بانوان باردار آزمایش‌‌های سلامت مادر را جدی بگیرند

بانوان باردار آزمایش‌‌های سلامت مادر را جدی بگیرند

یک فوق تخصص نوزادان در حاشیه سمینار علمی «مروری بر تازه‌های طب نوزادان» توصیه کرد: بانوان باردار آزمایش‌‌های سلامت مادر را جدی بگیرند تا نوزادی سالم متولد شود.

به گزارش آستان‌نیوز، دکتر احمدشاه فرهت گفت: بیماری خاصی با علائمی شبیه به سرماخوردگی در بانوان باردار بروز می‌یابد و در جنین زیر سه ماهی که مادرش مبتلا به آن شود؛ ممکن است باعث ایجاد آسیب مغزی، آسیب به کبد و طحال نوزاد شود.
وی افزود: قدم نخست در کاهش مرگ و میر نوزادان به مراقبت‌های مادر قبل از بارداری، حین بارداری و زمان زایمان باز‌می‌گردد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سلامت جنین و در پی آن سلامت نوزاد وابستگی فراوانی به سلامت مادر دارد، گفت: نقش مراقبت‌های حین بارداری و انجام سنجش‌های سلامت مادر در این میان از اهمیت بالاتری برخوردار است و در این راستا، تغذیه بانوان در زمان بارداری کنترل قند‌خون و فشار خون، جلوگیری از کم‌خونی و ... از مواردی است که بایستی در دوران بارداری مورد توجه باشد.
دکتر فرهت با اشاره به اینکه این بیماری از طریق تنفس منتقل می‌شود، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در درگیری با این ویروس ایجاد می‌شود در درجه نخست، آلودگی جنین در حین بارداری است؛ در صورتی که مادری در حین بارداری به عفونت فعال مبتلا شود، حدود 30 تا 40 درصد، خطر انتقال به جنین وی وجود دارد و از شایع‌ترین علل عفونت مادرزادی محسوب می‌شود.
دکتر فرهت اشاره کرد: از بین نوزادان مبتلابه این عفونت، ۱5 درصد در هنگام تولد، شواهد درگیری با این ویروس را نشان می‌دهند که این علائم شامل تظاهرات جلدی شامل (پتشی و پورپورا)، اختلالات خونی، میکروسفالی، کاهش شنوائی حسی- عصبی و درجاتی از عقب ماندگی ذهنی و درگیری مغزی است.
وی ادامه داد: مادران باردار در زمان بارداری به ویژه سه ماهه نخست مراقب سرماخوردگی باشند و از افرادی که دچار سرماخوردگی شده‌اند نیز دوری کنند و هم‌چنین قبل از بارداری حتما واکسن‌های مورد نیاز را دریافت کنند تا بارداری راحت‌تری را تجربه کنند.
این فوق تخصص نوزادان اضافه کرد: یکی دیگر از عوامل اثرگذار در سلامت نوزادان، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در حین زایمان است.
دکتر فرهت روش‌هایی چون آویزان کردن نوزاد و زدن ضربه به پشت برای آغاز تنفس را روشی غلط و زیان‌آور دانست و تأکید کرد: این روش‌های سنتی ممکن است منجر به صدمات جبران‌ناپذیر مغزی در نوزاد شود. بیشتر نوزادان به طور طبیعی تنفس می‌کنند و اصلا نیازی به مداخله ندارند و موارد خاصی هم که روی می‌دهد با ماساژ قلبی و روش‌های ساده دیگر حل‌شدنی است.
وی در ادامه اظهار کرد: نوزاد حتما باید 48 ساعت بعد از تولد به مراکز درمانی یا پزشک متخصص مراجعه کند و در صورت زرد شدن حتما درمان پزشکی دریافت کند و هر یک تا 2 ماه رشد و وزن گیری نوزاد مورد بررسی قرار گیرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آزمایش تیروئید را از ضروری‌ترین آزمایش‌ها در 2 تا 5 روز بعد از تولد شمرد و گفت: نوزادانی که در مراکز درمانی متولد می‌شوند کلیه‌ی این توصیه‌ها را دریافت می‌کنند و والدین باید این توصیه‌ها را اجرایی کنند.