نظام سلامت | صفحه 3

اخبار و دانستنی های پزشکی و حوزه سلامت

شیوع ناشنوایی مادر زادی در نوزادان

شیوع ناشنوایی مادر زادی در نوزادان

ناشنوایی یکی از شایع‌ترین آنومالی‌های بدو تولد است و به طور تقریبی ‏بین 2-4 نوزاد از هر هزار تولد اتفاق می‌افتد.‏
توجه:‏پیش از آن‌که برنامه جامع جهانی غربالگری شنوایی اجرا شود، تست‌های ‏شنوایی تنها در نوزادانی انجام می‌شد که فاکتورهای خطر را داشتند، امّا ‏مشخص شد حدود نیمی از موارد کری در نوزادانی اتفاق می‌افتد که هیچ ‏ریسک فاکتوری ندارند. ‏

علل کاهش شنوایی حسی- عصبی در کودکان

علل کاهش شنوایی حسی- عصبی در کودکان

کم شنوایی حسی‌عصبی عارضه تهدیدکننده‌ای نیست، ولی اگر به‌طور مناسب مدیریت نشود، می­‌تواند در توانایی شما برای برقراری ارتباط مداخله کند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بفهمید که چه عواملی این کم شنوایی را ایجاد می­‌کند، چگونه می‌­توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

تست غربالگری شنوایی‌ سنجی

تست غربالگری شنوایی‌ سنجی

در تمامی بیمارستان هایی که بخش زایمان دارند، توصیه می شود برنامه غربالگری شنوایی داشته باشند. سؤال کنجکاوانه والدین طریقه انجام غربالگری شنوایی نوزادان می باشد، چرا که نمی دانند چگونه ما می خواهیم بدون بررسی واکنش مستقیم نوزاد از سلامت سیستم شنوایی وی مطلع شویم.

شنوائی سنجی نوزاد

شنوائی سنجی نوزاد

«غربالگری شنوایی» به معنای تأیید سلامت سیستم شنوایی نوزاد در بدو تولد و ردیابی مشکلات شنوایی در زمان مناسب جهت اقدام به موقع است. شیوع کاهش شنوایی متوسط و شدید یا فقدان شنوایی در نوزادان 1 تا 2 در هزار تولد زنده می‌باشد.کم شنوایی یکی از رایج‌ترین اختلالات بعد از تولد است و در حدود ۱ ‏الی ۲ درصد نوزادان دچار افت شنوایی هستند که باید قبل از یک ماهگی ‏وجود کم شنوایی در آنها تشخیص داده شود.

اهمیت حمام کردن نوزاد و مراحل مهم آن

اهمیت حمام کردن نوزاد و مراحل مهم آن

هیچ نیازی نیست که بلافاصله بعد از زایمان نوزاد را حمام کرد، زیرا ورنیکس (ماده خميري شكل و كرم رنگي كه پوست بدن نوزاد را در هنگام تولد پوشانده است) جنینی نباید از بدن نوزاد پاک شود. ورنیکس برای نوزاد خطری ندارد و بعد از چند روز به طور خود به خود از بین خواهد رفت.

مواردی که باید به سرعت در نخستین معاینه نوزاد بعد از تولد مورد توجه قرار گیرد

مواردی که باید به سرعت در نخستین معاینه نوزاد بعد از تولد مورد توجه قرار گیرد

• سيانوز (كبودي) لب‌ها و پوست
• هرگونه مشكل تنفسي
• مقعد مسدود
• استفراغ مداوم

سکسکه

سکسکه

سکسکه عبارت است از صداهای ناگهانی و بدون اراده تنفسی که بدنبال انقباض عضله دیافراگم ایجاد می‏شود(عضله دیافراگم عضو جدا کننده قفسه سینه از فضای شکم بوده و مهمترین عضله تنفس در انسان است.)

التهاب ملتحمه (کنژکتیویت) 2

التهاب ملتحمه (کنژکتیویت) 2

التهاب ملتحمه که با ترشحات چرکی از چشم مشخص می‏ شود، در روزهای اول زندگی باید مورد توجه خاص قرار گیرد. در کودکان بزرگتر و بالغین این حالت اغلب بعد از سرماخوردگی و عفونت‏ های ویروسی بروز می‏کند، نیاز به درمان خاصی ندارد و با شستشو برطرف می شود.

