آلرژی به گندم در کودکان چیست؟ ( علایم، درمان )

آلرژی به گندم در کودکان چیست؟ ( علایم، درمان )

0 دیدگاه 16 بهمن 1401 چاپ خبر بازدید: 7633
اگر فرزند تان به گندم آلرژی دارد، به او کمک کنید از خوردن هر چیزی که در آن گندم وجود دارد اجتناب کند. برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید زیرا مواد تشکیل دهنده می توانند تغییر کنند و گندم در مکان های غیر منتظره یافت می شود. کودک شما باید به طور کامل از محصولاتی که با گندم تهیه می شود اجتناب کند.

آلرژی به گندم در کودکان چیست؟

آلرژی به گندم در کودکان

هنگامی که فردی به گندم حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدن که به طور معمول با عفونت ها مبارزه می کند، نسبت به پروتئین های موجود در گندم بیش از حد واکنش نشان می دهد.

اگر فرد چیزی را بخورد که با گندم درست شده است، بدن فکر می کند این پروتئین ها مهاجمان مضری هستند و با تلاش بسیار برای مبارزه با مهاجم پاسخ می دهد و باعث واکنش آلرژیک میشود.

آلرژی به گندم درکودکان شایع تر از بزرگسالان است و به نظر می رسد بسیاری از کودکان به مرور زمان آن را بیشتر می کنند.

علائم و نشانه های آلرژی به گندم چیست؟

وقتی فردی که به گندم آلرژی دارد چیزی که گندم داشته باشد مصرف کند، بدنش مواد شیمیایی مانند هیستامین ترشح می کند. این می تواند علائمی مانند:

خس خس سینه
مشکل در تنفس
سرفه کردن
گرفتگی صدا
شکم درد
استفراغ
آبریزش بینی
عطسه
اسهال
خارش، آبریزش یا ورم چشم
کهیر یا بثورات پوستی
لکه های قرمز
ورم
افت فشار خون که باعث سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری می شود (بیهوش شدن)
آنافیلاکسی

واکنش های آلرژیک به گندم می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات یک فرد می تواند در زمان های مختلف واکنش متفاوتی از خود نشان دهد.

برخی از واکنش ها می توانند بسیار خفیف باشند و فقط یک سیستم بدن را درگیر کنند، مانند کهیر روی پوست. سایر واکنش ها می توانند شدیدتر باشند و بیش از یک قسمت از بدن را درگیر کنند.

آلرژی به گندم می تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند. آنافیلاکسی ممکن است با برخی از علائم مشابه یک واکنش کمتر شدید شروع شود.

اما می تواند به سرعت بدتر شود. ممکن است فرد دچار مشکل تنفسی یا بیهوشی شود. ممکن است بیش از یک قسمت از بدن درگیر باشد. اگر درمان نشود، آنافیلاکسی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

تفاوت بین آلرژی گندم و بیماری سلیاک چیست؟

به راحتی می توان بیماری سلیاک را با آلرژی به گندم در کودکان اشتباه گرفت، اما آنها بسیار متفاوت هستند. آلرژی به گندم شامل واکنش آلرژیک به پروتئین موجود در گندم است.

بیماری سلیاک واکنش آلرژیک ایجاد نمی کند. در بیماری سلیاک، نوع متفاوتی از پاسخ سیستم ایمنی در روده ها به نوعی پروتئین به نام گلوتن وجود دارد.

این امر باعث ایجاد مشکل در جذب غذا می شود. در حالی که افراد مبتلا به آلرژی به گندم معمولاً می توانند غلات دیگر بخورند، افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند هیچ ماده غذایی حاوی گلوتن را بخورند که در غلات دیگر مانند جو، چاودار و گاهی اوقات جو نیز یافت می شود.

واکنش آلرژیک به گندم در کودکان چگونه درمان می شود؟

اگر کودک شما آلرژی به گندم (یا هر نوع حساسیت غذایی جدی) دارد، پزشک در صورت واکنش شدید،داروی آنتی هیستامین و کورتیکواستروئید تجویز می کند و اگر بهبود حاصل نگردید،ازاسپری های بینی که علایم را کاهش می دهند استفاده می کند. توجه داشته باشید که آلرژی بینی با بزرگ شدن کودک کنترل می شود و از بین می رود.

آلرژی به گندم در کودکان:

اگر فرزندتان به گندم آلرژی دارد (آلرژی نوزادی)، به او کمک کنید از خوردن هر چیزی که در آن گندم وجود دارد اجتناب کند.

برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید زیرا مواد تشکیل دهنده می توانند تغییر کنند و گندم در مکان های غیرمنتظره یافت می شود.
کودک شما باید به طور کامل از محصولاتی که با گندم تهیه می شود اجتناب کند.

اگرچه بیشتر واکنش های آلرژی به گندم در کودکان پس از خوردن محصول گندم اتفاق می افتد، گاهی اوقات افراد می توانند به گندم خامی که تنفس می کنند واکنش نشان دهند (مانند نانوایی که آرد را در محل کار استنشاق می کند).

در فروشگاه های مواد غذایی معمولاً جایگزین های مطمئنی از جمله نان های بدون گندم، کراکر و غلات صبحانه دارند. همچنین به دنبال آردهای جایگزین تهیه شده از سیب زمینی، برنج، جو، و ذرت باشید.
همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید تا ببینید آیا حاوی گندم است یا خیر.

محرک های آلرژی به گندم در کودکان:

نان، ماکارونی یا هر ماده غذایی دیگری که حاوی گندم باشد.
اقلام غیرخوراکی با مواد اولیه گندم، مانند پلی دوه، لوازم آرایشی یا محصولات حمام.

تشخیص آلرژی به گندم در کودکان:

برخی از نشانه های آلرژی به گندم در کودکان: گرفتگی معده، اسهال و سایر علائم گوارشی با علائم ناشی از حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک، یک اختلال خود ایمنی، همپوشانی دارند، بنابراین تشخیص دقیق بسیار مهم است.

متخصص آلرژی می تواند تشخیص دهد که آیا آلرژی وجود دارد یا خیر.
متخصص آلرژی شما ابتدا یک سابقه پزشکی می گیرد و به خصوص در مورد سایر اعضای خانواده مبتلا به آلرژی یا بیماری های آلرژیک مانند آسم یا اگزما سوال می کند.

تشخیص آلرژی را می توان از طریق آزمایش پوستی یا آزمایش خون انجام داد. در تست خراش پوستی، مقدار کمی مایع حاوی پروتئین گندم روی پشت یا ساعد قرار داده می شود.

سپس با یک پروب کوچک و استریل سوراخ می شود تا مایع به داخل پوست نفوذ کند. اگر در عرض 15 تا 20 دقیقه لکه برآمده و قرمز رنگی ایجاد شود، می تواند نشان دهنده آلرژی باشد.

در آزمایش خون، یک نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود تا وجود آنتی بادی ایمونوگلوبولین E در برابر پروتئین گندم بررسی شود. نتایج به صورت عددی گزارش می شود.

برای غربالگری بیماری سلیاک می توان از آزمایش خونی که آنتی بادی های مختلف را جستجو می کند، استفاده کرد.
اگر این آزمایشات قطعی نباشد.

متخصص آلرژی شما ممکن است یک چالش خوراکی خوراکی را تجویز کند. تحت نظارت پزشک، مقدار کمی گندم می خورید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می شود یا خیر.

به دلیل احتمال شدید بودن یک واکنش، این آزمایش در مطب متخصص آلرژی یا در یک مرکز چالش غذایی با تجهیزات اورژانس و دارو در دسترس انجام می شود.

wheat allergy

منابع پروتئین گندم:

برخی از منابع پروتئین گندم واضح هستند، مانند نان، اما همه پروتئین های گندم و به ویژه گلوتن را می توان در بسیاری از غذاهای آماده و حتی در برخی از لوازم آرایشی، محصولات حمام و خمیر بازی یافت.

غذاهایی که ممکن است حاوی پروتئین گندم باشند عبارتند از:

نان و خرده نان
کیک، کلوچه و کلوچه
غلات صبحانه
پاستا
فرینا
آرد سمولینا
کراکر
پروتئین گیاهی هیدرولیز شده
سس سویا
محصولات گوشتی مانند هات داگ
محصولات لبنی مانند بستنی
طعم دهنده های طبیعی
نشاسته ژلاتینه شده،نشاسته غذایی اصلاح شده
آدامس گیاهی
اگر به گندم حساسیت دارید، ممکن است به جو، جو و چاودار نیز حساسیت داشته باشید. اگر چه به غلات دیگری غیر از گندم حساسیت ندارید، رژیم غذایی بدون گندم توصیه شده نسبت به رژیم بدون گلوتن محدودتر است.

نوبت دهی پزشکان اطفال