حقایق جالب درباره مغز

حقایق جالب درباره مغز

0 دیدگاه 30 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 1389
تحقیقات درباره مغز نشان داد که در هر ثانیه 700 تا 1000 اتصال عصبی جدید در سال‌های اولیه کودک شکل می‌گیرد. ما تحت تاثیر قرار گرفتیم. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این عدد در واقع بیش از 1 میلیون اتصال عصبی در ثانیه است! این امر بر ماموریت ما برای توانمندسازی والدین و حرفه های مراقبت از کودکان با ابزارهایی برای حمایت، ارتقاء و پیگیری توسعه در سال های اولیه تاکید می کند.

تحقیقات درباره مغز نشان داد که در هر ثانیه 700 تا 1000 اتصال عصبی جدید در سال‌های اولیه کودک شکل می‌گیرد. ما تحت تاثیر قرار گرفتیم. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این عدد در واقع بیش از 1 میلیون اتصال عصبی در ثانیه است! این امر بر ماموریت ما برای توانمندسازی والدین و حرفه های مراقبت از کودکان با ابزارهایی برای حمایت، ارتقاء و پیگیری توسعه در سال های اولیه تاکید می کند.

نکات برجسته:
در طول سه سال اول زندگی، کودک در هر ثانیه بیش از 1 میلیون اتصال عصبی ایجاد می کند!
برای اینکه این اتصالات رشد کنند، باید فعال شوند. هرچه بیشتر فعال شوند، قوی تر می شوند.
والدین و مراقبان در موقعیت منحصر به فردی برای شکل دادن به مغز کودک خود در این دوران هستند. یکی از موثرترین راه‌ها برای انجام این کار از طریق تعاملات معنی‌دار رفت و برگشتی به نام سرویس و بازگشت است.
یک راه عالی برای مشارکت در سرویس و بازگشت و تحریک اتصالات عصبی این است که فعالیت های gahvarak plus را با کودک خود انجام دهید.
در اینجا دلیل اهمیت این ارتباطات عصبی و معنای آن برای شما آمده است.

معماری مغز
هر کاری که ما انجام می دهیم، از تنفس گرفته تا تفسیر خلق و خوی افراد بر اساس رفتار آنها، توسط سلول هایی در مغز ما به نام نورون ها کنترل می شود که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. برای مثال، وقتی به یک فنجان دست می‌گیریم، نورون‌های مسئول حرکت ارادی با یکدیگر صحبت می‌کنند تا آن را محقق کنند.

در طول سه سال اول زندگی، یک کودک با سرعت باورنکردنی 1 میلیون در ثانیه ارتباطات عصبی ایجاد می کند. این که آیا این ارتباطات رشد می‌کند یا ضعیف می‌شود، چیزی را ایجاد می‌کند که مرکز رشد کودک دانشگاه هاروارد آن را «معماری» مغز کودک شما می‌نامد - پایه‌ای با تأثیرات ماندگار بر آینده او.

آنچه سرنوشت اتصالات عصبی را در حال رشد، تضعیف یا حتی ناپدید شدن تعیین می کند، فعال شدن یا عدم فعال شدن آنهاست. برای مثال، هر بار که با کودک خود صحبت می کنید، اتصالات عصبی مسئول زبان شروع به فعال شدن می کنند. هرچه بیشتر فعال شوند، قوی تر می شوند. به همین دلیل است که نوزادان و کودکان نوپا که کلمات بیشتری می شنوند، مهارت های زبانی بهتری پیدا می کنند.

مخالفش هم درست است؛ اگر به ندرت با کودک صحبت شود، ارتباطات عصبی مرتبط با زبان ضعیف می شود و مهارت های زبانی طولانی مدت در معرض خطر است.

این فرآیند "هرس کردن" اتصالات عصبی در طول زندگی ما اتفاق می افتد، اما با سرعت بسیار بیشتری و با اثرات طولانی تر در سال های اولیه. به عنوان مثال، به عنوان یک بزرگسال، می توانید مغز خود را برای شادتر بودن آموزش دهید، اما این نیاز به تمرکز و تمرین مداوم دارد. در جوانی فعال شدن و تقویت ارتباطات عصبی مرتبط با شادی بسیار آسان تر است.

این چه معنایی برای شما دارد
در این دوره از رشد سریع مغز، مغز کودک شما مانند خمیر بازی تازه است، نرم و به راحتی شکل می گیرد. با گذشت زمان کمتر تازه می شود و قالب گیری آن سخت تر می شود. این بدان معناست که شما در موقعیت منحصر به فردی هستید تا به شکل گیری مغز کودک خود کمک کنید.

یکی از مهم ترین راه ها برای انجام این کار از طریق تعاملات معنی دار رفت و برگشتی به نام سرویس و بازگشت است. اگر در حال انجام انواع فعالیت های gahvarak plus با او هستید، درگیر سرویس دهی و بازگشت و تحریک اتصالات عصبی مربوط به هر زمینه ای از رشد او هستید.

در مورد ژنتیک چطور؟
آینده فرزند شما بر اساس تأثیر متقابل ژنتیک و محیط است. هر دو مهم هستند، اما تحقیقات در حال انجام روشن می کند که نقش تأثیرات محیطی را نمی توان دست کم گرفت. در واقع، توجه روزافزون به اپی ژنتیک (اصلاح ژن) نشان می دهد که ژن ها را می توان بر اساس ورودی های محیطی روشن و خاموش کرد.

نکته ای در مورد تأخیر رشد
دانستن اینکه سال‌های اول زندگی کودک برای رشد مغز حیاتی است، اهمیت مداخله زودهنگام برای تاخیرهای مشکوک رشد را برجسته می‌کند. در گذشته، رویکرد «انتظار و دیدن» رایج بود، اما طبق گفته‌های سازمان‌هایی مانند پروژه First Words، مداخله بدون تأخیر شانس بهبود کودک را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

محدوده سنی برای نقاط عطف متفاوت است، اما اگر متوجه شدید که فرزندتان عقب مانده است (برنامه gahvarak plus ما یک ابزار عالی برای ردیابی این موضوع دارد)، با پزشک اطفال یا یک متخصص رشد کودکان گهوارک صحبت کنید.

نکته شگفت انگیز همه اینها این است که مغز فرزند شما به معنای واقعی کلمه در دستان شماست! با او تعامل کنید، با او بازی کنید و هر فرصتی را که به دست می آورید، از همان ابتدا به او آموزش دهید.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید