ارتباط پدر و نوزادش

ارتباط پدر و نوزادش

0 دیدگاه 21 آبان 1398 چاپ خبر بازدید: 2785
ارتباط پدر و نوزادش:
گاهي اوقات پس از زايمان و وقتي كه همه با هم به خانه باز مي گرديد، اوضاع آنطور كه شما پيش بيني مي كرديد پيش نخواهد رفت. شايد شما هم اين تجربه را داشته باشيد كه چند روز بعد از زايمان همه كارهاي نوزاد را مادرش انجام دهد، غذا دادن به ه نوزاد، سرگرم كردن او، لالايي خواندن و خلاصه ممكن است...

 

ارتباط پدر و نوزادش:

گاهي اوقات پس از زايمان و وقتي كه همه با هم به خانه باز مي گرديد، اوضاع آنطور كه شما پيش بيني مي كرديد پيش نخواهد رفت. شايد شما هم اين تجربه را داشته باشيد كه چند روز بعد از زايمان همه كارهاي نوزاد را مادرش انجام دهد،  غذا دادن به نوزاد، سرگرم كردن او، لالايي خواندن و خلاصه ممكن است تمام زمان مادر با نوزاد سپري شود. به اين ترتيب رابطه تازه وارد با مادرش روز به روز قويتر مي شود، مانند اينكه آنها هنوز از طريق بند ناف نامرئي به يكديگر متصل هستند. البته اين سناريو تا حدي زيادي اجتناب ناپذير است و نمي توان از همه پدرها انتظار داشت تا براي برقراري ارتباط با نوزادشان از رفتن به سر كار انصراف دهند. از سوي ديگر تشكيل خانواده و عضو جديد نيازهاي ديگري هم دارد كه بايد تامين شود. اما در اين ميان نكته اي نهفته باقي مي ماند و آن دور شدن تدريجي پدر از خانواده است.

گاهي پدران نه به دليل تنبلي يا عدم علاقه به فرزندشان، بلكه به اين علت كه خجالت مي كشند و نمي دانند چه بايد بكنند از وظايف پدري طفره مي روند. مراقبت از يك نوزاد غالبا شامل غذا دادن به او و آرام كردن او مي شود؛ و برخي از مرداني كه به تازگي پدر شده اند، فكر مي كنند كه ابزارهاي لازم براي انجام اين دو كار را ندارند.

كليد اصلي در برقراري پيوند بين پدر و نوزاد آن است كه پدران بدانند كه نبايد تلاش كنند تا يك مادر ديگر براي كودک باشند. كودک شما، يك مادر دارد، و همين براي او بس است. آنچه كودک بدان نياز دارد، آن است كه شما، خودتان باشيد: يك پدر! آيا شما هنوز هم به عنوان يك پدر، احساس نگراني يا خجالتي بودن مي كنيد؟ مي توانيد از روشهاي زير براي حل اين مشكل استفاده كنيد:

 

 نگاه كردن به چشمان  كودک را به يك مسابقه پر هیجان تبديل كنيد

آيا فكر مي كنيد كه قهرماني، مخصوص مردان است؟ اين فكر را از ذهن خود بيرون كنيد كه نوزاد شما در هر مسابقه اي يك بازنده خواهد بود؛ مي توانيد امتحان كنيد: به همديگر خيره شده و سعي كنيد چشمهاي خود را باز نگه داريد؛ ببينيد كه چه كسي اول پلكهايش را به هم مي زند! نوزاد شما ممكن است همه را شگفت زده كند. نوزادها دوست دارند كه به صورت افراد ديگر خيره شده و در آن دقت كنند، و اين احتمال وجود دارد كه آن كسي كه اول چشمك مي زند، شما باشيد. شايد با نگاه به صورت فرزند خود، چيزهايي ديگري نيز ذهن شما را به خود مشغول كند: چانه او به چه كسي شبيه است؟ گوشهايش به همسرتان رفته اند يا به مادرتان؟

 

برای کودکتان كانگورو بشويد! (بچه را داخل يك آغوشی بگذارید)

اگر كودك شما دچار كوليك باشد ممكن است هيچگاه آرام نشود مگر اينكه كسي او را بغل كند. در اين وضعيت پدر مي تواند كودک ناآرام را در يك آغوش يا حمايل جلوي خود ببندد و به كارهاي روزمراه اش برسد..

  

پدر نوزادش را به حمام ببرد

يك پدر تازه كار، از حمام بردن كودك مي ترسد؛ جيغ و دادهاي بچه، به همراه پوست نرم و ليز او، پدر را عصبي مي كند. اما نتايج آن گاهي به تجربه اش مي ارزد، مي توانيد وان را از آب پر كنيد و با هم داخل آن برويد. قرار گرفتن در آغوش پدر، همه مشكلات را حل مي كند!

 

 مجله ورزشي براي كودک خود بخوانيد

آن هم با صداي بلند! پس از 1000 بار خواندن كتابهاي كودكان، ممكن است كمي از خواندن مجدد آن بي حوصله شويد! مي توانيد نتايج مسابقات فوتبال آن روز را با صداي نرم براي كودكتان زمزمه كنيد، بچه هم خوشش مي آيد! اينكه پدر چه متني را بخواند اهميت ندارد؛ بلكه آنچه اهميت دارد آن است كه براي بچه يك چيزي بخواند!

 

يك ميز شام دو نفره پدر و فرزندی بچينيد

اگر كودک شما آنقدر بزرگ شده كه بتواند سر سفره يا ميز بنشيند و غذاي معمولي بخورد، گاهي اوقات مي توانيد يك ميز دو نفره (پدر و كودک) براي خودتان بچينيد، و شام دو نفره با هم بخوريد.

 

گاهی پوشك بچه را عوض كنيد

درباره ارتباط با كودک از طريق ساده ترين و جزئي ترين موارد هم حرف بزنيد؛ مثلا در مورد عوض كردن پوشك. در هنگام عوض كردن پوشك، شما با او تماس بدني داريد، با او صحبت مي كنيد، اما فهميدن ارزش اين رابطه شايد چندان آسان نباشد. براي پدراني كه فكر مي كنند همسرشان روزها در خانه چه مي كنند، بد نيست كه تعداد پوشكهاي تعويض شده در طول روز را بشمارند. از اين زمان طولاني مي توان براي برقراري رابطه عاطفي استفاده كرد.

 

اگر کودک دچار سرماخوردگي يا تب شد به او كمك كنيد

هيچ كس دوست ندارد كودكش مريض شود، اما هيچ چيز به اندازه بيماري نمي تواند نياز كودک به شما را نشان دهد. يك شب بغل كردن و جنباندن كودک مريض، تجربه اي دردناك اما گرانبها از پدر بودن را به شما خواهد داد.

 

در خانه مي توانيد ، تمرين بدنسازي كنيد

يك جنبه بد از بچه دار شدن آن است كه پس از تولد نوزاد، شما زمان كافي براي ورزش و رفتن به سالن بدنسازي را نخواهيد داشت. جنبه خوب آن اين است كه مي توانيد يك وزنه بسيار مناسب در خانه براي تمرين پيدا كنيد! انجام تمرينهاي بدنسازي با كودكي كه مي تواند گردن خود را بخوبي نگه دارد عاليست. از اين كار، هم عضله هاي شما راضي خواهند بود، و هم بچه ها! نكته جالب اين است که وزنه ها به تدريج افزايش مي يابند.

 

اجازه دهيد كودک با شما تماس پوستی برقرار کند

يكي از مهمترين ويژگيهاي مردان آن است كه احساس بزرگ بودن مي كنند يا شايد احساس مي كنند كه هيچ گاه بچه نبوده اند. از زبري ريشها، تا سيبيلهاي نر، و تا موهاي سر كه كاملا كوتاه شده اند، همه جاي بدن پدر براي كودک جالب و قابل لمس است. دقت كنيد: بچه ممكن است موهاي سينه را بگيرد و بكشد؛ كه يك تنبيه دردناك براي پدر خواهد بود!

 

از کودکتان عكس بگيريد

كودک شما، بهترين سوژه براي عكاسي تان است. تازه يك مزيت ديگر هم وجود دارد: پدربزرگ و مادربزرگها، خاله و دايي و عمو و عمه ها، هر كس كه اين عكسها را برايش بفرستيد، واقعا مي فهمد كه شما از پدر بودن چقدر لذت مي بريد!

 

با کودکتان بازي هاي پرتحرك و پر سر و صدا کنید

مطالعات نشان داده اند كه پدرها و مادرها، بچه هايشان را به شيوه متفاوتي بغل مي كنند. مادرها معمولا بچه ها را در آغوش مي گيرند؛ پدرها معمولا فيزيكي تر عمل مي كنند. شما نبايد كودک را تند يا با شدت تكان دهيد؛ بلكه مي توانيد ماهيچه هاي كوچك او را تحريك كنيد. اگر كودك شما به سني رسيده كه مي تواند بنشيند، شايد از اينكه او را بالا انداخته و سپس او را بگيريد، خوشش بيايد؛ يا ممكن است دوست داشته باشد او را مثل توپ فوتبال آمريكايي در بغل گرفته و بدويد! مادران معمولا اين كارها را نمي توانند انجام دهند، اما بچه ها از اين بازيها خوششان مي آيد؛ نشانه اش هم، جيغهاي شاد كودک است!