تأثیرات استفاده از تلفن همراه والدین بر رشد کودک

تأثیرات استفاده از تلفن همراه والدین بر رشد کودک

0 دیدگاه 19 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 556
مطالعه اخیر منتشر شده در مجله توسعه کودک نشان داده است که استفاده گسترده از تلفن هوشمند توسط والدین ممکن است به طور بالقوه در رشد کودک نوپا اختلال ایجاد کند. قبل از اینکه این یافته‌ها را خلاصه کنیم، می‌خواهیم به والدین و مراقبین یادآوری کنیم که ما به دنبال این نیستیم تا شما را شرمنده کنیم - می دانیم که گوشی‌های تلفن همراه بخشی از زندگی هستند!

مطالعه اخیر منتشر شده در مجله توسعه کودک نشان داده است که استفاده گسترده از تلفن هوشمند توسط والدین ممکن است به طور بالقوه در رشد کودک نوپا اختلال ایجاد کند. قبل از اینکه این یافته‌ها را خلاصه کنیم، می‌خواهیم به والدین و مراقبین یادآوری کنیم که ما به دنبال این نیستیم تا شما را شرمنده کنیم - می دانیم که گوشی‌های تلفن همراه بخشی از زندگی هستند!

با این حال، زمانی که داده‌های جدید پدیدار می‌شوند، ما می‌خواهیم والدین و مراقبان همه اطلاعات مورد نیاز خود را برای تصمیم‌گیری که به بهترین شکل از رشد فرزندانشان حمایت می‌کند، داشته باشند.

نکات برجسته:


مطالعه اخیر منتشر شده در مجله توسعه کودک نشان داده است که استفاده گسترده از تلفن هوشمند توسط والدین ممکن است تأثیرات منفی بر رشد کودک نوپا داشته باشد.


محققان سه مولفه حیاتی - ورودی زبانی مادر، تعامل و پاسخگویی - را که مستقیماً به حوزه‌های کلیدی رشد کودک از جمله مهارت‌های زبانی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کمک می‌کنند، اندازه‌گیری کردند.


یافته‌ها نشان می‌دهد که مادران تا چهار برابر کمتر با فرزندان خود در هنگام استفاده از تلفن هوشمند صحبت می‌کنند.
هنگامی که حواس مادران با تلفن هایشان پرت می شد، نوبت های مکالمه کمتری را رد و بدل می کردند، پاسخ های فوری کمتری ارائه می دادند و اغلب نشانه های فرزندشان را نادیده می گرفتند.


خلاصه مطالعه در مورد استفاده والدین از تلفن هوشمند
هدف این مطالعه شبیه‌سازی سناریوهای زندگی واقعی بود که بسیاری از والدین و مراقبان روزانه تجربه می‌کنند: تقسیم توجه بین یک کودک نوپا و یک تلفن هوشمند. مادران دعوت شده برای شرکت در این آزمایش از هدف مطالعه آگاه نبودند. به آنها گفته شد که محققان در حال بررسی ارتباط بین علایق مادر و کودک هستند.

از مادران خواسته شد تا در زمان حضور کودکان نوپا سه کار را انجام دهند:

یک صفحه فیس بوک تعیین شده را مرور کنید و ویدیوها یا مقالاتی را که مورد علاقه آنها است لایک کنید.
مجلات چاپی را بخوانید و مقالاتی را که به آنها علاقه دارد علامت بزنید.
با فرزند خود بدون گوشی هوشمند یا مجله در اتاق بازی کنید (بازی رایگان بدون وقفه داشته باشید).
در حین انجام هر کار، محققان سه مولفه مهم تعامل را بررسی کردند. اول، آنها به ورودی زبانی مادر اشاره کردند، که محتوایی است که مادر به کودک منتقل می کند. سپس، آنها تعامل هر مکالمه را اندازه گرفتند. به عنوان مثال، چه تعداد از تعاملات در درون گفتمان صورت گرفت. در نهایت، آنها به پاسخ‌دهی مادر، که شامل مواردی مانند فوری بودن و کیفیت پاسخ است، نگاه کردند. محققان توضیح می دهند که سه مولفه (ورودی زبانی مادر، تعامل و پاسخگویی) به طور مستقیم به حوزه های کلیدی رشد کودک، از جمله مهارت های زبانی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کمک می کند.

دکتر کتی بورودکین می‌گوید: «ما متوجه شدیم که سه جزء تعامل مادر و کودک نسبت به بازی آزاد بدون وقفه، هم زمانی که مادر در حال مطالعه مجلات چاپی و هم در حال مرور در تلفن هوشمند خود بود، به میزان دو تا چهار کاهش یافت. به عبارت دیگر، مادران تا چهار برابر کمتر با فرزندان خود در حالی که در گوشی هوشمند خود بودند صحبت می کردند. تیم بورودکین به این نتیجه رسیدند که مادران نوبت‌های مکالمه‌ای کمتری را رد و بدل می‌کردند، پاسخ‌های فوری کمتری ارائه می‌دادند، و اغلب هنگامی که حواسشان به تلفن‌هایشان پرت می‌شد، نشانه‌های کودکشان را نادیده می‌گرفتند.

خوراکی های کلیدی


احتمالاً شنیدن این موضوع که تقسیم زمان بین تلفن هوشمند و کودک نوپا می تواند مشکل ساز باشد، کاملاً تعجب آور نیست. اگر مقاله ما را در مورد توجه مشترک خوانده‌اید، از قبل می‌دانید که چقدر مهم است که تعاملات معنادار را با کودک خود به اشتراک بگذارید. با این حال، دانستن اینکه چقدر استفاده از گوشی هوشمند می تواند در این تعاملات تداخل داشته باشد، می تواند شگفت انگیز باشد.

در حالی که این مطالعه نتیجه می‌گیرد که هم گوشی‌های هوشمند و هم مجلات ارتباط بین مادران و کودکان نوپا را از بین می‌برند، محققان خاطرنشان می‌کنند که از آنجایی که ما بیش از هر رسانه دیگری از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنیم، آنها تهدید مهم‌تری هستند. به‌علاوه، اگرچه این مطالعه فقط مادران را شامل می‌شد، دکتر بورودکین به این نتیجه رسید که این یافته‌ها الگوهای استفاده از گوشی‌های هوشمند مشابه پدران را مشخص می‌کند، که منجر به احتمال زیادی می‌شود که نتایج برای هر دو والدین قابل اجرا باشد.

پس این برای شما چه معنایی دارد؟ تعیین مرزهای آگاهانه در مورد استفاده از تلفن هوشمند، کار هوشمندانه ای است که در مورد رشد فرزندتان به میان می آید. و به یاد داشته باشید - زمان کمی بدون حواس پرتی و با کیفیت بسیار زیاد است. سعی کنید هر روز حتی یک دوره کوتاه از بازی بدون وقفه با کودک خود را کنار بگذارید. بازی کنید، بخوانید، صحبت کنید...

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید