موتلینگ (لکه های مادرزادی) در پوست نوزادان چیست؟

موتلینگ (لکه های مادرزادی) در پوست نوزادان چیست؟

0 دیدگاه 27 دی 1401 چاپ خبر بازدید: 16813
 موتلینگ در نوزاد هم می تواند نشانه ناخوشی جدی نوزاد باشد هم می تواند نوعی از ظاهر پوست آن باشد. در واقع موتلینگ در نوزاد لکه های توری مانند تور ماهی به رنگ قرمز گاهی بنفش و گاهی سفید روی پوست بدن و حتی گاهی پوست سر و صورت درآید. ولی در بدن شایع تر است و در برخی موارد می تواند به کل بدن سرایت کند.

موتلینگ در نوزاد چیست؟

موتلینگ در نوزادان چیست؟

موتلینگ در نوزاد هم می تواند نشانه ناخوشی جدی نوزاد باشد هم می تواند نوعی از ظاهر پوست آن باشد. در واقع موتلینگ در نوزاد لکه های توری مانند تور ماهی به رنگ قرمز گاهی بنفش و گاهی سفید روی پوست بدن و حتی گاهی پوست سر و صورت درآید. ولی در بدن شایع تر است و در برخی موارد می تواند به کل بدن سرایت کند.از آنجایی که همه کودکان و نوزادان شبیه به هم نیستند برخی از نوزاد پوست رنگ پریده تری نسبت به بقیه دارند و معمولا بیشتر در معرض داشتن موتلینگ یا سایر مشکلات ظاهری پوستی هستند.مخصوصا در زمانی که هوا سرد است. به طور کلی در نوزادان تازه متولد شده بسیار طبیعیست این تفاوت های ظاهری پوستی.آنچه اکنون مهم است این است که چه زمانی این نشانه های پوستی در نوزادان طبیعی نیست و نشانه ای از یک کودک نا خوش احوال است.

چه زمانی موتلینگ در نوزاد اتفاق می افتد؟

موتلینگ در نوزاد زمانی اتفاق می افتد که گردش خون کم شود به همین علت است که اولین نقاطی که موتلینگ ظاهر می شود پوست بدن نوزادست. همگامی که نوزاد بسیار نا خوش احوال و بیمار است بدن آن به طور خودکار تمام خون غنی از اکسیژن را ابتدا به اندام های حیاتی هدایت می کند. قلب و مغز آن از گردش خون در پاها و دست ها ناراحت نمی شوند زیرا می توانند بدون آن ها زنده بمانند (به همین دلیل است که وقتی بچه ها سرد هستند لکه های پوستی ظاهر می شوند). بنابراین اگر متوجه این ظاهر روی پوست شدید روی آن را فشار دهید. شما می خواهید مطمئن شوید که پوست سفید می شود. این بدان معنی است که با فشار دادن ناپدید می شود پس این نشانه خوبی است.لطفا با دقت به فرزندتان نگاه کنید و علایم و ظواهر آن را چک کنید حتی اگر لازم شد یادداشت کنید تا متوجه شوید چه نشانه هایی طبیعی و چه نشانه هایی غیر طبیعیست. گاهی اوقات نشانه های پوستی حاکی از نوع پوست نوزاد است که به طور وراثتی و ژنتیکی است و کاملا طبیعیست اما گاهی نشانه یک بیماری جدی پوستیست.

هر زمان نشانه یا علامت نگران کننده ای دیدید حتما فورا به پزشک مراجعه کنید.

آیا موتلینگ در نوزاد باقی می ماند یا درمان می شود؟

اگر لکه های پوستی نوعی از پوست نوزاد باشد که باقی می ماند و مهم نیست چون نوزاد بیماری پوستی یا داخلی ندارد ولی اگر این لکه ها حاکی از بیماری های پوستی یا داخلی باشند باید درمان شوند و ممکن است باز هم تا حدودی در پوست نوزاد بماند یا حتی بدتر شود بسته به این است که نوزاد شما چه بیماری دارد.

موتلینگ می تواند دلایل زیادی داشته باشد مثل :

1- انواع بیماری های خود ایمنی مادرزادی که می تواند منجر به لکه شدن پوست شود مانند:

درماتومیوزیت فیبرومیالژیا لوپوس ✓ آرتریت روماتوئید ✓ سندروم شوگرن

2- ضایعات سرطانی اگر جریان خون را مختل کنند می توانند باعث ایجاد لکه های پوستی شوند. مثل:
✓ لوسمی لنفوسیتی حاد ✓ لوسمی لنفوسیتی مزمن✓ سرطان سینه التهابی✓ سرطان کلیه✓ مولتیپل میلوما ✓ قارچ قارچی

3- زمانی که گردش خون نوزاد در حال کند شدن است در این شرایط رتیکول ها با علایمی مانند مشکل در تنفس همراه هستند که نشان دهنده پایان عمر نوزاد است.

4- بیماری های عفونی که باعث مشکلات پوستی می شوند عبارتند از:

سل در کودکان ✓سیفلیس ✓ هپاتیت C در کودکان ✓ تب رماتیسمی ✓ مننگوکوک ✓ بروسلوز

5- عوارض جانبی برخی دارو ها(حساسیت)

6- شرایط عصبی: شرایطی که بر عملکرد سیستم عصبی محیطی تاثیر می گذارد می تواند باعث ایجاد سندروم شود. مثل بیماری پارکینسون و...

7- اختلالات عروقی: لکه های پوستی ناشی از اختلالات عروقی که برخی به دلیل باریک شدن رگ های خونی و برخی دیگر به دلیل انسداد هستند.

