وبلاگ | صفحه 3

اخبار و دانستنی های پزشکی و حوزه سلامت

کودک

کودک

ورزش عضلات بزرگ کودک از رشد تمام مهارت های حرکتی درشت حمایت می کند.تمرینات کودک به افزایش آگاهی بدن، تقویت عضلات، ایجاد تون عضلات، افزایش دامنه حرکتی و ارتقای تعادل کمک می کند.نوزادان همچنین می توانند از ورزش سود ببرند زیرا باعث تقویت مهارت های حرکتی خوب، پیوند، خواب و تسکین یبوست یا گاز می شود.

نمودار رشد

نمودار رشد

میانگین نرخ رشد همراه با منحنی های استاندارد در نمودارهای رشد مورد استفاده در مطب پزشک اطفال کودک شما دکتر فرهت حرکت می کند.زیر نظر گرفتن رشد فرزندتان می‌تواند به شما کمک کند که بدانید آیا او با سرعت متوسطی در حال رشد است، از یک وضعیت پزشکی رنج می‌برد، یا نیاز است تغییراتی در رژیم غذایی یا فعالیت روزانه‌اش ایجاد شود.

تاثيرات موسیقی بر کودکان

تاثيرات موسیقی بر کودکان

مطالعات نشان می‌دهد که انواع خاصی از موسیقی می‌تواند بخش‌هایی از مغز که مسئول زبان بیانی، حل مسئله و بهبود حافظه است را تحریک کند. در نوزادان، موسیقی تأثیر عمیقی بر یادگیری و رشد در طیف وسیعی از زمینه‌های حیاتی دارد، به همین دلیل مهم است که کودک شما تا حد امکان موسیقی را تجربه کند.

شنوایی نوزاد

شنوایی نوزاد

مطالعات نشان می دهد که وقتی نوزادان به دنیا می آیند، قبلاً دانشی در مورد زبان، ترجیحات غذایی و احساسات به دست آورده اند.
شنوایی نوزاد حدود 24 هفته در رحم رشد می کند، که به آنها اجازه می دهد صدای صدای مادر خود را یاد بگیرند و بتوانند زبان مادری خود را تشخیص دهند.

نوزاد نارس آغوش کانگرویی

نوزاد نارس آغوش کانگرویی

اگر نوزاد شما نارس به دنیا آمده است یا به هر دلیل دیگری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) است، در مورد آغوش کانگرویی با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از NICU ها به دلیل مزایای مستند آن، آغوش کانگرویی را در مراقبت از نوزادان ایجاد می کنند.

نشانه های اوتیسم

نشانه های اوتیسم

اوتیسم: یک مرور کلی اوتیسم چیست؟
اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD)، شامل مجموعه ای از اختلالات عصبی است که افراد را به روش های مختلف و به درجات مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. به طور کلی، ASD با مهارت های اجتماعی و ارتباطی تداخل دارد و باعث علایق و رفتارهای غیرعادی، تکراری یا بسیار محدود می شود. DSM-5 انجمن روانپزشکی آمریکا سه سطح ASD را از عملکرد بالا تا شدید طبقه بندی می کند. از آنجا که ASD در یک طیف رخ می دهد، افراد مبتلا به ASD به سطوح مختلف پشتیبانی نیاز دارند.

اوتیسم و رشد زبانی

اوتیسم و رشد زبانی

چالش‌های زبانی یکی از ویژگی‌های اصلی اختلال طیف اوتیسم (ASD) است و می‌تواند در توانایی کودک برای برقراری ارتباط و تعامل موفق با دیگران اختلال ایجاد کند. از آنجایی که همه کودکان مبتلا به ASD متفاوت هستند، نوع و شدت مشکلات ارتباطی از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از کودکان مهارت های زبانی بسیار محدودی دارند، در حالی که برخی دیگر دارای واژگان گسترده و توانایی صحبت با جزئیات در مورد موضوعات خاص هستند.

اوتیسم و رشد عاطفی اجتماعی

اوتیسم و رشد عاطفی اجتماعی

اوتیسم و رشد عاطفی اجتماعی مشکل در مهارت‌های اجتماعی و عاطفی یکی از مشخصه‌های اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) است. تحقیقات نشان می دهد که این ممکن است به این دلیل باشد که مناطق خاصی از مغز که با عملکرد اجتماعی-عاطفی مرتبط است در کودکان مبتلا به ASD کمتر توسعه یافته است.

اوتیسم و رشد حرکتی

اوتیسم و رشد حرکتی

 اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD)، معمولاً با چالش‌های اجتماعی، زبانی و رفتاری همراه است. در مورد مسائل مربوط به مهارت های حرکتی کمتر صحبت می شود، اما معمولاً مهارت های حرکتی درشت و ظریف به طرق مختلف و به درجات مختلف در کودکان مبتلا به ASD تحت تأثیر قرار می گیرند.

اوتیسم و رشد شناختی

اوتیسم و رشد شناختی

معمولاً اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) بر مهارت‌های شناختی کودک تأثیر می‌گذارد - به طرق مختلف و به درجات مختلف. نقاط قوت شناختی می تواند شامل توجه به جزئیات یا به خاطر سپردن مقادیر زیادی از اطلاعات در مورد یک موضوع خاص باشد. چالش‌های شناختی با «نظریه ذهن» و مهارت‌های عملکرد اجرایی مرتبط هستند.

