها و پروتکل هایی را برای دوری از آسیب مجدد شما از سرطان در اختیار شما خواهد گذاشت که بسته به نوع سرطان تیروئید پیشین شما ، نوع مقاومت بدنی شما و دیگر شرایط متفاوت خواهد بود .

چه هنگام به کودک بگوییم سرطان تیروئید دارد ؟

در واقع زمان خواصی برای گفتن این به کودک وجود ندارد . طبق تحقیقات صورت گرفته قبل اینکه کودک آگاه شود گمان میکند که مشکلی برای والدین اتفاق افتاده است . بهتر است سعی کنید با کودک وقتی که در وضعیت احساسی خوب و آرامی هست صحبت کنید . وقتی کاملا از وجود بیماری مطمئن نشدید با کودک صحبت نکنید یا در صورت لزوم به آن ا اطمینان دهید که اگر اطلاع جدیدی یافتید با او در میان میگذارید . زمانی را انتخاب کنید که کودک در آرامش است ؛ مطمئن شوید که وقت کافی برای صحبت و پاسخ به سوالات او را دارید . سعی کنید بین صحبتتان فاصله نیفتد (زنگ تلفن - آیفون - چک کردن موبایل) به این دلیل که این وقفه ها صحبت کردن را هم برای شما و هم کودک سخت میکند .

بررسی آزمایش های سرطان تیروئید

سرطان تیروئید

هورمون محرک تیروئید (TSH)

اولین آزمایشی که پزشک شما برای بررسی نعدم تعامل بین هورمون ها انجام میدهد TSH است . در بیشتر مواقع، کمبود هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید) با سطح TSH بالا همراه است، در حالی که بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) با سطح TSH پایین همراه است. تیروئید وظیفه ساختن هورمون هایی را بر عهده دارد که میزان مصرف انرژی در بدن را بالانس می کنند. همچنین نقش مهمی در تنظیم وزن، دمای بدن، قدرت عضلانی و حتی خلق و خوی افراد دارد.

تست تیروکسین (FT4)

تیروکسین یکی از هورمون هایی است که تیروئید تولید میکند . وظیفه اصلی این هورمون مربوط به عملکرد های بدن مانند رشد است . اگر آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) با نتایج غیر عادی برگشته باشد، ممکن است پزشک آزمایش T4 را تجویز کند. آزمایش T4 به پزشک کمک می کند تا مشخص کند چه نوع مشکلی بر تیروئید تاثیر می گذارد.

تست تری یدوتیرونین (FT3)

تیروئید هورمونی به نام تری یدوتیرونین به نام T3 تولید می کند. این هورمون ها با هم دمای بدن، متابولیسم و ضربان قلب را تنظیم می کنند. با اندازه گیری T3 در خون، پزشک ممکن است بتواند تشخیص دهد که آیا مشکل تیروئید وجود دارد یا خیر.

تست آنتی بادی تیروئید (Thyroid Ab)

با انجام این آزمایش ، پزشک شما سطح آنتی بادی های تیروئید در خون شما بررسی میکند . انواع مختلفی از آنتی بادی های تیروئید وجود دارد. برخی از آنتی بادی ها بافت تیروئید را تخریب می کنند. برخی دیگر باعث می شوند تیروئید مقدار زیادی از هورمون های تیروئیدی بسازد. آزمایش آنتی بادی های تیروئید معمولاً یک یا چند نوع از آنتی بادی های زیر را اندازه گیری می کند: آنتی بادی های پراکسیداز تیروئید (TPO)، آنتی بادی های تیروگلوبولین (Tg) و گیرنده هورمون محرک تیروئید (TSH).

تومور مارکر CEA

CEA در افراد مبتلا به انواع کارسینوماها افزایش می یابد.

کلسیتونین

کلسیتونین ها هورمون هایی می باشند که توسط سلول های پارافولیکولار یا C غده تیروئید ترشح می شوند که با ترشح آن ها افزایش سطح سرمی کلسیم تحریک می شود. این آزمایش برای بررسی مبتلایان و یا افراد مشکوک به کارسینومای مدولاری تیروئید استفاده می شود.

مراقبت های پس از درمان سرطان تیرویید

بعد از طی شدن دوره درمان، فرد بیمار همچنان باید تحت نظر پزشک باشد. مراجعه به پزشک بعد از درمان بسیار بسیار مهم و حیاتی است و جزئی از روند و پروسه درمان محسوب میشود .
در مراجعات پس از درمان علایم شما مورد بررسی قرار میگیرد و ممکن است پزشک دستور آزمایش خون ، سیتی اسکن ، رادیواکتیو یا سونوگرافی بدهد . پیگیری های بعد از درمان برای جلوگیری از عود دوباره سرطان و عوارض احتمالی آن ضروری است به این خاطر که بسیاری از سرطان های تیروئید به کندی رشد میکنند و ممکن است حتی بعد از 20 سال از درمان اولیه مجددا عود کند . اغلب افراد بعد از درمان میتوانند به راحتی زندگی کنند اما مراقبت های پس از درمان می تواند تا پایان عمر ادامه پیدا کند.

سرطان تیروید