فشار خون بالا در دوران بارداری

فشار خون بالا در دوران بارداری

0 دیدگاه 26 آذر 1401 چاپ خبر بازدید: 958
برخی از زنان قبل از بارداری فشار خون بالایی دارند. برخی دیگر برای اولین بار در دوران بارداری فشار خون بالا دارند. حدود 8 نفر از هر 100 زن (8 درصد) در دوران بارداری به نوعی فشار خون بالا مبتلا هستند. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود صحبت کنید. مدیریت فشار خون می تواند به شما کمک کند بارداری سالم و کودکی سالم داشته باشید.

فشار خون بالا در دوران بارداری:

بارداری با فشار خون بالا

برخی از زنان در دوران بارداری فشار خون بالایی دارند. این می تواند مادر و نوزادش را در معرض خطر مشکلات دوران بارداری قرار دهد. فشار خون بالا در دوران بارداری همچنین می تواند در حین و بعد از زایمان مشکلاتی ایجاد کند.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون نیروی خونی است که به دیواره رگ ها فشار می آورد. شریان ها رگ های خونی هستند که خون را از قلب شما به سایر قسمت های بدن می برند. هر بار که قلب شما می تپد، خون را به شریان ها پمپاژ می کند. اگر فشار در شریان های شما خیلی زیاد شود، فشار خون بالا دارید. فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند استرس بیشتری را بر اندام های شما وارد کند. این می تواند منجر به حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود.

برخی از زنان قبل از بارداری فشار خون بالایی دارند. برخی دیگر برای اولین بار در دوران بارداری فشار خون بالا دارند. حدود 8 نفر از هر 100 زن (8 درصد) در دوران بارداری به نوعی فشار خون بالا مبتلا هستند. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود صحبت کنید. مدیریت فشار خون می تواند به شما کمک کند بارداری سالم و کودکی سالم داشته باشید.

◀ پیشنهاد مطالعه :آیا کودکان هم به فشار خون مبتلا میشوند؟ | گهوارک

انواع فشار خون در دوران بارداری چیست؟

گاهی اوقات فشار خون بالا قبل از بارداری شروع می شود. در موارد دیگر، فشار خون بالا در دوران بارداری ایجاد می شود.

فشار خون مزمن:

در فشار خون مزمن، فشار خون بالا یا قبل از بارداری یا در طول 20 هفته اول بارداری ایجاد می شود. از آنجایی که فشار خون بالا معمولاً علائمی ندارد، ممکن است تشخیص دقیق زمان شروع آن دشوار باشد.

فشار خون مزمن با پراکلامپسی:

این وضعیت زمانی رخ می دهد که فشار خون مزمن منجر به تشدید فشار خون بالا در دوران بارداری شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است پروتئین اضافی در ادرار یا سایر عوارض ایجاد کنند.

فشار خون در بارداری:

افراد مبتلا به فشار خون بارداری فشار خون بالایی دارند که بعد از هفته 20 بارداری ایجاد می شود. هیچ پروتئین اضافی در ادرار وجود ندارد و هیچ نشانه دیگری از آسیب اندام وجود ندارد. اما در برخی موارد، فشار خون بارداری در نهایت می تواند منجر به مسمومیت حاملگی یا پراکلامپسی شود.

پراکلامپسی:

پراکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا بعد از هفته 20 بارداری ایجاد می شود. پراکلامپسی با علائم آسیب به سایر سیستم های اندام از جمله کلیه ها، کبد، خون یا مغز همراه است. اگر پراکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی حتی کشنده برای مادر و نوزاد شود. عوارض ممکن است شامل اکلامپسی باشد که در آن تشنج ایجاد می شود.

علایم پراکلامپسی:

✓ تورم ناگهانی ساق پاها

✓ اضافه شدن ناگهانی وزن

✓ سردرد توام با تابش نور

✓ تاری چشم و علایم دیگر چشمی

✓ درد در ناحیه راست بالای شکم

درمان پراکلامپسی:

چون علت پراکلامپسی نامشخص است، بنابراین درمان قاطع وجود ندارد. اگر مادر در دوران بارداری خود رژیم غذایی معقول و مناسب (کم نمک و کم چربی) مصرف کند و به مقدار زیاد آب بنوشد، به پراکلامپسی مبتلا نمی گردد. مصرف آسپرین به مقدار کم ممکن است از ایجاد پیراکلامپسی جلوگیری کند.

فشار خون بالا در دوران بارداری

علائم فشار خون بالا در دوران بارداری:

مراقب این علائم باشید. با این حال، به خاطر داشته باشید که برخی از این علائم در بین زنان باردار رایج است و لزوماً به این معنی نیست که شما مشکلی دارید. در مورد تمام علائم خود با پزشک خود صحبت کنید.

✓سردرد مداوم

✓تغییرات در دید شما

✓درد شکم

✓تهوع و استفراغ

تنگی نفس

✓ورم دست ها و صورت شما

✓ادرار کم یا بدون ادرار

فشار خون بالا چه عوارض بارداری می تواند ایجاد کند؟

فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند مشکلاتی را برای شما و کودکتان ایجاد کند، از جمله:

✓جدا شدن جفت، جایی که جفت از رحم جدا می شود.

