علت عق زدن کودک و نوزاد

عق زدن نوزاد

برخی کودکان تا زمانی که در بلعیدن مهارت پیدا می کنند، حتی با خوردن شیر خشک یا شیر مادر هم عق می زنند، به ویژه اگر جریان آن خیلی سریع باشد. برخی از آنها نیز حتی از قرار دادن انگشتان خود در دهانشان هم عق می زنند تا بالاخره یاد می گیرند که تا کجا می توانند چیزی را در دهانشان فرو ببرند. در این مطلب می توانید با دلایل عق زدن در کودکان شیرخوار و راهکارهایی برای کاهش و رفع این اتفاق آشنا شوید. در این مقاله به بررسی علت عق زدن کودک سه ساله و علت عق زدن کودک دو ساله میپردازیم

دلایل عق زدن کودک و نوزاد

احتمالات زیادی برای عق زدن کودکان شیرخوار وجود دارد. همه ما یک رفلکس عق زدن داریم که پاسخ خودکار بدن برای جلوگیری از خفگی است که تا پایان عمر باقی هم می ماند. علاوه بر این، تا وقتی کودکتان به چهار یا شش ماهگی برسد یک رفلکس دیگر هم وجود دارد که باعث می شود وقتی انتهای گلویش تحریک شود، مثلاً زمانی که چیزی به آن بخورد، زبانش را بیرون بدهد. این رفلکس که رفلکس برون اندازی یا برون زبانی نامیده می شود می تواند اولین تغذیه های کودک را کمی دشوار کند. به همین دلیل، عق زدن یا بیرون دادن اولین قاشق های مواد غذایی یا سرلاک اتفاقی غیر معمول نیست.

وادار کردن کودک به خوردن چیزی بیش از آن مقداری که می خواهد و همچنین داشتن مقدار زیادی غذا در دهانش یا غذایی که دوست ندارد نیز می تواند حتی پس از ناپدید شدن رفلکس برون اندازی باز هم باعث عق زدن او شود.

در آخر نیز لازم است بدانید که عق زدن طبیعی نیز مثل ریفلاکس طبیعی و خفیف کودکان است که باعث آزار آنها نمی شود معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما این موارد با عارضه مشخص استفراغ در کودکان تفاوت دارد و به محض مشاهده هر مورد مشکوکی شبیه استفراغ آزاردهنده در کودک یا استفراغ پرتابی لازم است فوراً با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید، پس بهتر است فرق ریفلاکس خفیف نوزادی و عارضه و بیماری های منجر به استفراغ را در کودکان بدانید.

راهکارهایی برای جلوگیری از عق زدن کودک

برای رفع مشکل عق زدن کودکان شیرخوار لازم است والدین با برخی نکات مهم در این زمینه آشنا باشند تا بتوانند وقتی کودکشان شروع به خوردن مواد غذایی جامد کرد، با راهکارهایی این اتفاق را کاهش دهند. برای برطرف کردن مشکلات احتمالی عق زدن و دیگر نکات ضروری می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

حفظ آرامش و وادار نکردن کودک:

سعی کنید کودکتان هنگام شیر یا غذا خوردن آرام باشد و او را وادار نکنید که بیشتر از مقداری که می خواهد چیزی بخورد.

بررسی اندازه سوراخ سر شیشه:

اگر کودک با شیشه شیر تغذیه می شود مطمئن شوید که اندازه سوراخ سر شیشه مناسب کودکتان است تا باعث اوق زدن نوزاد نشود. اگر خیلی بزرگ باشد ممکن است یکدفعه شیر زیادی را در دهانش بریزد.

توجه به آمادگی کودک:

قبل از شروع غذاهای جامد، اطمینان حاصل کنید که کودک برای خوردن آنها آماده است. کودکان باید حداقل چهار تا شش ماهه باشند و بتوانند با تکیه دادن بنشینند.

میزان پر بودن قاشق ( علت عق زدن کودک هنگام غذا خوردن):

وقتی فکر می کنید کودکتان آماده است، با مقدار کمی غذا در یک قاشق شروع کنید. ابتدا قاشق را کج کنید و مقدار کمی از غذا را روی جلوی زبانش بریزید و تمام قاشق غذا را در دهانش خالی نکنید. با این کار، کودک می تواند خودش بقیه غذا را از قاشق ببلعد، بدون اینکه قاشق به ته گلویش بخورد.

آهسته غذا دادن:

اگر کودک غذا را با زبانش بیرون زد، حتماً به این معنی نیست که آن را دوست ندارد، بلکه احتمالاً می خواهد ببیند این شکل جدید از غذا خوردن چگونه است، پس در طول مدتی که با این روش آشنا می شود، سعی کنید آهسته به او غذا بدهید.

تشخیص آماده نبودن کودک:

کودک بعد از چند بار تلاش کردن باید یاد بگیرد که با زبانش غذا را به انتهای دهانش هل بدهد. اگر او بعد از یک هفته هنوز هم در بلعیدن غذا مشکل دارد، احتمالاً هنوز برای خوردن مواد غذایی جامد آماده نیست.

تنها نگذاشتن کودک:

هرگز هنگام غذا خوردن کودک اتاق را ترک نکنید و اگر او در حین خوردن مایعات همراه غذا عق می زند، سعی کنید بعد از اینکه غذای اصلی اش را تمام کرد به او نوشیدنی بدهید.

پیشگیری از خفگی:

وقتی که کودک برای غذا خوردن با دست خودش آماده شد، مراقبش باشید که در حین غذا خوردن عق نزند یا دچار حالت خفگی نشود. غذای او را به لقمه های کوچکی که بزرگ تر از یک سانتی متر نباشد خرد کنید و غذاهایی که خطر خفگی ایجاد می کند مثل دانه انگور، کشمش، آجیل و پاپ کورن به او ندهید.

به مرور هرچه کودک غذای بیشتری می خورد، به احتمال زیاد، کمتر عق می زند. اما اگر کودک به عق زدن یا حالت خفگی هنگام خوردن غذاهای پوره شده ادامه داد، بهتر است این مورد را با پزشکش در میان بگذارید تا کودکتان را معاینه کند تا از نبود هر گونه مشکلات فیزیکی مطمئن شود.