سرطان دهانه رحم و اهمیت غربالگری در دوران بارداری

سرطان دهانه رحم و اهمیت غربالگری در دوران بارداری

0 دیدگاه 4 بهمن 1401 چاپ خبر بازدید: 1220
سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که سلول های دهانه رحم قسمت تحتانی رحم را که به واژن متصل می شود درگیر می کند. سرطان دهانه رحم در دوران بارداری شایع نیست و سرطان های دهانه رحم تشخیص داده شده در دوران بارداری سریعتر رشد نمی کنند و احتمال گسترش آنها بیشتر از سرطان دهانه رحم در زنان غیر باردار نیست.

سرطان دهانه رحم و اهمیت غربالگری در دوران بارداری:

سرطان دهانه رحم در بارداری

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که سلول های دهانه رحم قسمت تحتانی رحم را که به واژن متصل می شود درگیر می کند. سرطان دهانه رحم در دوران بارداری شایع نیست و تنها حدود 1 تا 3 درصد موارد در دوران بارداری یا پس از زایمان تشخیص داده می شود. اکثر زنانی که در دوران بارداری تشخیص داده می شوند، بیماری در مراحل اولیه دارند و تحقیقات تاکنون نشان می دهد که سرطان های دهانه رحم تشخیص داده شده در دوران بارداری سریعتر رشد نمی کنند و احتمال گسترش آنها بیشتر از سرطان دهانه رحم در زنان غیر باردار نیست. با این حال، مهم است که با پزشک خود در مورد غربالگری دهانه رحم صحبت کنید و در صورت توصیه آنها را در دوران بارداری انجام دهید.سرطان دهانه رحم ممکن است توسط ویروس شایع پاپیلومای انسانی(HPV) ایجاد شود.به همین دلیل است که غربالگری در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردارست.

ویروس HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس اچ پی وی شایع ترین ویروس عفونت مقاربتی است که از طریق تماس پوست با پوست انتقال می یابد و به همین دلیل مسری است.HPV بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد که از ریسک بالا تا ریسک پایین متفاوت هستند.انواع با ریسک کم تر قابل درمان هستند و نمی توانند موجب سرطان شوند در حالی که انواع با ریسک بالاتر باید درمان شوند تا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری شود.تخمین زده می شود که حدود ۸۰ درصد از عفونت های HPV به طور طبیعی از بین می روند و در ۱ تا ۲ سال قابل تشخیص نیستند، با این حال، پزشک شما بر سلامت دهانه رحم شما نظارت خواهد کرد و مراقب هر گونه تغییر و یا ناهنجاری خواهد بود، چون هر چه زودتر دیده شوند، بهتر است.HPV به صورت زگیل تناسلی ظاهر می شود.

راه های پیشگیری از ویروس HPV:

1- انجام تست پاپ اسمیر و HPV به صورت دوره ای

2- تزریق واکسن HPV

3- افزایش مصرف میوه و سبزیجات

4- ترک سیگار: زنان سیگاری بیش از 2 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

5- رابطه جنسی ایمن

واکسن HPV:

انواع واکسن های مختلف که از HPV محافظت می کنند عبارتند از:

1- واکسن دو ظرفیتی HPV (سرواریکس) فقط در برابر HPV 16 و 18 محافظت می کند.

2- واکسن چهار ظرفیتی HPV (گارداسیل) در برابر HPV انواع 6، 11، 16 و 18 محافظت می کند.

3- واکسن نه ظرفیتیHPV، (گارداسیل 9) می تواند از انواع HPV 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 جلوگیری کند.

از آنجایی که گارداسیل 9 در برابر طیف وسیع تری از سویه های HPV بدون افزایش قابل توجه عوارض جانبی یا واکنش های نامطلوب محافظت می کند، این انتخاب محافظت بیشتری در برابر HPV ارائه می دهد. عوارض جانبی رایج واکسن گارداسیل 9، تحریک در محل تزریق، از جمله درد، تورم یا قرمزی است. برخی از افراد ممکن است پس از تزریق دچار سردرد شوند.لطفا توجه داشته باشید که در صورت وجود زگیل تناسلی از تماس جنسی با شریک جنسی خود، خودداری کنید.هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که HPV از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود نه از طریق تبادل ترشحات بدن. این بدان معناست که در حالی که کاندوم ممکن است همیشه از گسترش HPV جلوگیری نکند، اما می تواند خطر شما را کاهش دهد.

سرطان دهانه رحم در دوران بارداری چگونه است؟

سرطان دهانه رحم در دوران بارداری شایع نیست و تنها حدود 1 تا 3 درصد موارد در دوران بارداری یا پس از زایمان تشخیص داده می شود. اکثر زنانی که در دوران بارداری تشخیص داده می شوند، بیماری در مراحل اولیه دارند و تحقیقات تاکنون نشان می دهد که سرطان های دهانه رحم تشخیص داده شده در دوران بارداری سریعتر رشد نمی کنند و احتمال گسترش آنها بیشتر از سرطان دهانه رحم در زنان غیر باردار نیست. با این حال، مهم است که با پزشک خود در مورد غربالگری دهانه رحم صحبت کنید و در صورت توصیه آنها را در دوران بارداری انجام دهید.

