چرا باید نوزادتان را بغل کنید

چرا باید نوزادتان را بغل کنید

1 دیدگاه 18 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 3033
ضرورت در اغوش گرفتن نوزاد
اصطلاح بغلی شدن نوزاد در میان برخی خانواده ها به بدی تعبیر می شود در صورتی که این یک امر ذاتی است و اطفال نیاز دارند در آغوش والدین قرار بگیرند و احساس امنیت کنند. اغلب خانواده‌ها گمان می‌کنند...

 ضرورت در آغوش گرفتن نوزاد

 

نظر دکتر فرهت در مورد اصطلاح بغلی شدن نوزاد این است که این اصطلاح در میان برخی خانواده ها به بدی تعبیر می شود در صورتی که این یک امر ذاتی است و اطفال نیاز دارند در آغوش والدین قرار بگیرند و احساس امنیت کنند. اغلب خانواده‌ها گمان می‌کنند وقتی بچه‌ای را با هربار گریه، بغلش کنند، آن نوزاد اسباب دردسر و بغلی می‌شود و بچه بغلی یعنی بچه‌ای که 24 ساعته از گردن مادر آویزان است.


1-  با نوزاد لجبازي نكنيد
تا قبل از 14ماهگی نباید به کودک بیاموزید برای برآوردن خواسته‌هایی که زبان تقاضایشان را ندارد به گریه‌های طولانی و جیغ‌های سرسام‌آور متوسل شود. او حتی تا قبل از 6 تا 8  ماهگی شما را جدای از خودش نمی‌داند و شما را با خودش یکی می‌داند. پس بهتر است احتیاجات کودکتان را فورا برایش برآورده کنید.


2- كودک لوس

اين را بدانيد که با درآغوش نکشیدن کودک و رهاکردن او به جیغ و فریاد زدن، از فرزندتان یک کودک لوس ساخته‌اید. چون کودک شما یاد گرفته که برای خواسته‌هایش باید گریه کند و اين اساسي ترين كاري است كه کسی به فریادش برسد. او از همان نوزادی احساس عدم‌امنیت تجربه كرده و همین که به سن 9-8 ماهگی برسد و شما را به‌عنوان فردی جدای از خود بشناسد، دچار استرس و عدم‌امنیت می‌شود. به همین دلیل، هم میزان گریه‌ها و وابستگي اش بيشتر ميشود. او می‌ترسد که شما بروید و دیگر برنگردید چرا که او از بودن شما مطمئن نیست و از در آغوش کشیده شدن سیر نشده و احساس امنیت و آرامش نکرده است.

 

3- نوزاد خود را در آغوش بگيريد

اين كار را تا 14 ماهگي و تمامي ساعات شبانه روز بايد مخلصانه انجام داده تا فرزند شما احساس امنيت و آرامش داشته باشد. براي اين كار ميتوانيد از آغوشي هم كمك بگيريد.


4- آرام كردن نوزاد

گریه تنها زبان کودک است. نوزاد در 3‌ماه اول زندگی خود بیشترین میزان گریه را دارد، برخی از گریه‌ها طبیعی هستند و کودک بدین وسیله نیاز خود را گوشزد می‌کند. گریه‌های معمولی، پس از برآوردن نیاز او، برطرف می‌شوند. اما برخی گریه‌ها، که شدیدتر و طولانی هستند، یعنی بیش از 3 ساعت طول می‌کشد، علل متفاوتی دارند. دلایلی چون دردهای کولیک، سرماخوردگی، عفونت ادرار و… راه‌های مختلفی برای آرام کردن گریه شدید نوزاد وجود دارد اما یکی از مؤثرترین آنها، بستن کودک به سینه یا پشت است.

 
5- اجازه بدهید بغلش کنند

همه‌ نزدیکان دلشان می‌خواهد نوزاد شما را بغل کنند. اما والدین و تازه مادرهای حساس معمولا ترس ویژه‌ای دارند و دلشان شور می‌زند که کودک را بغل بقیه بدهند. اما کودک شما نیاز دارد که دیگران و اطرافیانش را بشناسد. این بغل کردن‌ها به کودک شما عشق، احترام و امنیت هدیه می‌دهد.مهمترين كار رعایت راه‌های صحیح بغل کردن نوزاد است. طرز صحیح گرفتن سر و گردن نوزاد، با یک دست بغل نکردن، قرار ندادن دو دست روی شکم نوزاد و رعایت دیگر نکات امنیتی ضرورت دارد.


6- اثرات در آغوش گرفتن نوزاد با روحيات
در آغوش کشیدن کودک آثار عمیقی در روح و تربیت او دارد. ارتباط جسمی و عاطفی با کودک سبب افزایش اشتهای نوزاد می‌شود. به جز این، مقاومت او را در برابر عوامل عفونی تقویت می‌کند. رشد روحی، عاطفی و شناختی کودک بهتر اتفاق می‌افتد. کودکانی که از بدو تولد تا 2سالگی بیشتر در آغوش بوده‌اند ، تکلم بهتری دارند و از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند.


7- تاثيرات آغوش در بزرگسالي
کودک شما رفتار شما را تقلید می‌کند. چه بهتر که رفتار تقلیدی کودک، مهربانی، محبت و درآغوش کشیدن باشد و نه بی‌تفاوتی، سردی و رها کردن. افرادی که در کودکی محبت دیده‌اند، یاد گرفته‌اند که چطور احساسات خود را بروز دهند. آنها چون نیازهایشان به موقع و کامل برطرف شده است بنابراین در بزرگسالی، رفتاری کامل تر، بالغ‌تر و مسئولیت‌پذیر‌تر از خود نشان می‌دهند.


8- تماس پوستی و درمان استرس در نوزاد
حتی کودکان نارس هم به تماس پوستی با والدینشان احتیاج دارند، تحقیقات نشان داده که استرس درمان‌های دردناک با تماس پوستی کاهش پیدا می‌کند. نوازش کودک تأثیر عمیقی در آرامش و حذف درد و استرس دارد.

9-نوزادانی که از  شیرخشک مصرف میکنند
شيرخواراني که به هر دلیلی از خوردن شیرمادر محرومند و با شیرخشک تغذیه می‌شوند نیاز بیشتری به در آغوش بودن دارند؛ به اين دليل که فرصت در آغوش بودن به‌خاطر شیرخوردن را از دست می‌دهند و برخی مادران، شیشه شیر را هم وقتی نوزاد در تخت خوابیده یا توی گهواره است به او می‌دهند كه اين كار اشتباه استو نوزاد را باید بیشتر در بغل گرفت و نیاز او به چسبیدن به سینه را برطرف کرد.


10- آغوشی باز برای نوزاد داشته باشید
در هر موقعيت روحي و رواني كه در آن قرار داريد آغوش گرمي براي فرزندتان باشيد. تا از دوگانگي در او جلوگيري شود.

 
نظر دکتر احمد شاه فرهت در این باره
 در روزهای اول نوزاد را روی سینه مادر بخوابانید تا او صدای قلب مادر را بشنود و اگر مادر شرایط جسمی مناسبی ندارد، پدر این کار را انجام دهد و اگر پدر هم نمی‌تواند دیگر نزدیکان حتما او را در آغوش بگیرند.