زایمان ایمن(سزارین)

زایمان ایمن(سزارین)

0 دیدگاه 9 مهر 1402 چاپ خبر بازدید: 1654
در حالی که زایمان طبیعی متداول ترین روش برای زایمان است، حدود 30 درصد از نوزادان از طریق سزارین یا به اختصار سزارین (برداشتن نوزاد با جراحی از طریق برش هایی در شکم و رحم) به دنیا می آیند. در ادامه بخوانید تا بدانید چرا ممکن است برای زایمان ایمن نیاز به سزارین باشد و در طول و بعد از عمل چه انتظاری داشته باشید.

در حالی که زایمان طبیعی متداول ترین روش برای زایمان است، حدود 30 درصد از نوزادان از طریق سزارین یا به اختصار سزارین (برداشتن نوزاد با جراحی از طریق برش هایی در شکم و رحم) به دنیا می آیند. در ادامه بخوانید تا بدانید چرا ممکن است برای زایمان ایمن نیاز به سزارین باشد و در طول و بعد از عمل چه انتظاری داشته باشید.

نکات برجسته:
سزارین (C-section) روشی است که طی آن نوزاد از طریق برش هایی در شکم و رحم به دنیا می آید.
اگر مادران زایمان طبیعی را در نظر نگیرند، چند قلو باردار باشند یا اگر با عوارض بارداری مواجه باشند، ممکن است برای این برنامه ریزی کنند.
سزارین برنامه ریزی نشده ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که زایمان پیشرفت نکند، یا اگر کودک در مضیقه باشد یا وضعیت مناسبی نداشته باشد.
اگر جفت از دیواره رحم جدا شود، رحم در امتداد اسکار قبلی سزارین پاره شود، یا اگر بند ناف جلوتر از نوزاد وارد واژن شود، سزارین اورژانسی ممکن است رخ دهد.


مراحل سزارین:
مرحله 1: آماده سازی در خانه
مرحله 2: تحت بیهوشی قرار بگیرید
مرحله 3: برش ها ایجاد می شود
مرحله 4: تحویل
مرحله 5: برداشتن جفت
روند بهبودی هر زنی متفاوت خواهد بود. پزشکان دستورالعمل‌های مراقبت در منزل و دستورالعمل‌های بهبودی را ارائه خواهند داد.
دلایل سزارین برنامه ریزی شده، برنامه ریزی نشده و اورژانسی

پزشک شما ممکن است سزارین را به دلایل مختلفی توصیه کند، از جمله:

برنامه ریزی شده:

شما قبلا از طریق سزارین زایمان کرده اید و به VBAC (زایمان واژینال بعد از سزارین) فکر نمی کنید.
شما چندتایی حمل می کنید
عوارض بارداری دارید


برنامه ریزی نشده:

کار پیشرفت نمی کند
علائم حیاتی کودک شما نشان می دهد که او ممکن است در مضیقه باشد
جفت دهانه رحم شما را می پوشاند (جفت سرراهی)
در زمان زایمان تبخال تناسلی فعال دارید
نوزاد شما برای زایمان واژینال ایمن در موقعیت مناسبی قرار ندارد


اضطراری:

جفت شما از دیواره رحم جدا می شود (جفت شدن جفت)
رحم شما در امتداد اسکار قبلی سزارین پاره می شود (پارگی رحم)
بند ناف جلوتر از نوزاد وارد واژن شما می شود (بند ناف افتادگی)
برخی از زنان می خواهند سزارین کنند تا بتوانند تاریخ زایمان خود را انتخاب کنند یا از زایمان طبیعی خودداری کنند. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که در اینجا به دقت توجه شود، زیرا سزارین خطرات جراحی را به همراه دارد و می تواند عوارضی را در زایمان های بعدی ایجاد کند.

مراحل سزارین

سزارین ممکن است تا یک ساعت طول بکشد، اما در مواقع اضطراری ممکن است در عرض چند دقیقه انجام شود. در هر صورت، آنها در مراحل مشابه پیشرفت می کنند:

مرحله 1: آماده سازی

اگر سزارین شما برنامه ریزی شده باشد، آماده سازی در خانه شروع می شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد که شکم خود را با صابون ضد عفونی کننده تمیز کنید و از خوردن یا آشامیدن پس از مدت معینی روز قبل از عمل اجتناب کنید.

مرحله 2: بیهوشی

چه برنامه ریزی شده باشد و چه برنامه ریزی نشده، سزارین نیاز به بیهوشی دارد – معمولا بلوک نخاعی، اپیدورال یا ترکیبی از این دو – که نیمه پایینی بدن شما را بی حس می کند و در عین حال به شما امکان می دهد در طول عمل بیدار بمانید. برای سزارین اورژانسی ممکن است بیهوشی عمومی لازم باشد که شما را به خواب می برد.

مرحله 3: برش ها

پس از دریافت بیهوشی، پزشک شکم و رحم شما را برش می دهد. شما یک صفحه نمایش روی کمر خود خواهید داشت، بنابراین این (یا زایمان نوزادتان) را نخواهید دید. اگر چه احساس درد نخواهید کرد، ممکن است فشار را احساس کنید.

مرحله 4: تحویل

پس از ایجاد برش ها، پزشک کودک شما را از رحم شما بیرون می کشد. انجام این کار ممکن است مستلزم کنار زدن اندام ها یا حتی بیرون آوردن موقت رحم از بدن باشد. از این فکر می لرزید؟ عجیب است، مطمئناً، اما معلوم شد که پزشکان می‌توانند با خیال راحت اندام‌ها را به هم بریزند و آن‌ها را به جایی که تعلق دارند برگردانند. در این مرحله می‌توانید کوچولوی خود را ببینید، اما ممکن است برای نگه داشتن او تا زمانی که در اتاق ریکاوری قرار بگیرید، باید صبر کنید. با این حال، شریک زندگی شما یا فرد پشتیبان دیگری می تواند او را نگه دارد (تا زمانی که به مراقبت پزشکی نیاز نداشته باشد)، و توصیه می کنیم این کار را پوست به پوست انجام دهند.

مرحله 5: برداشتن جفت

پس از زایمان، پزشک جفت شما را برمی دارد و برش های شما را بخیه می زند.

ریکاوری سزارین

سزارین یک جراحی بزرگ است، بنابراین بهبودی بیشتر از زایمان طبیعی بدون عارضه است. اما معمولاً با کمک داروهای ضد درد و دست‌های اضافی می‌توان کارهای مراقبت از نوزاد را با شما به اشتراک گذاشت.

بیمارستان با دستورالعمل‌های مراقبت در منزل شما را راهنمایی می‌کند، اما دستورالعمل‌های کلی بهبود سزارین شامل موارد زیر است:

زخم را تمیز نگه دارید
مراقب علائم عفونت مانند قرمزی باشید
فعالیت های روزانه را به آرامی افزایش دهید و به واکنش بدن خود توجه کنید
برای رانندگی صبر کنید تا مصرف داروهای ضد درد مخدر تمام شود و می توانید بدون درد بدن خود را بپیچید و بچرخانید (این ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد)
بهبودی هر فرد پس از سزارین متفاوت است، اما یک قانون کلی این است که هر روز باید احساس بهتری نسبت به روز قبل داشته باشید (حتی اندکی). اگر احساس بدتری دارید یا تب، بدن درد یا گرفتگی شکم دارید، با پزشک گهوارک تماس بگیرید تا راهنمایی کند.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید