تغذیه کودک درهنگام آنفولانزا

تغذیه کودک درهنگام آنفولانزا

0 دیدگاه 8 بهمن 1401 چاپ خبر بازدید: 4180
آنفولانزا یک بیماری جدی است. ویروس به راحتی پخش می شود و کودکان بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند. تغذیه کودک در هنگام آنفولانزا باید با غذاهای مغذی باشد تا به بدن کودک شما کمک کند که بهتر با آنفولانزا مبارزه کند. ممکن است در هنگام آنفولانزا تمایلی به غذا خوردن نداشته باشد.


تغذیه کودک درهنگام آنفولانزا:

تغذیه کودک به هنگام آنفولانزا


آنفولانزا یک بیماری جدی است. ویروس به راحتی پخش می شود و کودکان بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند. تغذیه کودک در هنگام آنفولانزا باید با غذاهای مغذی باشد تا به بدن کودک شما کمک کند که بهتر با آنفولانزا مبارزه کند. ممکن است کودکان در هنگام آنفولانزا تمایلی به غذا خوردن نداشته باشند.اما حقیقت این است که وقتی بیمار هستند،احساس سرماخوردگی و تب دارند غذای سالم برای کودکان دقیقاً همان چیزی است که بدن به آن نیاز دارد تا به اندازه کافی قوی بماند و بتواند با ویروسی که کودک را ناراحت کرده است مبارزه کند.

نوشیدن مایعات درهنگام ابتلا به آنفولانزا:


در صورت ابتلا به آنفولانزا یا هر بیماری که باعث تب می شود، بدن کم آب می شود و نیاز به آب بیشتری دارد.همچنین وجود مایعات فراوان در تغذیه کودک در هنگام آنفولانزا باعث رفع و بهبود تب و سایر عوارض بیماری می شود.
طبق نظریه دکتر vyas : بدن شما بیش از هر ماده غذایی خاصی در هنگام مبارزه با یک بیماری به هیدراتاسیون نیاز دارد. با آب یا نوشیدنی های غنی از الکترولیت هیدراته. همچنین شما می توانید چای گیاهی بنوشید.
فقط توجه داشته باشید که از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند بالا دوری کنید، که می تواند باعث کم آبی بدن شما شود.مایعات گرم معمولا بهتر از مایعات سرد گلودرد را تسکین می دهند، اما اگر می خواهید گلو را هیدراته نگه دارید، یک نوشیدنی یخی ممکن است به خنک شدن بافت ملتهب کمک کند. فقط مطمئن شوید که مواردی را انتخاب می کنید که کاملاً طبیعی هستند و هیچ قند اضافه ای ندارند.

بهترین غذاها برای مبارزه با آنفولانزا :


هنگامی که بیمار هستید، بدن شما بیش از هر زمان دیگری به غذاهای مغذی نیاز دارد. سیستم ایمنی بدن شما دردفاع در برابر مهاجمانی مانند آنفولانزا است.طبق گفته دکترvyas:وقتی به آنفولانزا مبتلا می شوید، باید کاری را که بدنتان می خواهد انجام دهید. تب و بدن درد چیزهای زیادی را از بدن شما خارج می کند، اما آبگوشت، سوپ و مایعات داغ کمک زیادی به بهبودی و بازسازی بدن شما می کنند.
برخی از غذاهای مغذی برای مبارزه با آنفولانزا عبارتند از:
1- آبگوشت:
آبگوشت سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و از کم آبی بدن جلوگیری می کند. همچنین گرم است و به تسکین گلودرد و رفع گرفتگی بینی کمک می کند.
2- سوپ مرغ:
شما می توانید با افزودن مرغ که سرشار از پروتئین و آهن و سبزیجات سالم است سوپ خود را فوق العاده خوشمزه کنید، که بدن شما بتواند بهتر با آنفولانزا مبارزه کند.همچنین ترکیبات موجود در سوپ مرغ به طور کلی التهاب را کاهش داده و پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به بیماری را بهبود می بخشد.
3- میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C:
ویتامین C تا حد زیادی با تقویت سیستم ایمنی مرتبط است و ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.
میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C عبارتند از:
✓ مرکبات، مانند پرتقال و گریپ فروت
✓ کلم بروکلی
✓ کلم بروکسل
✓ طالبی
✓ کیوی
✓ فلفل
✓ سیب زمینی
✓ توت فرنگی
✓ گوجه فرنگی
✓سبزیجات
ممکن است سالاد را به عنوان غذای راحتی در نظر نگیرید، اما سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین C و آهن هستند که می توانند با التهاب مبارزه کنند و به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.
4- آبمیوه یا آب سبزیجات:
گاهی اوقات وقتی بیمار هستید نمی توانید مقدار زیادی غذا بخورید، درد و التهاب گلو بلعیدن را برای شما سخت می کند.پس بهتر است خود را با آب میوه جات و سبزیجات تغذیه کنید تا مواد مغذی از دست رفته را جبران کنید.
5-دمنوش گیاهی:
به گفته دکترvyas: دمنوش داغ می تواند گلودرد را تسکین دهد، در حالی که بخار به رفع گرفتگی بینی کمک می کند. برای تسکین و دوز اضافی، کمی عسل اضافه کنید. مشخص شده است که سرفه های شبانه را کاهش می دهد و خواب را در کودکان بیمار بهبود می بخشد (اگرچه نباید به کودکان زیر 12 ماه داده شود).
6- سیر:
مطالعات نشان می دهد که خوردن سیر به صورت خام ممکن است ایمنی شما را تقویت کند. به جای سیر پخته شده یا مکمل های سیر، بیشترین سود را از سیر خام خواهید برد. حتی می توانید آن را در چای داغ قرار دهید. فقط کمی عسل اضافه کنید تا عطر قوی آن را بپوشانید و طعم مطلوب تری ایجاد کنید.
7- ادویه های تسکین دهنده:
زنجبیل، فلفل قرمز و زرچوبه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
در واقع انتخاب غذاهایی که شما را آرام می کند می تواند کمک زیادی به شما کند تا احساس بهتری داشته باشید و کالری و مواد غذایی که بدنتان به شدت هوس می کند را دریافت کنید.

