کمبود کلسیم در نوزادان علل، علایم و درمان

کمبود کلسیم در نوزادان علل، علایم و درمان

1 دیدگاه 20 دی 1401 چاپ خبر بازدید: 6943
کمبود کلسیم یا Hypocalcemia در نوزادان زمانی است که سطح کلسیم در خون بسیار پایین است.کلسیم یک ماده معدنی است که بدن برای ساختن استخوان ها و دندان های سالم به آن نیاز دارد. نوزادی که کلسیم پایینی دارد ممکن است بسیار بیمار شود و در صورت عدم درمان، بعدا دچار مشکلات استخوانی و اعصاب شود.

کمبود کلسیم در نوزادان علل، علایم و درمان:

کمبود کلسیم در نوزادان

کمبود کلسیم یا Hypocalcemia در نوزادان زمانی است که سطح کلسیم در خون بسیار پایین است.کلسیم یک ماده معدنی است که بدن برای ساختن استخوان ها و دندان های سالم به آن نیاز دارد. نوزادی که کلسیم پایینی دارد ممکن است بسیار بیمار شود و در صورت عدم درمان، بعدا دچار مشکلات استخوانی و اعصاب شود. دونوع Hypocalcemia در نوزادان وجود دارد:

1-Hypocalcemia اولیه در دو یا سه روز اول زندگی نوزاد اتفاق می افتد که قابل درمان است. همچنیناین وضعیت ممکن است بدون درمان بهبود یابد، به خصوص اگر علائمی وجود نداشته باشد.

2-Hypocalcemia دیررس در هفته اول یا چند هفته پس از تولد نوزاد شروع می شود و درمان آن زمانبر تر و سخت تر است.

همچنین کمبود کلسیم کافی در رژیم غذایی می تواند منجر به کمبود کلسیم در بزرگسالان شود. نوزادانی که رشد جنین آنها کندتر از حد طبیعی است، ممکن است بیشتر به هیپوکلسمی شدید مبتلا شوند.

نکته مهم: منیزیم و کلسیم برای جذب و دفع به هم وابسته هستند. از این رو، کمبود منیزیم می تواند باعث کاهش سطح کلسیم شود.

پیشنهاد: لطفا به عنوان والد نوزاد از ابتدا تولد تا کودکی به طور دقیق و منظم علایم و رفتارش را یادداشت کنید و به طور دقیق در مورد تمام مراحل و شرایطش بپرسید و بدانید دقیقا چه آزمایشاتی گرفته می شود چرا؟ چه دارویی می تواند به نوزاد شما کمک کند و چه عوارضی دارد؟ و ... همچنین والدین آگاه بیشتر می توانند به رشد بهتر و حال خوب نوزاد کمک کنند.کمبود کلسیم در نوزادان ممکن است منجر به عوارض زیادی شود. علاوه بر این، اگر کودک شما به اندازه کافی شیر نمی نوشد یا کلسیم کافی از منابع دیگر دریافت نمی کند، ممکن است در معرض خطر افزایش نرمی استخوان ها و ماهیچه ها قرار گیرد. در این شرایط او مستعد پاهای پرانتزی، ماهیچه های ضعیف و توقف رشد است.

علل کمبود کلسیم در نوزادان چیست؟

1- کمبود ویتامین D3 بدن مادر و ژنتیک و وراثت

2- کمبود سطح اکسیژن خون در هنگام زایمان

3- نوزاد نارس یا کم وزن

4- دیابت مادر

5- تغذیه کودک با شیر خشک یا شیر گاو با فسفات بیش از حد

6- عفونت های خاص

7- کمبود منیزیم

8- کم کاری تیرویید

9- نوزاد مبتلا به نارسایی کلیوی

10- استرس مادر

11-سطح پایین هورمون پاراتیروئید یا غدد پاراتیروئید کم کار

12- سندروم دی جورج

کدام نوزادان در معرض خطر هیپوکلسمی هستند؟

هیپوکلسمی در نوزادانی که نارس هستند یا وزن کم هنگام تولد دارند، شایع تر است. این به این دلیل است که غدد پاراتیروئید آنها کمتر بالغ هستند.نوزادانی که قبل از تولد رشدشان کندتر از حد طبیعی بوده است ممکن است بیشتر به هیپوکلسمی شدید مبتلا شوند. این به این دلیل است که کلسیم کمتری از جفت عبور کرده است. هیپوکلسمی می تواند در نوزادانی که زایمان سختی دارند نیز رخ دهد. همچنین در نوزادانی که مادرانشان دیابت دارند نیز بروز می کند.

علائم هیپوکلسمی در نوزادان چیست؟

علائم هیپوکلسمی ممکن است در نوزادان به راحتی قابل مشاهده نباشد.بیشتر نوزادان هیچ علامتی ندارند. اگر کودک علائمی داشته باشد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

✓ تشنج

✓ بی قراری

✓ لرزش

✓ بی حالی و بی اشتهایی

✓ انقباض عضلانی

✓ بی خوابی

✓ کاهش فشار خون در نوزاد

علائم هیپوکلسمی در نوزاد تازه متولد شده ممکن است مانند سایر شرایط سلامتی به نظر برسد. مطمئن شوید که فرزندتان برای تشخیص به پزشک خود مراجعه می کند.