آیا تغییرات پوستی دیگری در نوزادان وجود دارد که باید از آنها آگاه باشم؟

پوست نوزاد می تواند کاملاً متغیر باشد و گاهی اوقات این می تواند نشانه ای از بیماری باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

پوست زرد
این ممکن است نشانه ای از زردی باشد که معمولاً از صورت شروع می شود و سپس به سمت قفسه سینه، پایین شکم و پاها حرکت می کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن پس از تولد، گلبول های قرمز خون را تجزیه می کند که به نوبه خود ماده زرد رنگی به نام بیلی روبین آزاد می کند که کبد نوزاد همیشه نمی تواند آن را به سرعت لازم پردازش کند. این همان چیزی است که منجر به زرد شدن پوست می شود. زردی در نوزادان بسیار شایع است و معمولاً پس از حدود دو هفته خود به خود از بین می رود. اما اگر از بین نرفت، یا اگر رنگ زرد بدتر شد، باید با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.

پوست قرمز و برجسته
اگر بثورات برجسته و خارش دار روی پوست آنها مشاهده کردید، ممکن است نشانه ای از بیماری به نام کهیر باشد. معمولاً به صورت تکه هایی تشکیل می شود که زمانی اتفاق می افتد که ماده ای به نام هیستامین در پوست آزاد می شود و باعث باز شدن رگ های خونی می شود. این منجر به علائم قرمز می شود که می تواند از قطر چند میلی متر تا اندازه یک دست باشد. کهیر به طور معمول ظرف چند روز از بین می ;رود، اما اگر برطرف نشد یا اگر از بین رفت اما دوباره عود کرد یا در کل بدن پخش شد، باید کودک خود را نزد پزشک ببرید.

بثورات لکه دار و قرمز
بثورات در نوزادان بسیار رایج است، اما اگر یک جوش قرمز لکه دار مشاهده کردید که با غلتاندن لیوان روی آن محو نمی شود ، ممکن است نشانه مننژیت باشد. این یک وضعیت بالقوه جدی است.

کوتیس مارموراتا در نوزادان چیست؟

Cutis marmorata یک بیماری پوستی شایع است که اغلب نوزادان و کودکان را درگیر می کند ولی ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. کوتیس مارموراتا به صورت لکه ها یا خال های آبی مایل به صورتی که معمولا در دمای سرد روی بدن نوزاد ظاهر می شود.Cutis marmorata که به آن Livedo Racemosa نیز می گویند، یک بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) است که هیچ عارضه ای ندارد و نیازی به درمان ندارد.

علائم بیماری کوتیس مارموراتا:

Cutis marmorata یک بیماری است که باعث تغییر رنگ موقت پوست می شود. تمایل دارد به رنگ قرمز مایل به آبی یا صورتی در طرح توری یا مرمری ظاهر شود. در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، بثورات به صورت قهوه ای تیره یا ارغوانی مرمری یا توری ظاهر می شوند. پوست تغییر رنگ داده خارش ندارد و درد ندارد. در دمای سرد ظاهر می شود. هنگامی که پوست گرم می شود، علائم معمولا ناپدید می شوند. Cutis marmorata عموماً روی دست ها و پاها ظاهر می شود، اما می تواند روی بدن نیز ظاهر شود. Cutis marmorata با یک بیماری ژنتیکی بسیار نادر به نام cutis marmorata telangiectatica congenita (CMTC) یکسان نیست. CMTC اغلب در بدو تولد وجود دارد و با تغییرات دما از بین نمی رود. گاهی اوقات، CMTC می تواند با زخم های پوستی و ظاهر "وریدهای عنکبوتی" همراه باشد.

علت کوتیس مارموراتا:

علت دقیق کوتیس مارموراتا به طور کامل شناخته نشده است. لکه های پوستی مرتبط با کوتیس مارموراتا ناشی از رگ های خونی کوچک در سطح پوست است که در پاسخ به دما همزمان منبسط و منقبض می شوند. با این حال، مشخص نیست که چرا برخی افراد به این بیماری مبتلا می شوند و برخی دیگر نه.
کودکان مبتلا به بیماری های خاص ممکن است در معرض ابتلا به کوتیس مارموراتا باشند. این شامل:

✓ کم کاری تیروئید مادرزادی
✓ لوپوس اریتماتوی سیستمیک
✓ سندرم داون
✓ سندرم ادواردز (تریزومی 18)
✓ سندرم منکس
✓ سندرم کورنلیا دی لانگ
✓ ردیساآتونومی خانوادگی

Cutis marmorata در نوزادان بسیار شایع است. تخمین زده می شود که اکثر نوزادان و تا 50 درصد از کودکان در برخی مواقع کوتیس مارموراتا را تجربه خواهند کرد. بسیاری از قسمت های کوتیس مارموراتا به سرعت برطرف می شوند. در نوزادان، cutis marmorata اغلب به عنوان یک پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی به دمای سرد در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که اعصاب و عروق خونی نوزادان هنوز به طور کامل رشد نکرده اند. هنگامی که پوست آنها سرد می شود، رگ های خونی نزدیک سطح پوست می توانند منقبض و منبسط شوند. این می تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود که در cutis marmorata دیده می شود.

Cutis marmorata در بزرگسالان:

علت شناخته شده ای برای کوتیس مارموراتا در بزرگسالان وجود ندارد. تصور می شود که ممکن است توسط عواملی مانند:
✓رژیم غذایی
✓عفونت های ویروسی
✓تفاوت های ژنتیکی
علاوه بر این، بزرگسالانی که سندرم فشار را تجربه می کنند، گاهی اوقات ممکن است به دلیل وجود حباب های هوا در رگ خونی، دچار کوتیس مارموراتا (livedo racemosa) شوند.

نوبت دهی پزشکان اطفال