مشكلات رفتاري كودكان

 

مشكلات رفتاري كودكان

بعضي از والدین عادت‌های بد جزئی كودكشان را نادیده می‌گیرند و تصور می‌کنند این عادت‌ها با بالا رفتن سنشان از بین می‌رود. در حالی که بسیاری از همین رفتار‌های جزئی در صورت عدم مقابله و واکنش به‌موقع و درست والدین، در سنین بالاتر به مشکلات بزرگ رفتاری منجر می‌شوند.

كمك به اصلاح عادات
چرا نباید از آن چشم‌پوشی کنید:

براي كنترل رفتارهاي كودك و مديريت صحيح در خانه، چند قانون کوچک خانگی وضع کنید و اغلب درباره آنها با کودکتان صحبت کنید (شما باید به او بگویید: تو باید برای شیرینی برداشتن اجازه بگیری،‌چون یک قانون است). برای مثال اگر کودکتان بدون اجازه تلویزیون را روشن کرد، از او بخواهید ‌آن را خاموش کند و به او بگویید:‌تو باید قبل از روشن کردن تلویزیون از من اجازه بگیری. بلند گفتن این قوانین باعث می‌شود تا کودک عمیقا آنها را بفهمد.

یک حالت خاص داشته باشید
چشم پوشي كردن از رفتارهاي غير مناسب و بزرگ نمايي رفتار در كودك باعث تغيير رفتار و رعايت نكردن ادب در آينده براي كودك خواهد شد.
چگونه این رفتار را كنترل کنیم: فرزندتان را از رفتارش آگاه کنید. برای مثال به او بگویید: وقتی تو پشت چشم نازک می‌کنی یا چشم‌غره می‌روی، به این معنی است که از چیزی که می‌گویم خوشت نمی‌آید. این ایده باعث نمی‌شود فرزندتان احساس بدی پیدا کند اما به او نشان می‌دهد که صدا و نگاهش چه حالتی دارد. اگر این رفتار ادامه پیدا کند، شما می‌توانید جر و بحث را تمام کنید و دور شوید. بگویید: وقتی تو بد صحبت میکنی گوشهای من حرف هایت را نمیشنود.

اغراق کردن حقیقت
با دروغ گفتن و حرفهاي غيرمعمول حتي اگر كوچك باشند مقابله كنيد. و اين راه كار پيشنهادي است: وقتی فرزندتان دروغ می‌گوید، با او بنشینید و حقیقت را به او بگویید. به این صورت که: «خیلی جالب می‌شود که به مسافرت خارجی برویم و شاید روزی بتوانیم برویم اما تو نباید به دوستت بگویی که به آنجا رفته‌ای وقتی واقعا آنجا نبودی. بگذارید بفهمد اگر همیشه راستش را نگوید مردم دیگر حرفش را باور نخواهند کرد. انگیزه‌اش را برای دروغ گفتن پیدا کنید و مطمئن شوید که به هدفش نرسد. برای مثال اگر او گفت دندان‌هایش را مسواک زده در حالی که این کار را انجام نداده است،‌ وادارش کنید برگردد و دندان هایش را مسواک بزند.