اختلال پردازش حسی چیست؟

اختلال پردازش حسی چیست؟

 شما با کودکتان می نشینید تا از خمیر بازی استفاده کنید، بافتی که او هنوز تجربه نکرده است. آن را در دستشان می گذاری و بلافاصله آن را پرتاب می کنند و شروع به گریه می کنند. قبل از اینکه متوجه شوید، آنها در میانه یک فروپاشی تمام عیار هستند. یا شاید متوجه شوید که هر زمان که در اطراف افراد زیادی هستید یا سر و صدا دارید، کوچولوی شما جیغ می‌زند. چه خبر است؟

رژیم غذایی نوزادان و کودکان (گیاهخوار)

رژیم غذایی نوزادان و کودکان (گیاهخوار)

آیا رژیم گیاهخواری برای نوزادان و کودکان نوپا مناسب است؟ کارشناسان می گویند بله! اما هدایت گیاهخواری حتی در بزرگسالی ممکن است دشوار باشد، بنابراین توجه دقیق به رژیم غذایی فرزندتان برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در طول دوره رشد سریع بسیار مهم است.

میان وعده کودکان و اهمیت آنها

میان وعده کودکان و اهمیت آنها

میان وعده سالم برای کودکان نوپا همه ما می خواهیم مطمئن شویم که فرزندانمان به اندازه کافی غذای متعادل دریافت می کنند تا شکمشان راضی نگه دارد و بدنشان سالم بماند. اما برای کودکان نوپا، زمان صرف غذا ممکن است از بین برود یا از دست برود – به دلیل ظرافت، ابراز عقایدشان («تو فنجان اشتباهی به من دادی!»)، یا صرفاً به این دلیل که ثابت نشستن برایشان سخت است. علاوه بر این، شکم های کوچک فقط با کمی غذا پر می شوند.

آروغ نوزاد

آروغ نوزاد

آروغ نوزادتان اگر پدر و مادر جدیدی هستید، آروغ زدن نوزاد در چند ماه آینده به طبیعت دوم تبدیل خواهد شد. اما داشتن چند نکته مفید در مورد اصول اولیه آروغ زدن نوزاد ضرری ندارد! در اینجا یک راهنمای سریع در مورد چگونگی آروغ زدن موفقیت آمیز کودک و چرایی اهمیت آن وجود دارد.

کار درمانی چیست؟

کار درمانی چیست؟

کاردرمانی می‌تواند برای کودکان کوچکی که به آن نیاز دارند بسیار مفید باشد، اما بسیاری از والدین نمی‌دانند که چیست و آیا ممکن است برای فرزندشان مناسب باشد یا خیر.

چشم نوزاد

چشم نوزاد

علائم مشکلات چشمی در نوزادان و کودکان نوپا در دوران شیرخوارگی، چشمان کوچولوی شما حداقل سه نقش بزرگ را ایفا می کند:

نحوه تمرکز، ردیابی، درک عمق و تمایز اطلاعات بصری را بیاموزید.

دلایل گریه نوزاد

دلایل گریه نوزاد

چرا نوزادان تازه متولد شده گریه می کنند اگرچه کاملاً انتظار داشته اید که نوزادتان مرتب گریه کند، اما شنیدن ناله دلبند کوچولوی خود و ندانستن بلافاصله دلیل آن می تواند ناراحت کننده باشد. درک دلایل رایج گریه نوزادان می تواند به والدین و مراقبان کمک کند تا نیازهای کودکشان را محدود کنند و راه هایی برای آرام کردن او بیابند.

تغییر پوشک

تغییر پوشک

تغییر پوشک  را واضح بیان کنیم - نوزادان همیشه عاشق تعویض پوشک نیستند! هنگامی که شما ترجیح می دهید در حال حرکت باشید، مجبور به دراز کشیدن و آرام ماندن می تواند واقعاً دردسرساز باشد، بنابراین زمانی که زمان پوشک تمیز فرا می رسد، سر و صدا کردن، غر زدن و گریه کردن آن ها بسیار رایج است. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید تعویض پوشک را کمی سرگرم‌کننده‌تر و کمتر زجرآور کنید.

هیپرتونی هیپوتونیا یا توان حرکتی چیست

هیپرتونی هیپوتونیا یا توان حرکتی چیست

هیپرتونی هیپوتونیا والدین یا مراقب بودن مستلزم یادگیری چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد بدن است. برای اطمینان از رسیدن بچه های ما به نقاط عطف رشد، مهم است که همه چیز را از رشد شناختی گرفته تا مفاصل و استخوان ها و حتی توان ماهیچه ها درک کنیم. توان عضلانی دقیقاً همان چیزی است که ما در مورد هیپرتونیا و هیپوتونیا صحبت می کنیم.

آیا کودک شما به اندازه کافی غذا می خورد

آیا کودک شما به اندازه کافی غذا می خورد

کودک نوپا به اندازه کافی غذا می خورد برای والدین و مراقبین عادی است که فکر کنند آیا کودک نوپا آنها مواد مغذی کافی دریافت می کند یا خیر. کودکان نوپا به دلیل ناتوانی در نشستن در طول وعده های غذایی و به راحتی حواس پرت شدن در میانه لقمه بدنام هستند. بنابراین وقتی تمام ساندویچ های نیمه خورده و لقمه های میوه را حساب می کنید، آیا واقعا غذای کافی دریافت می کنند؟