10 خوراکی ممنوعه برای کودکان زیر یکسال

 10 خوراکی ممنوعه برای کودکان زیر یکسال

 

نوع تغذیه نوزاد یکی از مهمترین مشکلات یک مادر است و خانم هایی که مادر شده اند باید بداند چه خوردنی هایی را به نوزاد خود بدهد و چه غذاهایی را ندهد، در زیر با خوردنی هایی آشنا میشوید که هرگز نباید به نوزادتان بدهید.

 

سفیده تخم مرغ ممنوع:

سفیده تخم مرغ یکی از منابع غنی پروتئین است و مزایای فراوانی دارد، اما برای کودکانی که کمتر از یک سال دارند ممکن است خطرناک باشد. باکتری‌های موجود در سفیده تخم مرغ ممکن است باعث ناراحتی معده و تحریک دیگر مشکلات در کودک شود.

 

کره بادام زمینی ممنوع:

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم، پروتئین و فیبر است. با این حال چسبندگی آن می‌تواند باعث رسوبات و مشکلات دهان و دندان برای کودک شود.

 

سبزیجات خام ندهید:

سبزیجات منبع غنی مواد مغذی هستند و استفاده از آنها مانع بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌شود. با این حال، سبزیجاتی مانند هویج می‌توانند باعث خفگی کودک شوند، و باید از آنها پرهیز کرد.

 

آجیل های کامل خطرناک است:

آجیل‌ها سرشار از فیبر، ویتامین E، و ال آرژینین هستند. با این حال اندازه آجیل‌ها می‌تواند باعث انسداد مری، و در نهایت خفگی کودک شود. بنابراین هیچ نوع آجیل کاملی به کودک خود ندهید. (می توانید آجیل را پودر کنید)

غذاهای کنسرو شده جزو غذاهای نیز خطرناک هستند:

خوردن غذاهای کنسرو شده شاید راحت باشد اما برای کودک بسیار خطرناک است. ممکن است کودک دچار عفونت بوتولیسم یا دیگر باکتری‌ها شود.

 

ماهی جیوه دارد و ممکن است آلرژی بدهد:

ماهی برای پوست، قلب، و موی یک فرد بالغ مفید است. با این حال، ماهی می‌تواند باعث تحریک آلرژی و آثار منفی روی کودکان شود. غذاهای دریای که مقدار بالایی جیوه دارند نیز برای سلامت کودک بسیار خطرناک هستند. دقیقتر بگوییم؛ ماهی هایی مانند میگو، خرچنگ و حلزون محرکی برای واکنش های آلرژیک در کودکان زیر یک سال هستند. شمشیر ماهی، ماهی تن و ماهی خال خالی دارای مقدار زیادی جیوه هستند که حی بهتر است بزرگ سالان نیز آن را نخورند.

 

عسل ممنوع:

عسل یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین شیرین‌کننده‌های طبیعی است. و در سال های اخیر به عنوان یک شیرین کننده ی طبیعی طرفداران زیادی یافته است. مهم نیست تا چه حد به خواص درمانی عسل معتقد هستید، این غذا برای کودک خطرناک است. عسل حاوی اسپور و دیگر مواردی است که می‌تواند باعث ایجاد عفونت در کودک شود. عسل نباید به کودکان زیر یک سال داده شود زیرا عسل ممکن است دارای تخم باکتری هایی باشد که می توانند باعث مسمومیت غذایی حاد در کودکان شود. مسمومیت غذایی ممکن است یبوست، کم آبی و بی حالی کودک شود.

 

آبمیوه مواد نگهدارنده دارد:

آبمیوه سرشار از مزیت برای سلامتی است، و مزه‌اش نیز عالی است. با این حال آبمیوه به خصوص نوع بسته‌بندی شده‌اش حاوی مواد نگه‌دارنده‌ای است که سیستم گوارش کودک قادر به هضم آنها نیست. پس به کودک خود آبمیوه ندهید، و قبل از وارد کردن آبمیوه طبیعی به برنامه غذایی کودک حتما با پزشک هماهنگ کنید. باید بدانید آب میوه قند زیادی دارد و خاصیت آن به هیچ عنوان بیشتر از میوه های تازه نیست. بعلاوه هضم آب میوه های زیادی برای معده ی کودک سخت هستند و خودداری از آن ها زیاد سخت نیست.

 

شیر کامل تا 12 ماه ندهید:

به شکل طبیعی کودک با خوردن شیر هیچ مشکلی ندارد چون خود شیرخوار است. اما شیر گاو با آن همه پروتئین و مواد معدنی که دارد برای کودکان زیر 12 ماه مناسب نیست.

 

هضم شیر گاو مشکل است:

کودکان زیر یک سال برای هضم شیر گاو و سفیده ی تخم مرغ اغلب مشکل دارند. این مواد می توانند باعث مشکل معده و حتی اگزما شوند. البته متخصصان می گویند محصولات تهیه شده از شیر گاو می توانند به نوزادان زیر یک سال داده شوند، مانند ماست و پنیر.

 

غذاهای غیرپاستوریزه
همه ی خوراکی های غیرپاستوریزه ای که در دوران بارداری کنار گذاشته بودید را به یاد دارید؟ حالا هم باید آن ها را از کودک خود دور کنید زیرا دارای باکتری هایی هستند که می تواند برای او بسیار مضر باشد. برچسب روی محصولات غذایی را بخوانید. فرایند پاستوریزه کردن باکتری های مضر غذا را با حرارت و بدون از بین بردن خاصیت غذایی آن از بین می برد. خوراکی های غیر پاستوریزه ای دارای باکتری هایی هستند که می تواند برای کودکان بسیار مضر باشد.