نکات مهمی که درباره آبله مرغان کودکان حتما بدانید

آبله مرغان

آبله مرغان (واریسلا):

دکتر فرهت میگوید: بثورات پوستی خارش دار هستند. ابتدا به صورت جوشهای کوچک و سپس به صورت تاول های کوچک مایع دار با زمينه ای صورتي تبديل و سپس تبديل به پوسته ای قهوه اي و خشك شده میشود . کودکان معمولا 500 تا 250 دانه آبله مي زنند كه اغلب در پوست سر، صورت و تنه و سپس به سراسر بدن منتشر میشود . ممكن است در برخي موارد فقط چند تاول دیده شود.
علائم: جوش های گفته شده، خستگی و بی حال و تب، از دست دادن اشتها، سردرد مختصر، درد در ناحيه شكم، سرفه يا آبریزش دو روز قبل از دانه زدن.
طول دوره: 10- 5 روز
نحوه ابتلا: اين بیماری از ويروس واريسلا زوستر ايجاد و از فردي به فرد دیگر منتقل میشود. کودک شما در صورت مبتلا نشدن و نزدن واكسن اگر با فرد مبتلا تماس داشته باشد امكان ابتلا زياد است.
نحوه انتقال: تماس با دست آلوده، تماس با تاولهای فرد آلوده، تنفس در فضایی كه فرد آلوده سرفه يا عطسه كرده است، تماس مستقيم با مایع تاولها قبل از پوست ریزی معمولا 14 تا 16 روز بعد جوشهای ظاهر میشوند، دوره تظاهر بیماری 21 تا 10 روز است.

عوارض بیماری

از نظر دکتر احمد شاه فرهت حتي بچه های سالم به ندرت دچار عوارض آبله مرغان مي شوند كه ممكن است پنوموني يا ذات الریه، ورم مغز، عفونت باکتری هایی پوستی باشد.

نكاتي كه باید مورد توجه قرار گیرد :

اگر کودک داروی كورتيكواستروئيد (براي بیماری آسم) مصرف يا بیماری تضعيف سيستم ايمني مثل لوسمي دارد ابتلا به آبله مرغان خطرناک است.
اگر تب ادامه باید يا بعد از چند روز افزایش باید يا دانه در چشم بزند يا پوست اطراف آبله ها متورم و دردناک و قرمز شود با پزشک مشورت نمایید.
تزریق سرم ايمونوگلوبين واريسلا يا واكسن ان یک تدبير پیشگیرانه است در صورتي كه تنها مدت کوتاهی از تماس گذشته باشد.
بالغين در خطر عوارضي مانند پنوموني باکتری هایی هستند و بیماری سخت تري دارند.

افراد حامله در صورت تماس با فرد مبتلا حتما با پزشک مشورت نماید.

همه چی در مورد آبله مرغان کودکان :درمان، علائم و علت

 

آبله مرغان یک بیماری فوق العاده مسری است که توسط ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می شود. آبله مرغان یکی از شایع ترین بیماری ها در دوران کودکی است که در بعضی از مواقع دارای عوارض جبران ناپذیری است .

آبله مرغان بیماری جدی برای کودکانی که از لحاظ سلامت ایمنی بدن ، در سطوح پایین تری قرار دارند محسوب می شود و در شرایط خاص می تواند برای کودکان با سطح ایمنی بالای بدن هم عوارض سختی به همراه داشته باشد . بنابراین توصیه می شود به محض مواجهه با علائم این بیماری باید به پزشک مراجعه نمود.

علائم و نشانه ها آبله مرغان کودکان

اکثر کودکان مبتلا به آبله مرغان علائم نسبتاً خفیفی دارند. راش پوستی معمولا بعد از یکی دو روز از ناحیه سر و پوست سر و صورت آغاز می شود و بعد از آن در قفسه سینه، پشت کمر و شکم پخش می شود و در مرحله آخر به پاها و دست ها می رسد . تاول ها معمولاً ابتدا روی تنه و پوست سر ظاهر می شوند و اغلب با ناحیه ای قرمز شده احاطه شده اند. آنها ممکن است به سایر قسمت های بدن از جمله صورت، بازوها و پاها و حتی ناحیه تناسلی گسترش یابند. با گذشت زمان، تاول ها قبل از اینکه در نهایت خوب شوند، پوسته پوسته می شوند. اکثر کودکان در طول دوره عفونت دچار تب خفیف می شوند.

شروع آبله مرغان با نشانه و علامت های زیر است :

✔ تب
✔ سر درد
✔ آبریزش بینی
✔ سرفه
✔ بی اشتهایی
✔ ضعف و خستگی

روش های انتقال آبله مرغان

روش های انتقال این بیماری همانند دیگر بیماری های ویروسی بسیار متفاوت است

✔ انتقال بیماری از یک فرد مبتلا در روز های بی علامتی به فرد دیگری

فرد یا کودکی که به آبله مرغان مبتلا می شود ، معمولا تا دو روز هیچ علایٔم در اون ظاهر نمیشود ، ممکن است طی این دو روز بیماری را به فرد دیگری منتقل کند .

✔ تماس کودک با فردی آلوده و ناقل

زمانی که کودک با فرد آلوده در تماس باشد و یا حتی در فاصله نزدیک (بدون استفاده از ماسک) باشند بیماری به کودک منتقل می شود ، این بیماری می تواند از راه تنفس نیز منتقل شود و تا دو الی سه هفته در بدن میزبان به رشد مشغول باشد .

✔ قرار گرفتن کودک در محیط آلوده به ویروس
حتی اگر کودک در اتاقی که فرد آلوده در آن بوده است وارد شود به این ویروس مبتلا خواهد شد ،

✔ انتقال آبله مرغان به نوزاد از طریق مادر

در بحث مراقبت از کودک مبتلا نکته حائز اهمیت این است که اگر مادر در دوران بارداری مبتلا شود نوزاد او با بیماری آبله مرغان به دنیا خواهد آمد که میتواند برای نوزاد بسیار سخت باشد .

آیا احتمال ابتلا مجدد کودک به آبله مرغان وجود دارد ؟

فردی که یک بار به آبله مرغان دچار شده باشد برای همیشه از این بیماری مصون است ، اما در کودکان به خصوص زمانی که سن فرد بسیار پایین است دچار آبله مرغان شود ، احتمال ابتلا مجدد وجود دارد ( در موارد بسیار نادر) و ابتلا مجدد خفیف تر از دفع اول صورت می گیرد و شدت و عوارض دفع اول را به همراه نخواهد داشت .

آبله مرغان در نوزادان شیرخوار
اگر مادری که در دوران شیردهی است قبلا مبتلا به آبله مرغان شده باشد، کودک هم تا چند ماه ، در مقابل مبتلا شدن به آبله مرغان در امان است. ولی با رشد کودک و نزدیک شدن به یک سالگی این مصونیت از بین می رود.

چطور از کودک مبتلا به آبله مرغان مراقبت کنیم ؟

✔ اگر کودک شما آبله مرغان دارد و تب دارد یا ناراحت است، می توانید دوزهای مناسب استامینوفن را به او بدهید (اما به خاطر داشته باشید که تب به بدن کمک می کند تا راحت تر بتواند با بیماری و عفونت مقابله کند). هرگز به کودک تب دار آسپیرین ندهید.
✔ سعی کنید از خاراندن تاول ها توسط کودک جلوگیری کنید، زیرا در این صورت خود راش (تاول) با باکتری عفونی می شود و آثار زخم حتی بعد از بهبودی هم باقی می ماند .
✔ سعی کنید هر سه یا چهار ساعت از کمپرس استفاده کنید .
✔ بر خلاف باور غلط که حمام کردن باعث پخش شدن راش می شود ،حمام کردن با آب ولرم یکی از راه های بهبود سریع تر آبله مرغان است .
✔ حمام بلغور و جو دوسر نیز یکی از بهترین راه های برای از بین بردن بیماری های پوستی است .
✔ در هنگام خشک کردن کودک بعد از استحمام به هیچ وجه حوله را روی بدن کودک نکشید .
✔ در صورتی که ویروس دهان کودک را درگیر کرده باشد فقط آب سرد ، غذا های نرم و بدون ادویه به کودک بدهید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید .

مدت زمان بهبودی بیماری آبله مرغان چقدر است ؟

معمولا یک هفته بعد از پدیدار شدن علامت ذکر شده تمام تاول ها پوسته پوسته می شوند و در این زمان کودک دیگر ناقل بیماری نیست و می تواند با دیگر افراد بدون ترس از مبتلا شدن آنها ارتباط بر قرار کند .

چه کسانی بیشتر در معرض عوارض بیماری آبله مرغان قرار دارند ؟

بعضی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر عوارض آبله مرغان قرار میگیرند .

✔ افرادی که نقص سیستم ایمنی بدن دارند .
✔ خانم های باردار
✔نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به آبله مرغان .
✔بیماران مبتلا به سرطان خون .
✔کودکان و افراد تحت درمان با داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن .

پیشگیری از ابتلا کودکان به آبله مرغان
واکسن آبله مرغان در سن نه ماهگی به کودک تزریق می شود . بیشتر از 90٪ افراد بعد از انجام واکسیناسیون در برابر آبله مرغان مصون می شوند و دچار آبله مرغان نمی شوند ؛ اگر هم به این بیماری دچار شوند شدت این بیماری در سطح بسیار خفیفی خواهد بود.

فوائد آبله مرغان

در شرایط عادی هیچ داروی خاصی از طرف پزشک برای فرد مبتلا به آبله مرغان تجویز نمی شود ، زیرا برای افراد معمولی این بیماری بسیار سبک بوده است و کودک باید این بیماری را یک بار پشت سر بگذارد تا در ادامه از این بیماری مصون بماند . آبله مرغان توسط ویروس منتقل می شود و علائم پدیدار شدن آن 3 نوع جوش سطحی، تاول کوچک و جوش داخل چرکی به همراه تب خفیف است که باید کودک این بیماری را تحمل کند تا بدنش در برابر این بیماری مصون شود.