اهمیت سلامت روحي روانی در والدین

اهمیت سلامت روحي روانی در والدین

0 دیدگاه 19 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 656
احتمالاً شنیده اید که مراقبت از خود در مورد فرزندپروری ضروری است. اگر به خودتان اهمیت نمی دهید چگونه می توانید از فرزندتان مراقبت کنید؟ گفتن این کلمات حکیمانه اغلب آسان تر از انجام دادن است، اما تحقیقات نشان می دهد که مراقبت از سلامت روان باید در اولویت زندگی والدین باشد.

احتمالاً شنیده اید که مراقبت از خود در مورد فرزندپروری ضروری است. اگر به خودتان اهمیت نمی دهید چگونه می توانید از فرزندتان مراقبت کنید؟ گفتن این کلمات حکیمانه اغلب آسان تر از انجام دادن است، اما تحقیقات نشان می دهد که مراقبت از سلامت روان باید در اولویت زندگی والدین باشد.

سلامت روان ضعیف یا شرایط بهداشت روانی درمان نشده در والدین یا مراقبان می تواند به طور قابل توجهی بر رشد کودک تأثیر بگذارد. اگرچه انتخاب اولویت دادن به خودمراقبتی به عنوان والدین غیرممکن به نظر می رسد، اما هرگز مهم تر از این نبوده که وقت و توجه خود را به سلامت روان خود اختصاص دهید.

نکات برجسته:


مطالعات نشان می دهد که سلامت روانی ضعیف در والدین رابطه مستقیمی با سلامت روانی و جسمی ضعیف کودکان دارد.
شکی نیست که دستیابی به خودمراقبتی در حین فرزندپروری بسیار دشوار است، اما اگر والدین فضایی را برای مراقبت از سلامت روان در زندگی خود مهیا نکنند، نمی‌تواند اثرات ماندگاری بر رفاه کل خانواده داشته باشد.


در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید:
ابتدا روی نیازهای اساسی تمرکز کنید
با یک دوست قابل اعتماد در مورد افکار و احساسات صحبت کنید
همیشه کمک بخواهید
آن چه که برا شما تلاش می کند را انجام دهید
به یاد داشته باشید که مراقبت از خود و تمرکز بر سلامت روان خودخواهانه نیست. بخشی ضروری از والدین است.
ارتباط بهداشت روانی والدین و کودک


مطالعات نشان می دهد که سلامت روان ضعیف در والدین ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی و روانی ضعیف کودکان دارد. تاکید بر این واقعیت بسیار مهم است تا مراقبان بتوانند واقعاً درک کنند که اولویت دادن به خود در این زمینه چقدر حیاتی است. شانس یک کودک برای مستقل شدن، انعطاف پذیر شدن، سالم شدن و شاد بودن به شدت به توانایی والدین آنها برای نشان دادن این ویژگی ها در خود بستگی دارد.

شکی نیست که وقتی بار ذهنی والدین را به دوش می کشی، رسیدن به خودمراقبتی بسیار دشوار است. ارزیابی مستمر خطرات، ایجاد روال‌ها، حل مسئله، تصمیم‌گیری، پیش‌بینی نیازها و پیگیری رشد کودکان، سطح نهایی مسئولیت است. اما اگر والدین فضایی را برای مراقبت از سلامت روان در زندگی خود مهیا نکنند، نمی تواند تأثیرات ماندگاری بر رفاه کل خانواده داشته باشد.

چگونه سلامت روان خود را در درجه اول قرار دهید


مراقبت از سلامت روان یک سفر مادام العمر است. دانستن چگونگی شروع سفر می تواند یکی از چالش برانگیزترین مراحل باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید:

ابتدا روی نیازهای اساسی تمرکز کنید:

برای ساختن پایه تمرین مراقبت از خود، ابتدا بر نیازهای اولیه خود تمرکز کنید. چیزهایی مانند درست غذا خوردن، خواب کافی و بهداشت خوب اولویت های حیاتی هستند. شروع با نیازهای اساسی به ما کمک می کند تا روی اصول بهداشت روانی تمرکز کنیم و در عین حال مسائل اساسی دیگری را که نیاز به توجه دارند کشف کنیم (به عنوان مثال، "من فکر می کنم خوب نمی خوابم زیرا ...").

با یکی صحبت کن:

با یکی از دوستان یا اعضای خانواده مورد اعتماد خود در میان بگذارید که استرس، ناامیدی، غمگینی، عصبانیت یا هر فکر یا احساسی در درون شما وجود دارد. ممکن است تعجب کنید که چقدر ساده گفتن کلمات با صدای بلند برای کسی که گوش می دهد می تواند جذاب باشد. تصدیق افکار و عواطف خود و به اشتراک گذاشتن آنها با سیستم پشتیبانی خود یک گام مهم در مراقبت از خود است.

کمک بخواهید:

والدین و مراقبان هرگز نباید از درخواست کمک در مواقعی که به آن نیاز دارند دریغ کنند. خواه این درخواست از پدربزرگ و مادربزرگ برای نگهداری از کودک در حین چرت زدن باشد یا تماس با یک درمانگر برای مشاوره، هیچ شرمی در حمایت وجود ندارد.

ابزارهای مورد نیاز خود را کشف کنید:

در چند دهه اخیر، کارشناسان بهداشت روان ابزارهای ارزشمندی را برای حفظ رفاه ما شناسایی کرده اند. چیزهایی مانند شیوه‌های کنترل خشم، تکنیک‌های تنفسی کاهش‌دهنده اضطراب، آموزش خواب، و راهبردهای مقابله‌ای وجود دارند و ثابت شده‌اند که موثر هستند. اگر در یک منطقه خاص با چالش مواجه هستید، با پزشک خود در مورد راه حل های مبتنی بر تحقیق که می توانید امتحان کنید صحبت کنید.

آنچه که استرس شما را کم می کند انجام دهید:

یک رژیم مراقبت از سلامت روان ممکن است برای یک دوست موثر باشد، اما برای شما نه، و این اشکالی ندارد! اگر تلاش برای رفتن به کلاس یوگا بعد از ظهر استرس و اضطراب بیشتری برای شما ایجاد می کند، آن را تغییر دهید! انتظارات واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید و به طور معمول هر روش را با پرسیدن از خود ارزیابی کنید: "آیا این برای من کار می کند؟"

به یاد داشته باشید که مراقبت از خود و تمرکز بر سلامت روان خودخواهانه نیست. بخشی ضروری از زندگی والدین است. اگر علاقه مند به یادگیری نکات ذهن آگاهی برای والدین پرمشغله هستید،با پزشکان گهوارک در میان بگذارید.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید