چرا رنگ شیر مادر تغییر می کند؟

چرا رنگ شیر مادر تغییر می کند؟

0 دیدگاه 19 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 1104
اگر در حال خواندن این مطلب هستید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که شیر مادر شما رنگی غیر از سایه سفید به نظر می رسد. قبل از اینکه دلیل تغییر رنگ را توضیح دهیم، بدانید که نیازی به ناراحتی نیست! در بیشتر موارد، تغییر رنگ شیر مادر کاملاً طبیعی است. بیایید دلایل بسیاری از سایه های شیر مادر را بررسی کنیم.

 اگر در حال خواندن این مطلب هستید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که شیر مادر شما رنگی غیر از سایه سفید به نظر می رسد. قبل از اینکه دلیل تغییر رنگ را توضیح دهیم، بدانید که نیازی به ناراحتی نیست! در بیشتر موارد، تغییر رنگ شیر مادر کاملاً طبیعی است. بیایید دلایل بسیاری از سایه های شیر مادر را بررسی کنیم.

نکات برجسته:


تغییر رنگ شیر مادر کاملا طبیعی است.
شیر مادر در مراحل پس از زایمان تغییر رنگ می دهد:
شیر آغوز - مایل به سفید یا زرد
شیر انتقالی - سایه های مایل به سفید، زرد یا نارنجی
شیر بالغ - مایل به سفید یا آبی


همچنین ممکن است شیر مادر به دلیل غذا، نوشیدنی یا مکمل هایی که مادر مصرف می کند تغییر رنگ دهد. به عنوان مثال، اگر شیر مادر از سبزیجات سبز رنگ استفاده کرده باشید، ممکن است سبز به نظر برسد، یا اگر منجمد و ذوب شده باشد، زرد به نظر برسد.
اگر نگرانی های بیشتری در مورد رنگ یا قوام شیر مادر خود دارید، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.
مراحل شیر مادر پس از زایمان
شیر مادر در طول ماه‌های پس از زایمان، رنگ‌های مختلفی را منعکس می‌کند، اما تغییرات اولیه رنگ معمولاً در تمام مراحل بلافاصله پس از زایمان اتفاق می‌افتد:

آغوز - شیر مقدماتی که بلافاصله پس از تولد نوزاد ظاهر می شود و رنگ مایل به زرد دارد.

انتقالی - شیری که بعد از مرحله آغوز و قبل از تولید شیر بالغ مادر وارد می شود. رنگ های شیر انتقالی اغلب رنگ های سفید، زرد یا نارنجی را نشان می دهند.

بالغ – شیری که سفید یا آبی به نظر می رسد و قوام مشابهی با شیر بدون چربی دارد. شیر مادر بالغ معمولا دو هفته بعد از زایمان می آید، اما این بازه زمانی بر اساس میانگین است. شیر مادر بالغ ممکن است زودتر یا دیرتر ظاهر شود.

این تغییرات رنگ در طول مرحله پس از زایمان طبیعی و طبیعی است، اما اگر در مورد رنگ یا قوام شیر مادر خود نگران هستید، همیشه باید با پزشک خود تماس بگیرید.

دلایل دیگر تغییر رنگ شیر مادر


همانطور که به شیر دادن به کودک خود ادامه می دهید، ممکن است متوجه شوید که شیر مادر طیفی از رنگ های مختلف را نشان می دهد. خیالتان راحت باشد و بدانید که این عمدتاً به دلیل مصرف‌های شماست، مانند غذاها، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها. شیر مادری که به رنگ های زیر تبدیل می شود احتمالاً به دلیل خوردن غذاهایی است که آن سایه را منعکس می کند، به عنوان مثال:

مایل به سبز – سبزی‌های برگ‌دار، مانند اسفناج، سبزیجات سبز یا هر نوع غذایی که ممکن است حاوی رنگ سبز باشد.

پرتقال یا زنگ: غذاهای سرشار از بتاکاروتن مانند هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل، یا نوشیدنی های با طعم پرتقال، مانند نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های ورزشی.

قرمز یا صورتی – چغندر، تمشک، توت فرنگی و نوشیدنی های میوه ای. توجه به این نکته مهم است که ممکن است در شیر مادر به رنگ قرمز یا صورتی خون وجود داشته باشد، که یک عارضه جانبی شایع شکستگی مویرگ یا ترک خوردن نوک پستان است. قرمزی شیر با بهبودی سینه شما از بین می رود. اگر درد ادامه داشت یا فکر می‌کنید به دلیل چیزهای جدی‌تری مانند عفونت است، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر این، شیر مادر ممکن است رنگ یا قوام خود را به دلیل نحوه ذخیره آن تغییر دهد. به عنوان مثال، شیر مادری که منجمد شده است ممکن است کمی زرد به نظر برسد. داروها و مکمل ها نیز ممکن است بر رنگ شیر مادر تأثیر بگذارند. برخی از مادران هنگام مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک Minocin، رنگ مایل به سیاه یا قهوه ای تیره را گزارش می کنند. همیشه توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل در دوران شیردهی ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

شیردهی زیبا، چالش برانگیز و پر از شگفتی است! امیدواریم که این توضیح برخی از نگرانی‌ها را در مورد تنوع رنگ شیر مادر کاهش داده باشد.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید