مقوی كردن غذای کودک

 

 

مقوی كردن غذای کودک

مقوی و مغذی کردن غذای کودک یعنی اضافه کردن برخی از مواد غذائی به غذای کودک که بتواند به ویژه در مواقعی که تاخیر رشد روي داده است, انرژی و مواد غذائی بیشتری مانند پروتئین, انواع ویتامینها (A, C) و انواع املاح ( کلسیم, آهن, روی و ....) را به بدن کودک برساند.

نكته: منظور از مقوی کردن اضافه کردن موادی که فقط انرژی غذای کودک را بیشتر می کند می باشد.

اضافه کردن موادی مانند شکر و روغن فقط انرژی دریافتی کودک را افزایش می دهند و در واقع به جز انرژی, مواد مغذی دیگری در چربی ها و شکر وجود ندارد. اضافه کردن شکر به غذای کودک در سال اول توصیه نمی شود زيرا شکر باعث می شود ذائقه او به طعم شیرین عادت کند و در نتیجه کودک تا سنین بزرگسالی به غذای های شیرین علاقه پیدا می کند. میزان انرژی موجود در روغن در مقایسه با مواد غذائی بیشتر است (1 گرم روغن 9 کالری انرژی دارد)

البته اضافه كردن شكر به مقدار مناسب در تهيه بعضي از غذاها مانند فرني و شيربرنج ايرادي ندارد.

روغن در غذای کودک:

- باعث نرمی غذا شده و بلع آن را برای کودک آسان تر می کند.

- بدون اضافه شدن حجم غذای کودک, انرژی غذای او را بیشتر می کند.

یکی از بهترین راه های مقوی و مغذی کردن غذای کودک به اضافه کردن مخلوط آرد, غلات و حبوبات  تفت داده شده، پودر جوانه زده و یا جوانه ی تازه حبوبات به غذای کودک می باشد.

مغذی کردن: اضافه کردن مواد غذائی که ویتامین ها و املاح غذای کودک را بیشتر می کند.

اضافه کردن برخی از مواد غذائی فقط کمی انرژی غذای کودک را بیشتر می کنند و باعث می شود که غذا از نظر ویتامین ها و املاح غنی شوند ولي به ویتامین ها و املاح نیز برای رشد و تامین سلامتی کودک نياز است لذا:

سبزیجات برگ سبز مثل جعفری, گشنیز و یا هر نوع سبزی موجود در منطقه را می توان به سوپ و یا پلوی کودک اضافه کرد. سبزیجات نارنجی مثل کدو حلوائی و هویج دارای ویتامین A می باشند.