تغذیه کودک به هنگام آنفولانزا

آیا رژیم BRAT برای کودکان مبتلا به آنفولانزا مناسب است؟


وقتی کودک شما بیمار هست، رژیم BRAT را دنبال کنید که مخفف موز، برنج (سفید)، سیب و نان تست است.مواد غذایی با فیبر که معده کودک شما را آرام میکنند چون هضم بهتری دارد.

غذاهایی که هنگام ابتلا به آنفولانزا باید از آنها اجتناب کنید:


به همان اندازه که هنگام ابتلا به آنفولانزا چه چیزی بخورید مهم است غذاهایی که از خوردن آن باید خودداری کنید نیز مهم است.این مواد غذایی عبارتند از:
1- الکل: الکل سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و می تواند مبارزه با آنفولانزا را سخت تر کند.
2- کافئین: کافئین می تواند بیشتر شما را کم آب کند، بنابراین از قهوه، چای سیاه، نوشابه و موارد مشابه اجتناب کنید.
3- محصولات لبنی: محصولات لبنی می توانند مخاط را غلیظ کنند که باعث تشدید احتقان شما می شود.
4-شکر: شکر باعث التهاب می شود، که بدن شما در هنگام ابتلا به آنفولانزا به شدت تلاش می کند تا با آن مقابله کند.
5-غذاهای تند: غذاهای تند می توانند باعث آبریزش بینی شوند که ممکن است در زمان ابتلا به آنفولانزا با آن مبارزه کنید. وقتی شروع به احساس بهتر کردید، کمی ترب یا فلفل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به رفع احتقان کمک کنید اما از شدت بیماری خودداری کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با موادغذایی درهنگام ابتلا به آنفولانزا:


در حال حاضر، روی بهبودی از آنفولانزا تمرکز کنید. اما زمانی که احساس بهتری دارید، غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی را همیشه در رژیم غذایی خود قرار دهید، نه فقط زمانی که بیمار هستید. رژیم غذایی مناسب نه تنها می تواند به شما در بهبودی سریعتر هنگام بیماری کمک کند بلکه در وهله اول به پیشگیری از بیماری نیز کمک می کند.

علائم بیماری آنفولانزا در کودکان چیست؟


علائم بیماری آنفولانزا عبارتند از:
✓ بدن درد
✓ سردرد
گلودرد و سرفه
✓ آبریزش و گرفتگی بینی
✓ تب و لرز
✓ احساس خستگی یا کوفتگی بدن
✓ تب
✓ گاهی استفراغ و اسهال

◀ پیشنهاد مطالعه : ذات الریه در کودکان چیست؟

چگونه می توان از کودک در برابر آنفولانزا محافظت کرد؟


علاوه بر تغذیه کودک به هنگام آنفولانزا سایر مواردی که در درمان و حتی پیشگیری از آنفولانزا مهم هستند عبارتند از:
1- واکسن آنفولانزا:
مهمترین چیز این است که کودک شما هر سال واکسن آنفولانزا دریافت کند. کودکان کمتر از 6 ماه در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی آنفولانزا هستند، اما برای واکسینه شدن بسیار کوچک هستند. افرادی که از آنها مراقبت می کنند باید در عوض واکسینه شوند تا از آنها محافظت شود. هنگامی که یک زن باردار واکسینه می شود، آنتی بادی تولید شده در پاسخ به واکسن نیز از کودک در حال رشد محافظت می کند.
2- رعایت کردن فاصله اجتماعی:
فرزند شما باید از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کند.
3- شستن دست ها:
مرتباً دستها را با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید. در صورت نیاز به کودک خود کمک کنید دست های خود را بشوید.
4- کنترل میکروب: کودک خود را تشویق کنید تا از دست زدن به چشم، بینی، دهان خود اجتناب کند و از دستمال کاغذی برای سرفه یا عطسه استفاده کند.
5- تمیز کردن سطوح و اشیاء:
سطوح خانه و اسباب بازی ها را با پاک کردن آنها با مواد ضدعفونی کننده خانگی طبق دستورالعمل روی برچسب محصول تمیز نگه دارید.
همچنین اگر کودک شما یک بیماری مزمن دارد، مطمئن شوید که تحت بهترین کنترل است.

منابع:

www.health.clevelandclinic.org

www.medlineplus.gov

نوبت دهی پزشک اطفال