چه چیزی باعث هیپوکلسمی در نوزادان می شود؟

رژیم غذایی کودک کم کلسیم است. این می تواند اتفاق بیفتد اگر به کودک شیرخشک خانگی یا شیر خشک داده شود. همچنین اگر نوزادان کمتر از 1 سال شیر گاو، شیر بز یا انواع دیگر شیر بنوشند، ممکن است اتفاق بیفتد. شیر مادر و شیر خشکی که در فروشگاه خریداری می شود برای نوزادان بی خطرترین است. آنها مقادیر مناسبی از کلسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز نوزادان را دارند.
ویتامین D در رژیم غذایی کودک بسیار کم است. ویتامین D که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند، در شیرخشک مخصوص نوزادان موجود است. نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می شوند به مکمل های ویتامین D نیاز دارند.
هورمونی (شیمیایی در بدن) که میزان کلسیم خون را کنترل می کند بسیار کم است.
به ندرت، نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است دچار هیپوکلسمی نوزادی شوند، یک مشکل سلامتی که باعث عدم تعادل کلسیم می شود.

هیپوکلسمی در نوزادان شایع تر از بچه های بزرگتر است. نوزادانی که زود به دنیا می آیند یا خیلی کوچک به دنیا می آیند، زایمان سختی داشتند یا از مادری مبتلا به دیابت متولد می شوند، بیشترین خطر ابتلا به آن را دارند.

هیپوکلسمی در نوزاد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک نوزاد شما را معاینه خواهد کرد. پزشکان همچنین آزمایشاتی را برای بررسی میزان کلسیم در خون نوزاد انجام خواهند داد.

درمان کمبود کلسیم در نوزادان:

این وضعیت ممکن است بدون درمان بهبود یابد، به خصوص اگر علائمی وجود نداشته باشد.هیپوکلسمی اولیه اغلب در عرض چند روز از بین می رود. کودک خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. این فرآیند به افزایش سطح ویتامین D در بدن او و همچنین افزایش جذب کلسیم کمک می کند. یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان کمبود کلسیم در نوزادان این است که از شیر خود او را تغذیه کنید. به کودک خود شیر خشک بدهید و مصرف شیر گاو را قطع کنید. نوزادان مبتلا به هیپوکلسمی ممکن است مکمل های کلسیم را در شیردهی خود یا در وریدی مصرف کنند.

کمبود کلسیم در نوزادان

والدین چه کاری می توانند برای کمبود کلسیم نوزاد خود انجام دهند؟

نمی توان از هر علت هیپوکلسمی پیشگیری کرد.اما دادن بهترین تغذیه به نوزادان به آنها کمک می کند تا زندگی سالمی را شروع کنند.شیر مادر و شیر خشک نوزادی که در فروشگاه خریداری می شود، تعادل مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی را فقط برای نوزادان دارد. اگر سوالی دارید، با پزشک اطفال خود در مورد بهترین راه برای تغذیه کودک خود صحبت کنید. شما کودک خود را بهتر می شناسید.اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، یا متوجه هر یک از علائم هیپوکلسمی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

میزان کلسیم مورد نیاز نوزادان چقدر است؟

کلسیم بر حسب میلی گرم اندازه گیری می شود. ما در مراحل مختلف زندگی به مقادیر متفاوتی از کلسیم نیاز داریم. بهتر است کودکان بیشتر کلسیم خود را از غذا دریافت کنند. اگر این امکان وجود ندارد، پزشکان ممکن است مکمل کلسیم را پیشنهاد کنند.

میزان کلسیم مورد نیاز در نوزادان:
نوزادان کلسیم خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند.

✓ نوزادان کمتر از 6 ماه به 200 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند.

✓ نوزادان 6 تا 11 ماهه به 260 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند.

تنها شیری که نوزادان باید مصرف داشته باشند شیر مادر یا شیر خشک است. به نوزادان کمتر از یک سال شیر گاو، شیر بز یا شیر خشک خانگی ندهید .

میزان کلسیم مورد نیاز کودکان و نوجوانان:
کودکان با افزایش سن برای حمایت از استخوان های در حال رشد خود به کلسیم بیشتری نیاز دارند. ✓ کودکان 1 تا 3 ساله به 700 میلی گرم کلسیم در روز (2 تا 3 وعده) نیاز دارند.
✓ کودکان 4 تا 8 ساله به 1000 میلی گرم کلسیم در روز (2 تا 3 وعده) نیاز دارند.
✓ کودکان و نوجوانان 9 تا 18 ساله به 1300 میلی گرم کلسیم در روز (4 وعده) نیاز دارند.

عوارض کمبود کلسیم در بزرگسالان:

1- خانم های یائسه ممکن است دچار کمبود ویتامین دی شوند و در دوران یائگسگی دچار اختلال شوند.

2- شکنندگی ناخن ها.

3- افسردگی و پی ام اس در خانم ها.

4- مشکلات دندان.

5- درد مزمن مفاصل و عضلات.

6- ناتوانی.

7- تشنج.

چه مواد غذایی حاوی کلسیم است ؟

ایمن ترین و ساده ترین راه برای درمان یا پیشگیری از کمبود کلسیم،افزودن کلسیم بیشتر به رژیم غذایی است. برخی از مواد غذایی غنی از کلسیم عبارتند از:

✓ لبنیات به خصوص شیر، ماست و پنیر

✓ لوبیا

✓ انجیر

✓ کلم بروکلی

✓ شیر سویا

✓ اسفناج

✓ غلات غنی شده

✓ آجیل و انواع دانه ها از جمله بادام ،کنجد و...

گهوارک دریافت نوبت