تغذیه در کودکان دیابتی

تغذیه در کودکان دیابتی

1 دیدگاه 15 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 2272
نوع تغذیه در كودكان دیابتی چگونه باشد؟
مهم‌ترین مشكلی كه در كودكان دیابتی باید مورد توجه قرار گیرد، تنظیم و هماهنگ كردن موادغذایی با انسولین دریافتی است. یكی از اساسی‌ترین نكاتی كه باید در این زمینه برای آن راهكار مناسبی اندیشیده شود، پاسخگویی به این تناقض است كه چگونه یك برنامه‌ غذایی مناسب تنظیم كنیم كه ...

 نوع تغذیه در كودكان دیابتی چگونه باشد؟

 


از نظر دکتر فرهت مهم‌ترین مشكلی كه در كودكان دیابتی باید مورد توجه قرار گیرد، تنظیم و هماهنگ كردن موادغذایی با انسولین دریافتی است. یكی از اساسی‌ترین نكاتی كه باید در این زمینه برای آن راهكار مناسبی اندیشیده شود، پاسخگویی به این تناقض است كه چگونه یك برنامه‌ غذایی مناسب تنظیم كنیم كه در عین حال كه منجر به كنترل دیابت می‌شود، محدودیتی برای نیازهای تغذیه‌ای كودك كه در سن رشد نیز است، ایجاد نكند.
 برای اینكه دیابت در این كودكان كنترل شود، برنامه غذایی این كودكان باید به گونه‌ای چیده شود كه فقط حدود 10 درصد كمتر از نیاز واقعی خود كالری دریافت كنند. اصولی كه در این برنامه حاكم است، همان اصولی است كه برای كنترل دیابت باید به آن توجه شود. مصرف قندهای ساده باید بسیار محدود باشد یا به‌طوركلی از آن پرهیز شود.

حجم وعده‌های غذایی افراد دیابتی باید کاهش و دفعات آن افزایش یابد.
در صورت نیاز، یك میان‌وعده اضافه برای آخرین ساعت‌های شب در نظر گرفته می‌شود كه معمولا یك نوع میوه است. این برنامه غذایی باید با توجه به دوز و نوع انسولینی كه پزشك تجویز می‌كند، تنظیم شود.
برای نوشتن برنامه غذایی باید از نظرات خود بیمار نیز استفاده كرد تا برنامه‌ای كه داده می‌شود با نیازهای روزمره زندگی كودك و برنامه زندگی‌ او مثل ساعات خواب، ساعات حضور در مدرسه و... مطابقت داشته باشد و این یك نكته بسیار مهم است.
پایه اصلی تغذیه در كودكان دیابتی باید بر مبنای كربوهیدرات‌های پیچیده باشد. بنابراین بیش از 50 درصد كالری دریافتی آنها باید با استفاده از خوراكی‌هایی همچون نان، برنج، ماكارونی و نظیر این مواد تامین شود. متاسفانه خانواده‌ها معمولا كودكان خود را از این مواد تغذیه‌‌ای محروم می‌كنند. كودكان دیابتی از نظر نوع میوه مصرفی خیلی با محدودیت مواجه نیستند ولی در مورد میزان و حجم مصرف باید مراقب باشند و نباید در یك وعده 3 یا 4 میوه میل كنند بنابراین مصرف میوه نیز باید با حساب و كتاب صورت گیرد و هماهنگ با برنامه غذایی باشد.
ترجیح ما این است كه كودكان دیابتی از شیرینی استفاده نكنند ولی كودكان شیرینی را از غذای اصلی بیشتر دوست دارند.
به همین دلیل توصیه ما این است كه كودكان دیابتی اگر هم خواهان استفاده از شیرینی هستند، از شیرینی‌های رژیمی بخورند ولی باید توجه كنند این شیرینی‌ها فقط قندشان رژیمی است و چربی و... آنها رژیمی نیست و باید كالری‌شان محاسبه شود تا بیشتر از نیازشان كالری و انرژی دریافت نكنند.
میزان مجاز مصرف قندهای ساده در این كودكان حدود 5 درصد كل انرژی دریافتی است. وقتی موادی مصرف شود كه دارای شاخص گلایسمی پایین هستند، هم احساس سیری بیشتری ایجاد می‌شود و هم بیمار لذت بیشتری می‌برد و هم قند خونش بهتر كنترل می‌شود.

میوه‌هایی مانند خربزه، انگور، هندوانه و موز نمایه گلایسمی بالایی هستند دارند و باید در مصرف آنها احتیاط كرد. میوه‌هایی مانند هلو، زردآلو، گیلاس و سیب نیز نمایه گلایسمی پایین دارند و مصرف آنها مجاز است. اما از مصرف آبمیوه‌ها باید اجتناب كنند. چون فیبر جدا شده و قندشان بالاست. به‌طور كلی كودكان دیابتی می‌توانند زندگی متعادل و خوبی داشته باشند.