دندان شیرخواران

دندان شیرخواران

بیشتر والدین در شش ماهه اول زندگی فرزند خود، منتظر درآمدن دندان ‏های او هستند که این انتظار گاهی با نگرانی‏ های فراوانی همراه می‏شود. برخی تصور می‏کنند اگر دندان کودک دیرتر درآید تاخیر در رشد یا تکامل او خواهد بود. برخی فکر می‏کنند درهنگام بیرون زدن دندان، کودک مبتلا به تب، سرماخوردگی، اسهال و استفراغ شده که سبب بروز مشکلات مراقبتی و درمانی می‏شود.

واکسیناسیون اطفال

واکسیناسیون اطفال

تمامی شیرخواران و کودکان باید از روز اول پس از تولد بر اساس جداول و برنامه‏های مشخص شده از سوی وزارت بهداشت واکسینه شوند، چرا که بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از بیماری‏های عفونی خطرناک واکسیناسیون است.

التهاب ملتحمه (کنژکتیویت)

التهاب ملتحمه (کنژکتیویت)

التهاب ملتحمه یا کنژکتیویت بیماری چشمی بوده که با ترشحات چرکی از چشم همراه است. این بیماری هم در بزرگسالان و هم در نوزادان بروز می کند اما برای نوزادان می تواند خطرناک باشد.

نفخ شکم

نفخ شکم

تجمع هوا در معده و روده که باعث ناراحتی کودک می شود، نفخ نام دارد. این اتفاق در نوزادانی که هوای زیادی بلع می کنند، مقدار زیادی شیر مصرف می کنند و نیز نوزادانی که تغذیه ناکافی دارند، بیشتر رخ می دهد.

قولنج روده ای نوزاد (کولیک روده ای)

قولنج روده ای نوزاد (کولیک روده ای)

حملات گریه و ناراحتی شیرخوار در ساعات مشخصی از شبانه روز را کولیک گویند. این حملات که ممکن است تا چند ساعت طول بکشد و با گریه نوزاد و مشت کردن دست ها همراه است، با دفع گاز یا مدفوع بهبود پیدا کرده و کودک پس از بیدار شدن مشکلی ندارد.

زردی یا یرقان در نوزادان | گهوارک

زردی یا یرقان در نوزادان | گهوارک

نوزادان معمولا در روزهای اول زندگی دچار زردی می شوند؛ زردی در روز سوم بروز پیدا کرده و اغلب تا هفته اول خود به خود بهبود می یابد. دلیل ایجاد زردی عدم تکامل کافی کبد در هنگام تولد است.

علایم خطر بیماری‏ها در نوزادان

علایم خطر بیماری‏ها در نوزادان

مقاومت بدن نوزادان در برابر بیماری ها کم است و اگر علائم بیماری جدی گرفته نشود و فورا نسبت به درمان اقدام نشود، می تواند منجر به مرگ آن ها گردد.

ویزیت نوزاد پس از ترخیص

ویزیت نوزاد پس از ترخیص

چند روز پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان باید جهت انجام معاینات پزشکی به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که علائم خطرناکی در وی مشاهده کردید این معاینه باید بلافاصله پس از ترخیص صورت گیرد.

نوازش و استفاده از مواد آرایشی

نوازش و استفاده از مواد آرایشی

نوازش نوزاد توسط والدین تاثیر روانی زیادی بر وی داشته و نیز بر رشد و تکامل نوزاد موثر است. اما باید از بوسیدن مکرر و زیاد و محکم بغل کردن او خودداری کنید.

مراقبت از بند ناف

مراقبت از بند ناف

بند ناف رابط بین جنین و مادر در داخل رحم است و اکسیژن و مواد غذایی از این طریق به جنین منتقل می شود. بعد از تولد بند ناف قطع می شود اما تا پیش از آن باید به توصیه های بهداشتی عمل کنید.

نگهداری از نوزاد

نگهداری از نوزاد

خواب، نحوه حمام کردن و تنظیم دمای اتاق کودک بسیار مهم بوده و اهمیت دارد و شما باید همیشه به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

چهار ریز مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی

چهار ریز مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی

برای پیشگیری از کرونا بهترین کار تقویت سیستم ایمنی و البته مهم تر از اون رعایت بهداشت دست هست. از نظر علمی اثبات شده که برخی مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند. اینجا 4 مورد از مهمترین موارد رو توضیح میدم: