آفت‌ دهان کودک

آفت‌ دهان کودک

 

 

آفت‌ دهانی که زخم‌ دهانی نیز نامیده می‌شود در کودکان نادر است. دکتر فرهت میگوید  در حقیقت، آفت در بچه‌های زیر ۱۰ سال نادر است اما اگر داخل دهان کودک زخمی وجود دارد که به نظر می‌رسد هنگام غذا خوردن او را ناراحت می‌کند، این امکان هم هست که آفت همان چیزی باشد که باعث ناراحتی کودکتان شده است. در این مطلب می‌توانید با آفت دهانی کودکان، دلایل و درمان آن آشنا شوید.

 

آفت‌ دهان کودک

آفت‌ دهانی یک زخم باز گرد و سفید یا زردی است که با هالهٔ‌ قرمزی احاطه شده است. آفت‌ معمولاً در داخل گونه‌ها یا لب‌ها و همچنین روی زبان، لثه‌ها و نرم‌کام یعنی بافت نرم اطراف و پشت قسمت سخت سقف دهان ظاهر می‌شود. آنها معمولاً به صورت تکی بروز می‌کنند اما می‌توانند به صورت خوشه‌های کوچک نیز ظاهر شوند.

از نظر دکتر احمد شاه فرهت آفت‌‌های دهانی جدی نیستند اما ممکن است دردناک باشند، به ویژه هنگامی که کودک چیزی می‌خورد یا می‌نوشد یا زمانی که آفت‌‌ها لمس می‌شوند. همچنین لازم است بدایند که آفت دهان با تبخال دهان فرق دارد و دو چیز متفاوت هستند. آفت‌ها واگیردار نیستند و در بافت‌های نرم دهان ظاهر می‌شوند. تبخال‌ها ولی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس هستند که مسری است و معمولاً روی قسمت بیرونی لب‌ها ظاهر می‌شوند.

 

علت آفت دهان کودک

پزشکان می‌گویند در واقع اصلاً روشن و مشخص نیست که علت آفت‌ چیست. آفت معمولاً در اعضای خانواده‌ دیده می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد که زمینهٔ‌ ارثی برای آن وجود داشته باشد. برخی افراد وقتی در معرض استرس هستند بیشتر مستعد ابتلا به آفت دهان می‌شوند.

همچنین آفت ممکن است پس از وارد شدن جراحت به دهان، مثل بریدگی در پوست به خاطر یک پروسهٔ‌ درمانی دندان‌پزشکی یا گاز گرفتن زبان یا گونه ظاهر شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آلرژی غذایی، عفونت‌های ویروسی و نقص رژیم غذایی، به ویژه دریافت نکردن مقدار کافی آهن، اسید فولیک،   روی می‌توانند باعث بروز آفت شوند.

 

مراجعه به پزشک برای آفت دهان کودک

اگر مطمئن نیستید که زخم دهان کودک شما آفت است یا خیر یا اگر زخم بیشتر از یک هفته باقی ماند، حتماً او را برای تشخیص پیش پزشکش ببرید. همچنین اگر کودکتان هر گونه علائم دیگری مانند راش، گره‌های لنفاوی متورم یا تب دارد یا اگر آفت‌ها نوشیدن مقدار کافی مایعات را برای کودک دشوار کرده است، به پزشک مراجعه کنید. به علاوه، اگر به نظر می‌رسد که کودک مکرراً دچار آفت می‌شود نیز با پزشکش در این مورد صحبت کنید.

 

درمان آفت دهان کودک

آفت‌های دهان تقریباً همیشه خودبه‌خود و معمولاً در عرض یک هفته تا ۱۰ روز از بین می‌روند، گرچه آفت‌های بزرگ ممکن است مدت طولانی‌تری باقی بمانند. دکتر فرهت میگوید درد هم معمولاً طی سه یا چهار روز فروکش می‌کند. اما راهکارهای درمانی آن به شکل زیر است:

روی آفت یخ بگذارید تا به بی‌حس شدن ناحیه کمک کند.

اگر کودکتان غذاهای کمکی می‌خورد، خوردن مواد غذایی سرد یا یخ‌زده مثل بستنی یخی هم ممکن است همین تأثیر اعمال یخ روی آفت را داشته باشد.

غذای داغ، پرادویه‌ یا مرکبات به کودکتان ندهید، زیرا باعث می‌شود که درد دهانش بیشتر شود.

یک ژل یا کرم دندان مخصوص دندان دراوردن را هم با تأیید پزشک امتحان کنید، اما آن را با ملایمت استفاده کنید، زیرا لمس کردن آفت می‌تواند دردناک باشد.

به عنوان یک درمان خانگی نیز می‌توانید یک پیمانه هیدروژن پراکسید و یک پیمانه آب را با هم ترکیب کنید و محلول به دست آمده را با یک گوش پاک‌کن با ملایمت و به صورت ضربه‌ای روی آفت بزنید.

مقداری شیر منیزیوم یا منیزیوم هیدروکساید روی آفت بزنید و این کار را سه تا چهار بار در روز برای تسکین ناحیه و کمک به بهبود آن انجام دهید.

اگر کودکتان واقعاً ناراحت به نظر می‌رسد، از پزشک خود در مورد دادن دز مناسبی از یک مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن سؤال کنید اما هرگز به کودک خود آسپرین ندهید، زیرا می‌تواند یک بیماری نادر اما مرگبار به نام سندرم ری در کودکان مبتلا به بیماری ویروسی ایجاد کند.