دندان قروچه یا ساییدن دندان به هم در کودکان

دندان قروچه یا ساییدن دندان به هم در کودکان

0 دیدگاه 20 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 554
والدین و مراقبان معمولاً از ایجاد عاداتی که معمولاً با بزرگسالان مرتبط است توسط کودکان کوچک شگفت زده می شوند و دندان قروچه یکی از آنهاست. در بزرگسالی، ممکن است به دلیل استرس یا اضطراب، دندان ساینده شویم، اما چرا یک کودک نوپا آن سفیدهای مرواریدی جدید را به هم فشار می‌دهد؟

والدین و مراقبان معمولاً از ایجاد عاداتی که معمولاً با بزرگسالان مرتبط است توسط کودکان کوچک شگفت زده می شوند و دندان قروچه یکی از آنهاست. در بزرگسالی، ممکن است به دلیل استرس یا اضطراب، دندان ساینده شویم، اما چرا یک کودک نوپا آن سفیدهای مرواریدی جدید را به هم فشار می‌دهد؟

نکات برجسته:


دندان قروچه یا دندان قروچه در اوایل دوران کودکی نسبتاً رایج است.
کودکان نوپا ممکن است دندان قروچه خود را به دلیل تجربه احساس رشد دندان های جدید، مضطرب بودن، یا در پاسخ به درد، مانند عفونت گوش، به هم بزنند.


اکثر موارد دندان قروچه جزئی و موقتی هستند، اما دندان قروچه مداوم می تواند منجر به سردرد، گوش درد و آسیب به مینای دندان شود.
اگر متوجه شدید که کودک نوپایتان هنگام خواب صدای تق تق یا خرخر می دهد یا از درد صورت/فک شکایت دارد، از یک دندانپزشک اطفال راهنمایی بخواهید.


دندان قروچه چیست؟


دندان قروچه که اصطلاح پزشکی برای دندان قروچه است، زمانی است که فک را محکم به هم فشار داده و دندان ها را هنگام خواب به هم می سایند. اگر مشکوک به دندان قروچه هستید، ممکن است در هنگام خواب صداهای ترک خوردن، کلیک کردن، یا گاز گرفتن را بشنوید. با کمال تعجب، دندان قروچه در اوایل دوران کودکی نسبتاً رایج است. مطالعات نشان می دهد که کودکان 6 ماهه ممکن است زمانی که دندان های شیری در حال رشد هستند دچار دندان قروچه شوند و دوباره در سن 5 سالگی هنگامی که دندان های دائمی ظاهر می شوند. کارشناسان می گویند که اکثر کودکان نوپا به طور طبیعی از دندان قروچه استفتده می کنند، اما در برخی موارد، این عادت می تواند تا بزرگسالی نیز انجام شود.

چه چیزی باعث می شود کودکان نوپا دندان قروچه کنند؟


مانند بزرگسالان، ممکن است کودکان نوپا از اضطراب رنج ببرند که باعث می شود هنگام خواب دندان قروچه کنند. با این حال، دندان قروچه در نوزادان و کودکان نوپا ممکن است به دلایل دیگری نیز ایجاد شود. برخی از کودکان ممکن است شروع به ساییدن کنند زیرا در حال آزمایش حس رویش دندان های جدید هستند یا اگر دندان هایشان در یک راستا قرار ندارند. کودکان همچنین ممکن است به عنوان پاسخی به درد، مانند زمانی که در حال دندان درآوردن یا عفونت گوش هستند، دندان قروچه کنند. دندان قروچه همچنین با بیش فعالی همراه است و در کودکان مبتلا به بیماری هایی مانند فلج مغزی شایع است.

اثرات دندان قروچه


اکثر موارد دندان قروچه در کودکان نوپا جزئی و موقتی هستند، اما مهم است که در مورد اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی که در صورت ادامه آن رخ می دهد، بدانید. دندان قروچه مداوم می تواند منجر به سردرد و گوش درد در برخی از کودکان شود. همچنین می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان، ایجاد درد در هنگام جویدن غذاهای جامد یا حساس‌تر شدن دندان‌ها به دمای سرد و گرم شود. در موارد شدید دندان قروچه، کودکان ممکن است از درد فک رنج ببرند و ممکن است به اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) مبتلا شوند.

آنچه شما می توانید انجام دهید


باز هم، بیشتر موارد دندان قروچه در کودکان نوپا جزئی هستند و به سادگی رشد می کنند. اما اگر نگران دندان قروچه کردن کودک خود هستید، توصیه می شود برای راهنمایی به دندانپزشک اطفال گهوارک مراجعه کنید. علائمی که نشان می دهد ممکن است زمان ویزیت دندانپزشکی فرا رسیده باشد عبارتند از شنیدن صدای کلیک یا ساییدن هنگام خواب، شکایت از درد صورت یا فک، یا اگر به طور ناگهانی به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم حساس شوند.

به طور کلی، والدین و مراقبان می توانند با دانستن اینکه دندان قروچه خطرناک یا مضر نیست، آسوده خاطر باشند، اما بهتر است علائم دندان قروچه را زیر نظر داشته باشند و در صورت لزوم به دندانپزشک گهوارک مراجعه کنند.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید