برگزاری جشنواره ملل در دانشگاه فردوسی مشهد نقطه عطفی در کارنامه این دانشگاه است

 

 

دکتر احمد شاه فرهت پزشک برجسته افغانستانی در گفت و گو اختصاصی با سایت جشنواره ملل:

برگزاری جشنواره ملل در دانشگاه فردوسی مشهد نقطه عطفی در کارنامه این دانشگاه است

دکتر احمد شاه فرهت پزشک برجسته افغانستانی و رئیس انجمن متخصصین نوزادن شمال شرق ایران در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار سایت جشنواره ملل ضمن تشکر از اقای دکتر کافی ریاست دانشگاه فردوسی مشهد و آقای دکتر غنایی گفت: برگزاری جشنواره ملل در دانشگاه فردوسی مشهد نقطه عطفی در کارنامه این دانشگاه است و این جشنواره می تواند ملت ها را از نظر فیزیکی به هم نزدیک کند.

وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی و رشد دنیای مجازی مرز های جغرافیایی برداشته شده است و دنیا دهکده مجازی است که تبادل فکر و اندیشه میان ملت ها حرف اول را می زند.

دکتر فرهت در ادامه افزود: ابتکار دانشگاه فردوسی مشهد برای برگزاری این جنشواره قابل تحسین است و باید از آقای دکتر کافی ریاست محترم این دانشگاه و آقای دکتر غنایی رئیس اداره دانشجویان بین المللی دانشگاه تشکر و قدردانی کرد که زمینه حضور همدلی ملیت های مختلف را در این جشنواره را فراهم کرده اند.

معاون مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در دنیای امروز دیگر کسی نمی تواند ارتباط میان ملت را نادیده بگیرید و فضای مجازی دانشجویان کشورهای مختلف را به هم نزدیک کرده است و مزیت برگزاری جشنواره ملل در این است که دانشجویان را به شکل فیزیکی به هم نزدیک می کند و در یک فضای واقعی ملیت های مختلف می توانند با فرهنگ، آداب و رسوم همدیگر آشنا شوند.

این محقق و پژوهشگر افغانستانی در ادامه به روابط و مشترکات دو ملت ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود:
بین دو کشور ایران و افغانستان مشترکات زیاد دینی، فرهنگی و تاریخی وجود دارد که غیر قابل شمارش است و هرچه ارتباطات ما بیشتر شود مشکلات اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ما نیز کمتر می شود و بین دو ملت روابط بهتری ایجاد می شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از این گفت و گو به پیشینه و قدمت تاریخی دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و افزود: دانشگاه فردوسی حدود 7 دهه قدمت تاریخی دارد و یکی از سه بزرگ ترین دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران و افتخاری برای این حوزه تمدنی شمرده می شود.

فرهت در ادامه افزود: دانشگاه فردوسی یکی از دانشگاه خیلی خوب ایران و منطقه است و موقعیت آن در جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقالات علمی در بخش فرهنگی و اجتماعی رتبه اول را دارد و مسئولان این دانشگاه برنامه ریزی کرده اند که تا یک دهه آینده دانشگاه فردوسی دانشگاه نخست ایران شمرده شود.

این محقق و پژوهشگر علمی افغانستان عنوان کرد: دانشجویانی که از افغانستان به ایران می آیند و دانشجویانی که در ایران مهاجر هستند باید بدانند که سفیر کشور خود در ایران هستند و باید پیام رسان خوبی به دانشجویان دیگر کشورها بخصوص ملت ایران باشند.

وی افزود: دانشجویانی افغانستانی باید تلاش کنند تا چهره واقعی مردم کشور خود را به جامعه میزبان معرفی کنند تا ملت ایران شناخت بیشتری از مردم افغانستان دست پیدا کنند و میراث مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور را بهتر بشناسند.

دکتر فرهت در ادامه به برگزاری جشنوراه غذا ها و لباس های محلی کشورهای مختلف در دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: برگزاری جشنواره غذا و نشان دادن لباس های محلی کشورهای مختلف نقطه عطفی در کارنامه این جشنواره محسوب می شود و دانشجویان کشورهای مختلف به فرهنگ و آیین های همدیگر از نزدیک آشنا خواهند شد.

این پزشک افغانستانی تصریح کرد: کسانی که به عنوان دانشجو در ایران زندگی می کنند باید آیین و رسوم محلی خود را به عنوان سرمایه ملی و هویت فرهنگی خود حفظ کنند.


وی ادامه داد: امید است که ابتکار دانشگاه فردوسی در معرفی لباس های محلی و غذاهای سنتی فقط در محیط دانشگاه خلاصه نشود و این فکر و ایده در سطح جامعه جریان پیدا کند و نخبه گان فکری و چهره های علمی به مردم نشان بدهند کسی که با زبان خاص یا لباس محلی خود در هر جا زندگی می کند به او احترام بگذارند.