اوتیسم و رشد زبانی

اوتیسم و رشد زبانی

0 دیدگاه 28 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 783
چالش‌های زبانی یکی از ویژگی‌های اصلی اختلال طیف اوتیسم (ASD) است و می‌تواند در توانایی کودک برای برقراری ارتباط و تعامل موفق با دیگران اختلال ایجاد کند. از آنجایی که همه کودکان مبتلا به ASD متفاوت هستند، نوع و شدت مشکلات ارتباطی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از کودکان مهارت های زبانی بسیار محدودی دارند، در حالی که برخی دیگر دارای واژگان گسترده و توانایی صحبت با جزئیات در مورد موضوعات خاص هستند.

چالش‌های زبانی یکی از ویژگی‌های اصلی اختلال طیف اوتیسم (ASD) است و می‌تواند در توانایی کودک برای برقراری ارتباط و تعامل موفق با دیگران اختلال ایجاد کند. از آنجایی که همه کودکان مبتلا به ASD متفاوت هستند، نوع و شدت مشکلات ارتباطی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از کودکان مهارت های زبانی بسیار محدودی دارند، در حالی که برخی دیگر دارای واژگان گسترده و توانایی صحبت با جزئیات در مورد موضوعات خاص هستند.

نکات برجسته:
چالش‌های رشد زبان یکی از ویژگی‌های اصلی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) است.
مشکلات رایج زبانی مرتبط با ASD شامل ارتباط تکراری یا سفت و سخت، علایق محدود، رشد ناموزون زبان، مشکل در برقراری ارتباط رفت‌وآمد و مهارت‌های غیرکلامی ضعیف است.
مداخلات زبانی برای کودکان مبتلا به ASD شامل آموزش ارتباطات عملکردی (FCT) و کار با آسیب شناس گفتار و زبان است.
هدف FCT کمک به کودکان مبتلا به ASD است که یاد بگیرند چگونه مسائل رفتاری را که از ناامیدی ناشی از ناتوانی در برقراری ارتباط موثر ناشی می شود، به حداقل برسانند.
گفتار درمانی زمانی موثرتر است که (1) زود شروع شود، (2) علایق کودک را در برگیرد و (3) والدین به شدت درگیر باشند، بنابراین درمان در خانه ادامه یابد.
والدین می توانند با درگیر شدن مکرر با کودک مبتلا به ASD، زمان دادن به آنها برای فرموله کردن افکار و کلمات، استفاده از ابزارهای بصری برای پشتیبانی از ارتباطات، و ردیابی نقاط عطف زبان به کودک مبتلا به ASD کمک کنند (برنامه BabySparks یک ابزار عالی برای این کار است).
چالش های رایج زبان مرتبط با ASD چیست؟


ارتباط تکراری یا سفت و سخت

در مکالمه، کودکان مبتلا به ASD ممکن است کلماتی را که می‌دانند یا شنیده‌اند، تکرار کنند، حتی زمانی که این کلمات به موضوع مربوط نمی‌شوند.

آنها همچنین ممکن است زبان را تقلید کنند (به جای استفاده صحیح از آن) تا نیازهای خود را برآورده کنند. مثلاً ممکن است بگویند: "گرسنه ای؟" به جای «من گرسنه هستم»، زیرا آنها یکی از والدین را که می‌گوید «گرسنه‌ای» را به تغذیه وصل کرده‌اند.

اکولالیا یا تکرار کلمات یا عبارات نیز رایج است. اکولالیای فوری زمانی رخ می دهد که کودک بلافاصله پس از شنیدن چیزی آن را تکرار کند. به عنوان مثال، اگر یک مراقب از کودک بپرسد: "این اسباب بازی را می خواهی؟" کودک پاسخ می دهد: "این اسباب بازی را می خواهی؟" از طرف دیگر اکولالیای تاخیری در حال تکرار چیزی است که در گذشته شنیده اند. به عنوان مثال، کودک ممکن است یک عبارت جذاب از یک آگهی تلویزیونی را در مکالمه یا به سادگی تکرار کند.

کودکان مبتلا به ASD همچنین ممکن است کلمات نامربوط را در مکالمه به زبان بیاورند. آنها ممکن است تک کلمات، عبارات یا چیزی شبیه شمارش تا پنج باشند.

علایق باریک و توانایی های استثنایی

برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم علاقه شدیدی به یک موضوع خاص دارند و می توانند در مورد آن مونولوگ بگویند. با این حال، گفتگوی پشت سر هم در مورد موضوع برای آنها دشوار است. تخمین زده می شود که 10٪ از کودکان مبتلا به ASD مهارت های "دانشمند" مانند توانایی استثنایی در به خاطر سپردن اطلاعات یا انجام محاسبات را نشان می دهند.

توسعه نابرابر زبان

بسیاری از کودکان مبتلا به ASD مهارت های زبانی را توسعه می دهند، اما اغلب به درجات مختلف و با سرعتی ناهموار. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است خواندن را در محدوده سنی طبیعی یاد بگیرد، اما برای درک اطلاعات تلاش کند. یا ممکن است در یک موضوع خاص واژگان غنی ایجاد کنند، اما در موضوعات دیگر فاقد واژگان باشند. برخی حافظه قوی نسبت به آنچه می شنوند یا می بینند دارند.

مشکل در مکالمه رفت و برگشت

برای کودکان مبتلا به ASD معمول است که به سختی در مکالمه شرکت کنند یا ادامه دهند. آنها ممکن است به نام خود یا به نظرات یا سوالات در یک مکالمه پاسخ ندهند.

مهارت های غیرکلامی ضعیف

کودکان مبتلا به ASD اغلب در درک نشانه‌های غیرکلامی دیگران مانند حالات چهره، حرکات یا زبان بدن مشکل دارند (یا اصلاً توانایی ندارند). آنها همچنین ممکن است برای استفاده از نشانه های غیرکلامی خود دچار مشکل شوند. در واقع، مسائل مربوط به پردازش حسی ممکن است در توانایی آنها برای ابراز علاقه با چشم تداخل ایجاد کند. برای مثال، آنها ممکن است با جیغ کشیدن یا چرخاندن سر خود به چیزی نشان دهند که به چیزی علاقه دارند.

مداخلات زبانی رایج برای کودکان مبتلا به ASD چیست؟
آموزش ارتباطات کاربردی

آموزش ارتباطات کاربردی (FCT) باید توسط یک متخصص آموزش دیده، مانند آسیب شناس گفتار-زبان یا روانشناس انجام شود. هدف FCT کمک به کودکان مبتلا به ASD است که یاد بگیرند چگونه مشکلات رفتاری ناشی از ناامیدی ناشی از ناتوانی در برقراری ارتباط موثر را به حداقل برسانند. این شامل آموزش به کودکان برای استفاده از علائم یا تصاویر برای بیان احساسات، افکار و نیازهای خود است.

موفقیت FCT به سطح شناختی کودک بستگی دارد. ممکن است برای برخی راحت تر از دیگران باشد. برای کودکان با عملکرد بالا با ASD، FCT می تواند به آنها کمک کند تا به سطوح ارتباطی دست یابند که همتراز با همسالان در حال رشد آنها است.

آسیب شناسی گفتار و زبان

یک آسیب شناس گفتار زبان (SLP) که برای کار با ASD آموزش دیده است، می تواند از مداخلات مختلف استفاده کند.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید