عفونت گوش در کودکان و رشد گفتاری

عفونت گوش در کودکان و رشد گفتاری

0 دیدگاه 16 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 407
عفونت گوش گفتار: عفونت گوش در سه سال اول زندگی بسیار شایع است. اکثر نوزادان حداقل یک بار قبل از اولین تولد خود دارند. اکثر عفونت‌های گوش را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد و کودکان خردسال معمولاً با رشد گوش‌ها از آن خارج می‌شوند. با این حال، مهم است که از ارتباط بین عفونت های مزمن گوش و رشد گفتار/زبان آگاه باشید.

عفونت گوش گفتار: عفونت گوش در سه سال اول زندگی بسیار شایع است. اکثر نوزادان حداقل یک بار قبل از اولین تولد خود دارند. اکثر عفونت‌های گوش را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد و کودکان خردسال معمولاً با رشد گوش‌ها از آن خارج می‌شوند. با این حال، مهم است که از ارتباط بین عفونت های مزمن گوش و رشد گفتارـ زبان آگاه باشید.

نکات برجسته:
عفونت گوش که توسط پزشکان به طور رسمی به عنوان اوتیت میانی (OM) شناخته می شود، زمانی است که مایع در حفره گوش میانی جمع شده و ملتهب می شود.
از آنجایی که گوش های نوزادان و کودکان نوپا هنوز در حال رشد هستند، عفونت گوش اغلب در اوایل دوران کودکی رخ می دهد.
عفونت گوش باعث کاهش شنوایی می شود و اختلالات شنوایی می تواند کسب مهارت های گفتاری و زبانی را برای کودکان دشوار کند.
اگر کودک شما مستعد عفونت گوش است و شما نگران رشد گفتار و زبان او هستید، مهم است که با پزشک اطفال خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند ارزیابی کند که آیا عفونت گوش آنها بر رشد گفتار و زبان تأثیر گذاشته است و در صورت لزوم یک آسیب شناس گفتار-زبان کودکان را توصیه کند.


عفونت گوش چیست؟
عفونت گوش که توسط پزشکان به طور رسمی به عنوان اوتیت میانی (OM) شناخته می شود، زمانی است که مایع در حفره گوش میانی جمع شده و ملتهب می شود.

از آنجایی که گوش های نوزادان و کودکان نوپا هنوز در حال رشد هستند، عفونت گوش اغلب در اوایل دوران کودکی رخ می دهد. شیپور استاش، که به تخلیه مایع از گوش میانی کمک می کند، هنوز کج نشده است و در کودکان بسیار کوچکتر از بزرگسالان است. به همین دلیل است که مایعات می توانند به راحتی در گوش میانی جمع شوند و باعث عفونت های مکرر گوش شوند.

عفونت گوش و رشد گفتار ـ زبان
به زبان ساده، عفونت گوش باعث اختلال در شنوایی می شود و آسیب شنوایی می تواند کسب مهارت های گفتاری و زبانی را برای کودکان دشوار کند. اگر تا به حال سعی کرده‌اید به صحبت‌های کسی گوش دهید که گوش‌هایتان با آب مسدود شده است، به راحتی می‌توانید ببینید که چگونه این صدای خفه می‌تواند مانعی برای فراگیری زبان باشد. در حالی که این اختلالات شنوایی ممکن است خفیف به نظر برسند، می توانند به طور قابل توجهی بر مهارت های گفتاری و زبانی کودک خردسال تأثیر بگذارند.

در یک مطالعه، کودکان بین 6 تا 8 سال (با و بدون سابقه عفونت مزمن گوش در اوایل کودکی) از نظر آگاهی واج شناختی، دانش معنایی، روایت و توانایی خواندن مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کودکان با سابقه عفونت گوش نسبت به کودکان بدون سابقه عفونت گوش در این تست‌ها امتیاز کمتری کسب کردند.

اگر نگرانی دارید چه کاری انجام دهید:


اگر کودک شما مستعد عفونت گوش است و شما نگران رشد گفتار و زبان او هستید، حتما با پزشک اطفال گهوارک   مشورت کنید. پزشکان ما می توانند ارزیابی کنند که آیا عفونت گوش آنها بر رشد گفتار و زبان تأثیر می گذارد یا خیر؛ و در صورت لزوم یک آسیب شناس گفتار-زبان کودکان را توصیه می کنیم.

همچنین آگاهی بیشتر از نقص شنوایی فرزندتان در هنگام ابتلا به عفونت گوش، صرف نظر از اینکه مکررا اتفاق می افتد یا خیر، می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، سعی کنید صدای پس زمینه را به حداقل برسانید، واضح صحبت کنید و مطمئن شوید که آنها می توانند حالات صورت و حرکات دهان شما را هنگام صحبت کردن ببینند. از آنجایی که این زمان بسیار مهمی برای یادگیری زبان است، این اقدامات کوچک می توانند تاثیر زیادی داشته باشند.

به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که جامعه علمی اتفاقات را کشف  و نتیجه گیری می کند، به این معنی نیست که هر کودکی که دچار عفونت مکرر گوش است، تاخیر زبانی خواهد داشت. فقط مهم است که به این ارتباطات توجه داشته باشید تا والدین و مراقبان بتوانند زودتر مداخله کنند و درمان مورد نیاز کودکان را برای موفقیت سریعا آغاز کنند!

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید