رژیم غذایی نوزادان و کودکان (گیاهخوار)

رژیم غذایی نوزادان و کودکان (گیاهخوار)

0 دیدگاه 28 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 278
آیا رژیم گیاهخواری برای نوزادان و کودکان نوپا مناسب است؟ کارشناسان می گویند بله! اما هدایت گیاهخواری حتی در بزرگسالی ممکن است دشوار باشد، بنابراین توجه دقیق به رژیم غذایی فرزندتان برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در طول دوره رشد سریع بسیار مهم است.

آیا رژیم گیاهخواری برای نوزادان و کودکان نوپا مناسب است؟ کارشناسان می گویند بله! اما هدایت گیاهخواری حتی در بزرگسالی ممکن است دشوار باشد، بنابراین توجه دقیق به رژیم غذایی فرزندتان برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در طول دوره رشد سریع بسیار مهم است. ما نکاتی را از آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و دیگر متخصصان جمع آوری کرده ایم که باید به خاطر بسپارید، اما نکته شماره یک برای شروع صحبت با متخصص اطفال یا یک متخصص تغذیه ثبت شده در اطفال (RD) است. تغذیه برای بدن های کوچک و در حال رشد حیاتی است، بنابراین راهنمایی حرفه ای برای اطمینان از رشد نوزادان وگان و کودکان نوپا ضروری است.

نکات برجسته:
به گفته متخصصان، رژیم گیاهخواری می تواند برای بچه های کوچک سالم باشد، اما والدین باید به دقت وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندشان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند.
توصیه شماره یک کارشناسان: از متخصص اطفال خود یا یک متخصص تغذیه ثبت شده در گهوارک  کمک بگیرید!
کمبودهای رایج برای گیاهخواران عبارتند از آهن، B12، پروتئین، کلسیم، روی و ویتامین D. بسیاری از کمبودها را می توان با گنجاندن برخی غذاها اجتناب کرد، اما مکمل ها ممکن است ضروری باشند.


ملاحظات مهم برای نوزادان و کودکان نوپا گیاهخوار
به گفته متخصصان، در اینجا چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید تا اطمینان حاصل شود که کودک یا کودک نوپا گیاهخوار شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند.

شیردهی و فرمول

مادران گیاهخوار شیرده باید به خاطر داشته باشند که ذخایر ویتامین B12 خودشان ممکن است کم باشد، که به نوبه خود می تواند منجر به کمبود B12 در کودک آنها شود. برای والدینی که شیر خشک را انتخاب می کنند، گزینه های گیاهخواری به طور پیوسته در حال افزایش است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که بسیاری از فرمول‌های گیاهی ممکن است حاوی غذاهای آلرژی‌زای معمولی مانند سویا باشند، بنابراین مهم است که مراقب علائم آلرژی یا حساسیت غذایی باشید. چه شیر می‌دهید و چه با شیر خشک، ممکن است لازم باشد در دوران شیرخوارگی و از شیر گرفتن، شیردهی بیشتری داشته باشید تا شکاف‌های موجود در رژیم غذایی آنها پر شود.

اهن

آهن یک ماده مغذی است که عملکردهای مهمی را انجام می دهد – به ویژه اینکه بدن از آن برای ساخت هموگلوبین استفاده می کند که اکسیژن را از ریه ها به کل بدن می رساند. از آنجایی که گوشت حیوانی یکی از غنی ترین منابع آهن است، بسیار مهم است که مطمئن شوید نوزادان گیاهخوار هنگام شروع به خوردن غذای جامد، آهن را از منابع دیگر دریافت می کنند. برخی از منابع گیاهی آهن عبارتند از غلات غنی شده بچه، لوبیا،  کلم بروکلی و کلم پیچ (در صورت نیاز می توان همه آنها را پوره کرد).

B12

ویتامین B12 برای سلامت اعصاب و سلول های خونی ضروری است. این به ساخت DNA کمک می کند و همچنین از نوعی کم خونی که می تواند منجر به خستگی و ضعف شود جلوگیری می کند. B12 یکی از شایع ترین کمبودهای مرتبط با گیاهخواری است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، مادران شیرده گیاهخوار باید اطمینان حاصل کنند که ویتامین B12 کافی برای انتقال به نوزادان خود دریافت می کنند. پزشک اطفال یا RD ممکن است به کودک خود مکمل های B12 را نیز توصیه کند.

پروتئین

با رژیم های گیاهخواری، می توان به راحتی از مصرف پروتئین صرف نظر کرد، به خصوص زمانی که کودکان نوپا به مرحله پرخوری می رسند!

منابع گیاهی با کیفیت بالا از پروتئین عبارتند از:

بادام و کره بادام زمینی (بادام کامل یا بادام زمینی خطر خفگی برای نوزادان و کودکان نوپا است – و به یاد داشته باشید، داده های جدید آلرژی غذایی نشان می دهد که نیازی به تأخیر در معرفی بادام و بادام زمینی به کودک خود ندارید)


دانه کتان و شاهدانه
نخود
لوبیا
کلسیم، روی و ویتامین D

سایر کمبودهای رایج برای گیاهخواران عبارتند از کلسیم، روی و ویتامین D. شما می توانید با مصرف منظم این مواد غذایی میزان مصرف کودک خود را افزایش دهید:

کلسیم: شیر گیاهی غنی شده با کلسیم، لوبیا، کلم بروکلی، کلم پیچ
روی: غذاهای غنی شده با روی، لوبیا، تخم کدو تنبل، نخود، سیب زمینی
ویتامین D: غذاهای غنی شده با روی، قارچ ها، مکمل ها
علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق وعده‌های غذایی وگان فرزندتان، متخصص اطفال یا متخصص تغذیه گهوارک شما ممکن است آزمایش‌های معمول خون را برای بررسی سطوح مواد مغذی توصیه کند.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید