دلایل عرق کردن نوزاد و شیرخوار

 دلایل عرق کردن نوزاد و شیرخوار

 

نوزادان و کودکان هم ممکن است عرق کنند. اگر در مورد تعریق زیاد کودک خود نگران هستید، بهتر است بدانید که این یک فرایند طبیعی است که امکان دارد تا حدود چهار سالگی ادامه یابد. عرق کردن سر، به ویژه هنگام خواب در نوزادان و کودکان بسیار شایع است. عرق کردن کف دست و پا در شرایط استرس‌زا یا در محیط‌های بسته مانند کفش نیز یک مورد شایع است. در این مطلب می‌توانید با دلایل عرق کردن نوزاد و پیشگیری مناسب از عرق کردن بیش از حد در نوزادان آشنا شوید.

 

دلایل عرق کردن نوزاد و شیرخوار

عرق کردن در زیر بغل، معمولاً به علت محیط‌های گرم یا اضطراب ایجاد می‌شود. اگر متوجه شده‌اید که کودک گاهی اوقات عرق می‌کند، فقط کافی است محیط او را خنک کنید و در صورت لزوم لباس‌های کودک را عوض کنید. برخی از دلایل مهم عرق کردن در نوزاد شامل موارد زیر است:

 

سیستم عصبی نابالغ: از نظر دکتر احمد شاه فرهت سیستم عصبی، درجه حرارت بدن را کنترل می‌کند و مانند سایر قسمت‌های بدن کودکان ممکن است هنوز کاملاً تکامل نیافته باشد، بنابراین نوزادان مانند بزرگسالان قادر به تنظیم درجه حرارت بدن خود نیستند. علاوه بر این، برخی کودکان به طور طبیعی بیشتر از بقیه عرق می‌کنند، درست مثل بزرگسالان که برخی بیشتر و برخی کمتر عرق می‌کنند.

 

خواب عمیق:  نوزادان تازه‌ متولدشده ممکن است در عمیق‌ترین بخش از چرخۀ خواب شبانه خیلی عرق کنند که باعث شود بدنشان به شدت مرطوب شود. یک نوزاد تازه متولدشده بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد که اغلب به زمان‌های کوتاه سه تا چهار ساعته تقسیم می‌شود. در طول این دوره‌های خواب، نوزادان چرخه‌هایی از خواب‌آلودگی، خواب  REM؛ رِم، یا همان حرکت سریع چشم، خواب سبک، خواب عمیق و خواب بسیار عمیق را تجربه می‌کنند. آنها هم مثل بزرگسالان ممکن است در طول خواب بسیار عمیق به قدری عرق کنند که خیس عرق از خواب بیدار شوند. دکتر فرهت میگوید از آنجا که نوزادان زمان زیادی را در خواب عمیق می‌گذرانند، نسبت به کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان احتمال بیشتری برای عرق کردن در شب دارند. در چنین مواقعی حتماً محیط خواب نوزاد را خنک و از میزان لباس‌هایش کم کنید.

 

جلوگیری از عرق کردن زیاد کودک

برای پیشگیری از عرق کردن بیش از حد نوزاد و کودکان بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید که برخی از این نکات شامل موراد زیر است:

 

از گرم کردن بیش از حد پرهیز کنید: اگر خانۀ شما بیش از حد گرم است، کودکتان ممکن است خیلی عرق کند. دمای خانه را طوری تنظیم کنید که برای یک فرد بزرگسال با لباس‌های سبک در آن راحت باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند دمای اتاق را بین ۲۲ تا ۲۴ درجۀ سانتی‌گراد نگه دارید. همچنین گرمی بیش از حد با سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نیز ارتباط داده شده، زیرا ممکن است باعث شود کودک به مرحلۀ عمیق‌تری از خواب فرو برود که بیدار شدن از آن دشوار باشد.

 

از پوشاندن لباس زیاد به کودک خودداری کنید: باید کودک را در شب گرم نگه دارید، بدون اینکه لباس‌های زیادی به او بپوشانید یا او را در معرض گرمای بیش از حدی قرار دهید. استفاده از لباس‌های زیاد یا حتی یک لایه لباس گرم باعث تعریق کودک می‌شود، زیرا پوست نمی‌تواند نفس بکشد. بهتر است به کودک خود لباسی بپوشانید که برای خواب راحت باشد و نیازی به پتو نداشته باشد. در هوای گرم، به او لباس خواب یا لباس زیر سبک و راحت بپوشانید. در هوای سرد هم، از یک پتوی سبک و مناسب برای گرم و راحت نگه داشتن او استفاده کنید. اما باید در مورد استفاده از پتو یا لحاف ضخیم که می‌تواند تنفس کودک را مختل کند، مراقب و محتاط باشید.