اهمیت غربالگری منظم سرطان دهانه رحم در دوران بارداری چیست؟

در دوران بارداری، ممکن است در مورد غربالگری سرطان دهانه رحم و آزمایش پاپ اسمیر احتیاط کنید، اما بارداری همچنین زمانی است که بدن شما دستخوش تغییرات زیادی می شود و زمانی است که اولویت دادن به سلامتی خود و کودک اهمیت دارد. این شامل انجام منظم غربالگری سرطان دهانه رحم است. همچنین زنان باید غربالگری را از سن 21 سالگی شروع کنند و تا سن 65 سالگی ادامه دهند.

بنابراین، آیا انجام تست پاپ برای زنان باردار بی خطر است؟ پاسخ کوتاه این است که بله، به طور کلی انجام تست پاپ برای زنان باردار بی خطر است. تست پاپ اسمیر خود یک روش ساده و سریع است که معمولاً دردناک نیست. با این حال، اگر در طول آزمایش هر گونه نگرانی یا ناراحتی داشتید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید و آنها می توانند هر گونه نگرانی را قبل از شروع آزمایش با شما در میان بگذارند.تست پاپ که به نام پاپ اسمیر نیز شناخته می شود، رایج ترین روش غربالگری سرطان دهانه رحم است. غربالگری های دهانه رحم در واقع سرطان را آزمایش نمی کنند ، اما می توانند از تبدیل شدن سلول ها به سلول های سرطانی یا سلولی جدی تر جلوگیری کنند.

◀ پیشنهاد مطالعه : شایع ترین علائم بارداری خارج از رحم

علائم سرطان دهانه رحم:

بر اساس انجمن سرطان آمریکا منبع مورد اعتماد سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. یک فرد ممکن است علائم را تنها زمانی بروز دهد که سرطان بزرگ شده یا به بافت های مجاور گسترش یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است یک فرد یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه کند:

✓ خونریزی غیر طبیعی واژینال، مانند: دوره های غیر طبیعی طولانی یا سنگین ،خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی ،خونریزی بعد از رابطه جنسی ،خونریزی بعد از یائسگی

✓ ترشحات غیرعادی یا خونی واژن

✓ درد هنگام رابطه جنسی

✓ درد لگن

در مراحل بعدی، فرد ممکن است علائم و نشانه های دیگری را تجربه کند، مانند:

✓ خون در ادرار

✓ تورم پاها

✓ مشکل در ادرار کردن یا اجابت مزاج

فردی که در دوران بارداری علائم سرطان دهانه رحم را نشان می دهد ممکن است آنها را با علائم سایر بیماری هایی که در دوران بارداری رخ می دهد اشتباه بگیرد. به همین دلیل، فرد باید در مورد علائم غیرعادی که در دوران بارداری ایجاد می شود، با پزشک یا ماما صحبت کند.

عوارض سرطان دهانه رحم در دوران بارداری:

انجام منظم آزمایش پاپ برای زنان باردار بسیار مهم است، زیرا سرطان دهانه رحم می تواند بر بارداری و زایمان شما تأثیر بگذارد. برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

✓ زایمان زودرس

✓ خونریزی حین زایمان

✓ پارگی یا شکستن تومور در حین زایمان

✓ درمان با تاخیر

✓ سرطان می تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند

✓خطر آمبولی

در صورت مشاهده ناهنجاری در تست پاپ در دوران بارداری، ممکن است نیاز به آزمایش و درمان بیشتر باشد.پزشک شما در مورد بهترین گزینه ها برای شما و کودکتان صحبت خواهد کرد. علاوه بر تست پاپ، تست های دیگری نیز برای تشخیص سرطان دهانه رحم وجود دارد، از جمله تست HPV که به دنبال ویروسی می شود که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، و کولپوسکوپی، که روشی است که از یک میکروسکوپ مخصوص استفاده می کند و دهانه رحم را بررسی می کند.

آگاهی از سرطان دهانه رحم:

سرطان دهانه رحم یک بیماری جدی است، اما در برخی موارد قابل پیشگیری است. با انجام غربالگری های منظم، دریافت واکسن HPV، انجام رابطه جنسی ایمن و داشتن یک سبک زندگی سالم، می توانید به کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم کمک کنید. در این مقاله آگاهی از سرطان دهانه رحم، زمانی را به خود و افراد زندگی خود در مورد اهمیت تشخیص و پیشگیری به موقع، به ویژه در دوران بارداری، آموزش دهید. عزیزان را تشویق کنید تا غربالگری شوند و اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهند. ما با هم می توانیم برای کاهش تأثیر سرطان دهانه رحم بر جوامع خود تلاش کنیم.


منابع:

1-www.baby2body.com

2-www.healthline.com