✓رشد ضعیف جنین، ناشی از کمبود مواد مغذی و اکسیژن.

✓زایمان زودرس.

✓ نوزاد کم وزن هنگام تولد.

✓مرده زایی.

✓آسیب به کلیه ها، کبد، مغز و سایر اندام ها و سیستم های خونی شما.

✓خطر ابتلا به بیماری قلبی برای شما بیشتر است.

✓اکلامپسی، زمانی اتفاق می افتد که پراکلامپسی به اندازه کافی شدید باشد که بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و باعث تشنج یا کما شود.

✓سندرم HELLP، زمانی اتفاق می افتد که یک زن مبتلا به پراکلامپسی یا اکلامپسی آسیب به کبد و سلول های خونی داشته باشد. نادر است، اما بسیار جدی است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در بارداری هستند؟

✓سن کمتر از 20 سال یا بالای 40 سال دارند.
✓در بارداری های گذشته مادر فشار خون بارداری یا پراکلامپسی داشته باشد.
✓سابقه خانوادگی فشار خون بالا در دوران بارداری.
✓اگر دیابت یا دیابت بارداری داشته باشد.
✓یک اختلال سیستم ایمنی مانند لوپوس داشته باشید.
✓مادرانی که بیماری کلیوی دارند.
✓در انتظار چند نوزاد (دوقلو، سه قلو یا بیشتر) هستید.

فشار خون بالا در دوران بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایشی فشار خون بالا در دوران بارداری را تشخیص نمی دهد. در عوض، پزشک فشار خون شما را در هر جلسه قبل از تولد اندازه گیری می کند. او فشار خون شما را در دوران بارداری پیگیری می کند و می تواند تغییراتی را که می تواند نشان دهنده یک مشکل کلی باشد، تشخیص دهد.همچنین پزشک از آزمایش ادرار و خون برای مشاهده مشکلات احتمالی استفاده می کند.

اعداد روی دستگاه فشار سنج به چه معناست؟

اندازه گیری فشار خون دارای دو عدد است که با یک اسلش از هم جدا شده اند. برای مثال، فشار خون 110/80 میلی متر جیوه به عنوان 110 روی 80 نامیده می شود. اولین عدد فشاری است که در هنگام انقباض قلب به دیواره های شریان وارد می شود. این فشار خون سیستولیک نامیده می شود . عدد دوم فشاری است که بر دیواره های شریان وارد می شود، زمانی که قلب بین انقباضات شل می شود. این فشار خون دیاستولیک نامیده می شود .

فشار خون نرمال باید چه عددی باشد؟

نرمال: کمتر از 120/80 میلی متر جیوه

افزایش یافته: سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه

فشار خون مرحله 1: سیستولیک بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه

مرحله 2 فشار خون بالا: سیستولیک حداقل 140 میلی متر جیوه یا دیاستولیک حداقل 90 میلی متر جیوه

درمان فشار خون بالا در دوران بارداری:

اگر فشار خون مزمن دارید، ممکن است قبل از بارداری برای آن دارو مصرف کرده باشید. به پزشک خود بگویید کدام دارویی را مصرف می کنید.اگر دارو برای کودک شما ایمن نیست، ممکن است لازم باشد در طول بارداری خود از داروی دیگری استفاده کنید. مانند تمام بارداری ها، پزشک فشار خون و ادرار شما را در طول ویزیت های منظم بررسی می کند. اگر فشار خون بارداری دارید، پزشک، فشار خون و ادرار شما را با دقت بیشتری بررسی می کند. او این کار را برای مشاهده علائم پراکلامپسی انجام می دهد. پزشک شما ممکن است کودک را نیز تحت نظر داشته باشد. یکی از راه های انجام این کار سونوگرافی است. پراکلامپسی اغلب پس از زایمان از بین می رود. اگر هفته 37 یا بیشتر باردار هستید، ممکن است پزشک در اسرع وقت به شما پیشنهاد کند که زایمان کنید. با این حال، اگر کمتر از هفته 37 بارداری هستید، ممکن است پزشک شما را با دقت بیشتری نسبت به قبل تحت نظر داشته باشد. در کنار آزمایش های منظم ادرار و خون، ممکن است نیاز به مصرف دارو برای کمک به فشار خون داشته باشید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف داروهایی داشته باشید که به جلوگیری از تشنج، که ممکن است با پراکلامپسی رخ دهد، کمک کند. ممکن است به شما گفته شود که تا زمان تولد نوزادتان در رختخواب بمانید. ، در صورتی که نوزاد شما نیاز به تولد زودرس باشد ممکن است به شما یک واکسن استروئیدی از دارویی داده شود که به رشد سریع تر ریه های کودک شما کمک می کند.اگر پراکلامپسی شما بسیار شدید باشد، پزشک ممکن است بدون توجه به اینکه چقدر به موعد زایمان نزدیک شده اید، می گوید که باید فوراً نوزاد خود را به دنیا بیاورید.

نوبت دهی آنلاین پزشکان