برنامه غذایی نوزاد

برنامه غذایی نوزاد

0 دیدگاه 22 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 396
یکی از بزرگترین سوالات والدین این است که چه زمانی باید انواع غذا را به نوزادشان بدهند. به عنوان متخصص در تغذیه، گفتار و زبان، درمان یکپارچه کودکان (ICT) یک رویکرد ساده دارد: هنگامی که کودک شما به نقاط عطف حرکتی جدید (مانند نشستن، خزیدن، یا راه رفتن) می رسد، این نشانه شما برای معرفی انواع جدید غذا است. این به این دلیل است که مهارت های حرکتی دهان کودک شما (مانند گاز گرفتن، جویدن و بلعیدن) در کنار مهارت های حرکتی درشت او رشد می کند

یکی از بزرگترین سوالات والدین جدید این است که چه زمانی باید انواع غذا رابه نوزادشان معرفی کنند. به عنوان متخصص در تغذیه، گفتار و زبان، درمان یکپارچه کودکان (ICT) یک رویکرد ساده دارد: هنگامی که کودک شما به نقاط عطف حرکتی جدید (مانند نشستن، خزیدن، یا راه رفتن) می رسد، این نشانه شما برای معرفی انواع جدید غذا است. این به این دلیل است که مهارت های حرکتی دهان کودک شما (مانند گاز گرفتن، جویدن و بلعیدن) در کنار مهارت های حرکتی درشت او رشد می کند. هنگامی که او آماده انجام کار جدیدی با بدن خود است، آماده است تا کار جدیدی را با دهان خود انجام دهد.

نکات برجسته:


والدین می توانند از نقاط عطف حرکتی درشت (نشستن، خزیدن، راه رفتن) به عنوان سرنخ برای معرفی انواع غذاهای جامد استفاده کنند، زیرا مهارت های حرکتی دهان برای رسیدگی به بافت های مختلف غذا در کنار مهارت های حرکتی درشت رشد می کند.


نشستن: نوزادان ثبات فک و حرکت زبان را دارند تا پوره را با قاشق بخورند.
خزیدن: نوزادان آماده غذاهای نرمی هستند که می توانند گاز بگیرند و بجوند (میوه های نرم یا ماکارونی)، زیرا خزیدن فک، زبان و لب ها را تقویت می کند.
راه رفتن: نوزادان برای انواع بافت ها (سبزیجات سفت تر، پنیر، گوشت های نرم) آماده هستند زیرا توانایی کنترل شده تری برای گاز گرفتن و جویدن دارند.
چرا معرفی غذاهای جامد در زمان مناسب مهم است؟

به گفته مندی آلوارز، یکی از بنیانگذاران ICT و یکی از آسیب شناسان زبان گفتارشان، کریس رولی، معرفی غذاهای جامد خیلی زود یا خیلی دیر می تواند منجر به بیزاری از غذا، چاقی و سایر مشکلات سلامتی و تاخیر در گفتار شود. با معرفی غذاها در زمان های مناسب، می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید و کودک خود را برای یک عمر تغذیه سالم آماده کنید.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چگونه سه نقطه عطف حرکتی درشت با تغذیه و گفتار مرتبط هستند و چگونه می توانید کودک خود را برای موفقیت آماده کنید، آمده است!

سوالات تغذیه یا تغذیه؟ با یکی از کارشناسان تغذیه کودکان گهوارک ارتباط برقرار کنید

نشستن = پوره روی قاشق

تغذیه

توصیه ما این است که مگر اینکه کودک شما مشکل پزشکی (مانند رفلاکس) نداشته باشد، از شیر مادر، شیر خشک یا ترکیبی از این دو استفاده کنید تا زمانی که کودک شما بتواند سر خود را بالا نگه دارد و بدون تکیه گاه بنشیند. این معمولاً در حدود 6 ماهگی رخ می دهد.

همانطور که کودک شما شروع به کنترل سر خود می کند و می نشیند، حنجره (جعبه صدای) او پایین می آید، گونه هایش نازک می شوند و بدنش قوی تر و تحرک تر می شود. همه اینها منجر به ثبات فک و حرکت زبان مورد نیاز برای خوردن پوره با قاشق می شود.

سخن، گفتار

حرکات بدن و دهان که با نشستن و خوردن پوره ایجاد می شود، کودک شما را برای غر زدن آماده می کند. کودک شما شروع به تولید صداهای لب مانند "با-با" و "ما-ما" و زبان مانند "دا-دا" می کند.

نکته اضافی

برای بهینه سازی رشد حرکتی دهان و تشویق کودک به خوردن چیزهای جدید، سعی کنید غذای پوره شده خود را درست کنید. این به غذا بافت بیشتر و طعم‌های متفاوتی می‌دهد، زیرا پوره‌های خریداری‌شده در فروشگاه تمایل دارند بسیار ریز پوره شده و طعم مشابهی داشته باشند. متوجه شدیم که این می تواند زمان بر باشد! به عنوان یک جایگزین، سعی کنید یک موز یا آووکادو را له کنید و آن را به پوره های خریداری شده در فروشگاه اضافه کنید.

خزیدن = غذاهای نرم برای جویدن

تغذیه

حرکات چپ به راست خزیدن با فک، زبان و لب‌های کودک شما نیز انجام می‌شود، بنابراین وقتی او شروع به خزیدن کرد، آماده خوردن غذاهای نرمی است که می‌تواند گاز بگیرد و بجود. سعی کنید تکه های سبزیجات پخته شده، میوه های نرم یا پاستا را امتحان کنید. به عنوان یک امتیاز، وقتی به کودک خود این غذاها را در سینی یا بشقاب می‌دهید و او را تشویق می‌کنید که با انگشتانش غذا بخورد، او از انگشت شست و اولین انگشتانش در چیزی که به آن گیره گیره معروف است استفاده می‌کند. این مهارت حرکتی ظریف بعداً برای مهارت هایی مانند نگه داشتن ظروف، مداد رنگی و مداد بسیار مهم خواهد بود.

سخن، گفتار

هماهنگی و قدرت موجود در گاز گرفتن و جویدن به کودک شما کمک می کند تا صداهای گفتاری پیچیده تری تولید کند. 

نکته اضافی

اجازه دهید کودک شما کثیف شود! تصور کنید شخصی در حین صرف غذا دائماً صورت و دست های شما را با یک پارچه خیس پاک می کند. احتمالاً با تمام این تجربه ناامید خواهید شد! نوزادان از طریق کنجکاوی یاد می گیرند، بنابراین می گوییم اجازه دهید غذا را بین انگشتان خود له کنند، آن را روی صورت خود بمالند و دور سینی یا بشقاب بمالند. این پیام را می فرستد که غذا خوردن یک تجربه لذت بخش است و آنها را تشویق می کند تا چیزهای مختلف را امتحان کنند.

پیاده روی = انواع غذاها

تغذیه

پیاده روی باعث افزایش حرکات بالا به پایین، چپ به راست و پهلو به پهلو می شود که منجر به کنترل کنترل شده تری برای گاز گرفتن و جویدن می شود. کودک شما اکنون می تواند با بافت های مختلف مانند سبزیجات سفت تر، میوه های مکعبی، پنیر و گوشت های نرم کار کند.

سخن، گفتار

وقتی فک‌ها، زبان و لب‌های کودک شما به اندازه کافی برای گاز گرفتن و جویدن پیچیده‌تر هماهنگ می‌شوند، گفتار پیچیده‌تری مانند اصطلاحات تخصصی (تولید صداهایی شبیه به گفتار بزرگسالان) و اولین کلمات واقعی او ظاهر می‌شود.

نکته اضافی

به کودک خود اجازه دهید خودش شیر بخورد. در این مرحله ممکن است به استفاده از ظروف علاقه مند شود، اما در غیر این صورت اشکالی ندارد که به او اجازه دهید با دست غذا بخورد. برای او مهم است که ادامه دهد

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید