علت سیاه شدن ناخن پا و درمان آن چگونه است؟

علت سیاه شدن ناخن پا,درمان ناخن سیاه شده نوزاد ,کودک و نوزاد,

علت سیاه شدن ناخن پا و درمان سیاه شدن ناخن پا

ناخن پا به رنگی نزدیک به سفید و صورتی است . معمولا این تغییر رنگ ناخن پا به خاطر ضربه و یت تغذیه و در مواردی به خاطر لاک و عفونت ها میباشد. اگر ناخن پای شما به رنگ سیاه شده است معمولا خود به خود خوب میشود اما حتما دلایل دیگر را مد نظر قرار دهید که در ادامه به آن اشاره کرده ایم . حتما توجه کنید که اگر ناخن شما سیاه شده است و تا مدتی خوب نشد حتما به پزشک مراجعه کنید . اما چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد در ادامه این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد .

1. ضربه های مداوم در اثر کفش نامناسب یکی از دلایل سیاه شدن ناخن پا


وقتی کفشی که به پا می کنید، مناسب و اندازه نباشد، احتمال فشار آمدن به پا زیاد خواهد شد. تحت فشار قرار گرفتن مکرر پا ممکن است باعث ایجاد آسیب هایی نظیر: تاول های کوچک یا خونی زیر ناخن بشود. پس حتما کفش مناسب استفاده کنید . در برخی موارد که مشکل چندان جدی نیست، ناخن سیاه می شود و به مرور زمان نیز بدون هیچ گونه درمانی بهبود می یابد. اما در موارد شدید، یعنی زمانی که ناخن از بستر انگشت جدا می شود، لزوم مراجعه به پزشک و پیگیری درمان جدی افزایش می یابد.

✓ اگر سوالی برای کفش مناسب کودک و نوزاد دارید میتوانید مقاله کفش نوزاد را بخوانید.

2. جراحت و ضربه های ناگهانی علت سیاهی ناخن پا


در برخی موارد نیز تروما یا ضربه ای ناگهانی به پا وارد می شود و این ضربه باعث جمع شدن خون در آن ناحیه می شود. بلافاصله انگشت آسیب می بیند و خون زیر پوست ناخن جمع می شود. وجود خون باعث ایجاد درد و وَرَم می شود. در این گونه موارد، پزشک به سادگی می تواند مشکل را درمان کند و با سوزنی خون را از زیر ناخن بیرون بکشد.

3. عفونت های قارچی و سیاهی ناخن پا


های قارچی نیز ازجمله عواملی هستند که در سیاه شدن ناخن پا نقش دارند. به طور معمول، عفونت های قارچی باعث تغییر رنگ ناخن ها به زرد یا سفید می شوند. ممکن است در اطراف عفونت، زوایدی ایجاد شود و باعث سیاه به نظر رسیدن رنگ ناخن بشوند. ناخن های پا بسیار در معرض ابتلا به قارچ هستند زیرا جوراب و کفش، محیطی گرم و مرطوب برای رشد قارچ ها و عفونت ایجاد می کنند. با رعایت بهداشت و نظافت، احتمال ابتلا به قارچ تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

4. ملانوما و در سیاهی ناخن پا


در مواردی نادر، سیاه شدن ناخن پا در اثر ملانوما شکل می گیرد. ملانوما یکی از آزاردهنده ترین انواع سرطان های پوستی است. ملانوما باعث به وجود آمدن تکه یا تکه هایی سیاه، تیره و غیرعادی روی پوست می شود. در برخی از موارد نیز، بخش های سیاه پوستی به زیر ناخن ها نیز سرایت می کنند. ملانوما به آرامی رشد می کند و با نشانه ای خاص همراه نیست به همین خاطر، در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست به ویژه زمانی که از زیر ناخن شروع می شود.

همچنین کوتاه کردن ناخن های پا را منظم انجام دهید .

5. تغییرات در رنگدانه ها


رنگ پوست افراد می تواند به مرور زمان عوض بشود. در افرادی که پوست تیره تری دارند، ممکن است بخش های پوستی تیره در زیر ناخن ها گسترش بیابد. تغییرات رنگدانه ها معمولا به شکل یکپارچه صورت می گیرد. یعنی اگر یکی از انگشتان پا دچار این مشکل بشود، انگشت مشابه در پای دیگر نیز درگیر خواهد شد. این موضوع برای ناخن های دست نیز صادق است.

موارد اساسی و زمینه ساز در سیاه شدن ناخن پا

موارد اندکی از وضعیت های پزشکی خاص باعث سیاه شدن ناخن پا می شوند، مثلا:

انواع دیابت؛
بیماری های کبدی؛
بیماری های قلبی؛
کم خونی (آنِمی).
در بیشتر موارد نام برده شده، درمان بیماری ها به بازگشت رنگ اصلی ناخن کمک می کند.

درمان سیاه شدن ناخن پا چگونه است؟


درمان این مشکل بنا به علت ایجاد آن متفاوت خواهد بود.

۱. درمان سیاه شدن ناخن پا در اثر ضربه


وقتی سیاهی در اثر ضربه ای ناگهانی و جراحت صورت بگیرد، پزشک در ناخن سوراخ کوچکی ایجاد می کند و از سوزن کمک می گیرد. از طریق این سوراخ، خون بیرون کشیده می شود و فشاری که در طول زمان در این ناحیه ایجاد شده، تسکین پیدا می کند. در موارد حاد تری که عفونت شکل گرفته است، نیاز به تجویز دارو برای بهبود فرد احساس می شود.

۲. درمان سیاه شدن ناخن پا در اثر کفش نامناسب


اگر سیاهی اخن پا نتیجه ی استفاده از کفش های نامناسب باشد، پزشک از فرد می خواهد که کفش ها را تعویض کند و به پاها استراحت بدهد.

۳. درمان سیاه شدن ناخن پا در اثر عفونت قارچی و


در صورت عفونت های قارچی، استفاده از پماد ها و کرم های بدون نسخه می تواند به درمان این مسئله کمک کند اما اگر استفاده از این مواد دارویی در طی چند روز، پاسخ و نتیجه ای به همراه نداشته باشد، لزوم مراجعه به پزشک پدیدار خواهد شد.

در مواردی که کبودی به خاطر وجود بیماری های اساسی ایجاد می شود، لازم است با رعایت نکات درمانی ویژه مثلا رعایت رژیم غذایی، مشکل درمان بشود.

در مواردی که این سیاهی مشکوک به سرطان است، باید دقیقا از سوی پزشک با روش های در دسترس، موضوع بررسی و پیگیری بشود.

پیشگیری از سیاهی ناخن پا


پیشگیری از کبودی ناخن شست پا همیشه ممکن نیست. اما راهکارهایی برای ممانعت از ایجاد سیاهی در ناخن پا وجود دارد:

استفاده از کرم های ضد آفتاب و پرهیز از قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرابنفش؛
استفاده از کفش های مناسب؛
استفاده از پاپوش های مناسب در محل کار و باشگاه؛
استفاده از پاپوش مناسب در مکان هایی مانند حمام عمومی؛
درمان وضعیت های پزشکی خاصی که منجر به سیاهی ناخن می شوند.

چه زمانی برای سیاهی ناخن پا به پزشک مراجعه کنیم

در صورتی که علت تغییر رنگ را نمیدانید و یا با گذشت زمان این سیاهی کم یا بر طرف نشده حتما به پزشک مراجعه کنید .

توجه داشته باشد که اگر سیاهی بر اثر ضربه اتفاق می افتد با گذشت زمان بهتر میشود .

عفونت های قارچی را نیز جدی بگیرید زیرا اگر درمان نشوند امکان دارد به قسمت های دیگر سرایت و منتقل شود .