کار درمانی چیست؟

کار درمانی چیست؟

0 دیدگاه 28 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 312
کاردرمانی می‌تواند برای کودکان کوچکی که به آن نیاز دارند بسیار مفید باشد، اما بسیاری از والدین نمی‌دانند که چیست و آیا ممکن است برای فرزندشان مناسب باشد یا خیر.

کاردرمانی می‌تواند برای کودکان کوچکی که به آن نیاز دارند بسیار مفید باشد، اما بسیاری از والدین نمی‌دانند که چیست و آیا ممکن است برای فرزندشان مناسب باشد یا خیر.

کاردرمانی چیست؟
یک کاردرمانگر اطفال (OT) با کودکان بر روی انواع مهارت ها کار می کند تا به آنها در "مشغله" زندگی خود کمک کند. اینها شامل وظایفی است که کودک برای عملکرد، یادگیری و تعامل باید انجام دهد.

چگونه کاردرمانی به کودکان کمک می کند
کاردرمانی اغلب برای کمک به کودکان مبتلا به شرایط خاص مانند اوتیسم، اختلالات بینایی یا شنوایی، یا اختلال پردازش حسی (SPD) استفاده می شود. همچنین می تواند برای نوزادان، کودکان نوپا و کودکانی که بیماری تشخیص داده شده ندارند، اما دارای چالش هایی هستند که با روال روزانه تداخل دارند، مفید باشد.

در اینجا چند نمونه از روش های متعددی که کاردرمانی به کودکانی که به آن نیاز دارند کمک می کند آورده شده است:

مهارت های اجتماعی را توسعه می دهد

"سبک اجتماعی" یک کوچولو به خلق و خو و شخصیت آنها بستگی دارد، اما چندین نقطه عطف اجتماعی وجود دارد که نوزادان و کودکان نوپا باید به آنها برسند تا در مسیر خود باقی بمانند. اگر فرزند شما تأخیرهای اجتماعی را نشان می‌دهد یا به بیماری مبتلا شده است که توانایی اجتماعی شدن او را مختل می‌کند، یک OT می‌تواند برای ایجاد مهارت‌های اجتماعی مناسب با او همکاری کند. برخی از زمینه‌هایی که یک OT ممکن است روی آنها تمرکز کند عبارتند از توسعه مرزهای فضای شخصی، نوبت گرفتن و اشتراک‌گذاری، و ایجاد مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی.

مهارت های حرکتی را ایجاد می کند

کاردرمانی می‌تواند به کودکانی کمک کند که به نقاط عطف مهارت‌های حرکتی، از جمله مهارت‌های حرکتی ظریف، حرکتی درشت، حرکتی دهان، و مهارت‌های هماهنگی چشم و دست، دست پیدا نمی‌کنند. همچنین به مسائل مربوط به تعادل، هماهنگی، آگاهی فضایی، برنامه ریزی حرکتی و سایر مهارت های حرکتی می پردازد.

به غلبه بر حساسیت ها کمک می کند

چالش‌های حسی می‌توانند بر هر یک از حواس خارجی کودک (چشایی، لامسه، بینایی، شنوایی و بویایی) تأثیر بگذارند، اما برخی از کودکان نوپا می‌توانند به‌ویژه به بافت‌ها و طعم‌های خاصی حساس باشند. یک OT می تواند با آنها کار کند تا به آرامی غذاها و موادی را معرفی کند که ممکن است از آنها اجتناب کنند.

تمرکز را بهبود می بخشد

کودکان نوپا توجه خود را به مقدار زیادی تغییر می دهند ، اما برای کسانی که چالش های توجه شدیدتری از خود نشان می دهند (مانند صحبت کردن بیش از حد، ایجاد صدا یا تلاش برای بی حرکت نشستن در طول یک فعالیت)، مداخله زودهنگام با OT می تواند تفاوت قابل توجهی در توانایی کودک برای تمرکز زمانی که به سن پیش دبستانی و مدرسه می رسد. OT احتمالاً از بازی ساختاریافته برای بهبود توجه کودک نوپا از طریق فعالیت های زمان بندی شده، پازل ها و سایر کارهایی که نیاز به تمرکز دارند استفاده می کند.

رفتار را بهبود می بخشد

کودکانی که دارای رفتارهای منفی یا مضر هستند، مانند گاز گرفتن، کتک زدن، یا عصبانیت/غیبت مکرر، می توانند با OT کار کنند تا پاسخ های مثبت بیشتری بیاموزند. این یک تمرکز رایج برای کودکان در طیف اوتیسم است، اما همچنین می تواند به کودکان با توجه، پردازش حسی، و چالش های ارتباطی و همچنین اضطراب یا سایر شرایطی که بر رفتار تأثیر می گذارد کمک کند.

کمک به استفاده از تجهیزات تخصصی

برای کودکانی که از تجهیزات کمکی مانند ویلچر، بریس‌های پا یا وسایل ارتباطی استفاده می‌کنند، کاردرمانی می‌تواند به آنها بیاموزد که حداکثر استفاده را از وسایل خود ببرند. علاوه بر این، یک OT می تواند کودکان را ارزیابی کند تا مشخص کند که آیا در وهله اول ممکن است از یک دستگاه کمکی بهره مند شوند یا خیر.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید