هیپرتونی هیپوتونیا یا توان حرکتی چیست

هیپرتونی هیپوتونیا یا توان حرکتی چیست

0 دیدگاه 23 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 1073
هیپرتونی هیپوتونیا والدین یا مراقب بودن مستلزم یادگیری چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد بدن است. برای اطمینان از رسیدن بچه های ما به نقاط عطف رشد، مهم است که همه چیز را از رشد شناختی گرفته تا مفاصل و استخوان ها و حتی توان ماهیچه ها درک کنیم. توان عضلانی دقیقاً همان چیزی است که ما در مورد هیپرتونیا و هیپوتونیا صحبت می کنیم.

هیپرتونی هیپوتونیا والدین یا مراقب بودن مستلزم یادگیری چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد بدن است. برای اطمینان از رسیدن بچه های ما به نقاط عطف رشد، مهم است که همه چیز را از رشد شناختی گرفته تا مفاصل و استخوان ها و حتی توان ماهیچه ها درک کنیم. توان عضلانی دقیقاً همان چیزی است که ما در مورد هیپرتونیا و هیپوتونیا صحبت می کنیم.

نکات برجسته:
تنشی که هنگام حرکت، خم شدن یا کشش در عضلات خود احساس می کنیم، توان عضلانی است.
توان عضلانی در یک طیف وجود دارد. برخی از افراد توان عضلانی بالایی دارند در حالی که برخی دیگر توان عضلانی پایینی دارند، اما توان عضلانی غیرطبیعی کم یا زیاد می تواند منجر به تشخیص هیپرتونیا یا هیپوتونیا شود.


هایپرتونی توان عضلانی بالا است، به این معنی که عضلات فرد سفت و سفت هستند و کشش یا خم کردن عضلات برای او دشوار است.
هیپوتونیا توان عضلانی کم است، به این معنی که فرد بسیار انعطاف پذیر است اما برای صاف نشستن یا انجام حرکات هماهنگ مشکل دارد.
تشخیص زودهنگام هیپرتونیا یا هیپوتونیا در کودکان می تواند کمک کننده باشد. اگر نگران توان عضلانی کودک یا کودک نوپا هستید، حتما با پزشک اطفال گهوارک صحبت کنید.


توان عضلانی چیست؟
ماهیچه های ما مانند یک نوار لاستیکی قرار است کشش پیدا کنند. هنگامی که برای بلند کردن کودک خود به زمین می‌رسید یا قبل از تمرین حرکات کششی انجام می‌دهید، در عضلات خود احساس مقاومت می‌کنید. این همان چیزی است که از آن به عنوان توان ماهیچه یاد می شود - تنشی که در عضلات خود هنگام حرکت، خم شدن یا کشش احساس می کنید.

توان عضلانی در یک طیف وجود دارد. برخی افراد بالا و برخی دیگر کم دارند، اما چیزی به نام توان عضلانی کامل وجود ندارد. علاوه بر این، توان عضلانی و قدرت عضلانی دو چیز متفاوت هستند. اگر فردی توان عضلانی پایینی دارد، لزوماً به این معنی نیست که ضعیف است و توان عضلانی بالا همیشه به اندازه قدرت نیست. با این حال، زمانی که کودک دارای توان عضلانی غیرطبیعی کم یا زیاد است، می تواند با حرکات حرکتی ظریف و درشت مبارزه کند.

هیپرتونی چیست؟
Hypertonia به معنای توان عضلانی بالا ("hyper" به معنای بیش از حد یا افزایش یافته است). هنگامی که فردی دچار هیپرتونی می شود، ماهیچه هایش سفت و سفت می شوند. کشش، خم شدن یا انجام حرکات ساده مانند لمس انگشتان پا یا حفظ تعادل روی یک پا برای آنها دشوار است. کودکان خردسالی که مبتلا به هایپرتونی تشخیص داده شده اند ممکن است در تغذیه، دستیابی به اشیاء، استفاده از اسباب بازی های فشاری، راه رفتن و حفظ تعادل دچار مشکل شوند.

هیپوتونیا چیست؟
هیپوتونیا به معنای توان عضلانی کم است («hypo» به معنای کمتر یا کمتر). فرد مبتلا به هیپوتونیا به طرز باورنکردنی انعطاف پذیر است اما توان عضلانی او کاهش یافته است که صاف نشستن یا انجام حرکات هماهنگ را دشوار می کند. اگر نوزادان یا کودکان نوپا وقتی آنها را در آغوش می‌گیرید احساس شل شدن یا شل شدن می‌کنند یا در کنترل سر، حرکت دادن دست‌ها یا تغذیه خود مشکل دارند، ممکن است توان عضلانی پایین یا هیپوتونیا داشته باشند.

چه زمانی هیپرتونی و هیپوتونیا در کودکان ظاهر می شود؟
هیپرتونیا و هیپوتونیا می توانند در اوایل دوران نوزادی ظاهر شوند، اما گاهی اوقات علائم تا ماه ها یا سال ها بعد ظاهر نمی شوند. تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند بازی را تغییر دهد، بنابراین اگر نگران توان عضلانی فرزندتان هستید، هرگز زود نیست که با پزشک گهوارک صحبت کنید. کودکان مبتلا به هایپرتونی و هیپوتونیا می توانند پیشرفت های عمده ای در تعادل، هماهنگی، قدرت و انعطاف پذیری هنگام کار با فیزیوتراپیست ها یا کاردرمانگران ببینند.

کودکی که مبتلا به هایپرتونیا یا هیپوتونیا تشخیص داده می شود، چالش های منحصر به فردی دارد، اما با گذشت زمان و درمان، پیشرفت هایی ممکن است رخ دهد و می تواند آنها را با دنیای جدید و شگفت انگیز حرکت و هماهنگی آشنا کند.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید